Nemzeti-e a nemzeti légitársaság?

Különösnek tűnő körülmények között csúszott le az egyetlen hazai kabinszőnyeg-gyártó cég a nemzeti légitársaság tenderéről. A Malév így egy éven át svájci gyártmányú padlószőnyeggel burkolja repülőgépei fedélzetét. A légitársaság nem kívánta kommentálni értesüléseinket.

2010. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy nappal csúszott le a Malév közbeszerzési eljárásáról április elején a Matyó Textilipari Kft., az egyetlen hazai szőnyegszövő cég, amely képes a repülőgépekben használatos speciális padlószőnyegek gyártására – mondta el lapunknak Sulák Antal, a cég tulajdonosa. Tekintve, hogy a hazai piacon ezzel a termékkel egyedül vannak, illetve hogy több éve szállítanak hazai és külföldi légitársaságoknak, valamint, hogy alkalmanként már a Malévet is kisegítették egy-egy különlegesen sürgős munkával, a cégtulajdonos azt gondolta, partneri viszonyt építhet ki az önmagát nemzetinek tituláló légitársasággal. – Személyes kapcsolataink kielégítők a Malév munkatársaival – mondta Sulák Antal –, ennek ellenére mégsem jelezték számunkra, hogy megindítják a szőnyegek beszerzésével kapcsolatos eljárást. Amikor tudomást szereztünk a tenderről, azonnal jeleztük indulási szándékukat. Másnapra mégis az derült ki, hogy már lezárult a pályázati határidő.
– A beszerzést intéző munkatársak azt mondták, hogy ez a rend, meghirdetik a tendert, és aki jelentkezik, azt bírálják el – mondta Sulák Antal, aki nem is szabálytalansággal vagy korrupcióval vádolja a Malévet, csak érzéketlenséggel. Azt állítja, meg sem fordult a fejükben az a szempont, hogy ha létezik egy termékből hazai gyártású, akkor azt próbálják ki, és ha nem jó, ha drága, ha elégtelen a terméket kísérő szolgáltatás, akkor forduljanak a multinacionális cégekhez – fejtegette Sulák Antal.
A repülőgépek padlózatát borító kabinszőnyegnek speciális feltételeknek kell megfelelnie. Elsősorban könnyűnek kell lennie, azonkívül meghatározott ideig ellen kell állnia a tűznek, és ha mégis lángra kap, nem bocsáthat ki túl sok mérgező füstöt. A különleges anyagokból előállítható szőnyeget hazánkban csak a Matyó Textilipari Kft. kínálja, amely szállít a Wizz Airnek, több kisebb kelet-európai légitársaságnak, és tárgyalnak az új orosz utasszállító, a Suhoj Superjet gyártójával is. Sulák Antal azt reméli, hogy az új kormány valóra váltja korábbi ígéreteit, és legalább az állami cégek esetében megvalósul a hazai gyártók egyenjogúsága a közbeszerzési pályázatok esetén. Lapunk kérdését eljuttattuk a Malév kommunikációs osztályára, de ott azt közölték, hogy a társaság nem kívánja kommentálni az esetet.

Földre teszik a légicéget. Szívesen részt venne a nemzeti légitársaság újraélesztésében – üzente meg a Figyelő hasábjain az új kormánynak Demján Sándor nagyvállalkozó. Legalábbis ilyen értelemben nyilatkozott a lapnak Mécs Imre, a Demján érdekeltségének számító Magyar Tőketársaság Zrt. vezérigazgatója. A formálódó – de hivatalosan meg nem erősített – tervek szerint a Malév karbantartó (ACE Kft.) és földi kiszolgáló (Malév GH Zrt.) leányvállalatait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-hez csoportosítanák át. A Malév márkanév jelenleg is az MNV leányvállalatának a tulajdona. Ezek után a Malév maradékát felszámolnák, ami egyben konszolidációt is jelentene, hiszen a légitársaság hitelei mögött állami garanciavállalás áll, amit egy ilyen eljárásban lehívhatnának a bankok. Ezek után indulhatna el egy új Malév, tiszta lappal, a márkanevet pedig ugyanúgy bérelhetné a légicég az MNV leányvállalatától, miként azt a jelenlegi Malév is teszi. Az eljárás hasonló ahhoz, ahogyan 2001-ben a svájci Swissairből – a követelések leírása után – Swiss lett.
A magántőke szerepvállalásával kapcsolatos hírrel szembesítették Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési minisztert is a köztévé műsorában, aki azt mondta, hogy a Malév helyzete rendkívül komplikált. Vannak ugyanis olyan jelzések, hogy az 5 százalékos részesedéssel rendelkező orosz tulajdonosnak vétójoga van bizonyos kérdésekben. A Malév további életben tartására vonatkozó kérdésre a miniszer úgy reagált, hogy az uniós gyakorlat, amit más, hasonló sorsú légitársaságok esetében a kormányok követtek, megköveteli a magántőke részvételét ahhoz, hogy állami pénzeket lehessen mozdítani a légitársaság konszolidálására. Fellegi szerint a Malév állami támogatását az EU-s szabályok szerint kell megoldani. A miniszter szerint az új kormány lépéseit nagyon alapos vizsgálatnak kell megelőznie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.