Egy nappal csúszott le a Malév közbeszerzési eljárásáról április elején a Matyó Textilipari Kft., az egyetlen hazai szőnyegszövő cég, amely képes a repülőgépekben használatos speciális padlószőnyegek gyártására – mondta el lapunknak Sulák Antal, a cég tulajdonosa. Tekintve, hogy a hazai piacon ezzel a termékkel egyedül vannak, illetve hogy több éve szállítanak hazai és külföldi légitársaságoknak, valamint, hogy alkalmanként már a Malévet is kisegítették egy-egy különlegesen sürgős munkával, a cégtulajdonos azt gondolta, partneri viszonyt építhet ki az önmagát nemzetinek tituláló légitársasággal. – Személyes kapcsolataink kielégítők a Malév munkatársaival – mondta Sulák Antal –, ennek ellenére mégsem jelezték számunkra, hogy megindítják a szőnyegek beszerzésével kapcsolatos eljárást. Amikor tudomást szereztünk a tenderről, azonnal jeleztük indulási szándékukat. Másnapra mégis az derült ki, hogy már lezárult a pályázati határidő.
– A beszerzést intéző munkatársak azt mondták, hogy ez a rend, meghirdetik a tendert, és aki jelentkezik, azt bírálják el – mondta Sulák Antal, aki nem is szabálytalansággal vagy korrupcióval vádolja a Malévet, csak érzéketlenséggel. Azt állítja, meg sem fordult a fejükben az a szempont, hogy ha létezik egy termékből hazai gyártású, akkor azt próbálják ki, és ha nem jó, ha drága, ha elégtelen a terméket kísérő szolgáltatás, akkor forduljanak a multinacionális cégekhez – fejtegette Sulák Antal.
A repülőgépek padlózatát borító kabinszőnyegnek speciális feltételeknek kell megfelelnie. Elsősorban könnyűnek kell lennie, azonkívül meghatározott ideig ellen kell állnia a tűznek, és ha mégis lángra kap, nem bocsáthat ki túl sok mérgező füstöt. A különleges anyagokból előállítható szőnyeget hazánkban csak a Matyó Textilipari Kft. kínálja, amely szállít a Wizz Airnek, több kisebb kelet-európai légitársaságnak, és tárgyalnak az új orosz utasszállító, a Suhoj Superjet gyártójával is. Sulák Antal azt reméli, hogy az új kormány valóra váltja korábbi ígéreteit, és legalább az állami cégek esetében megvalósul a hazai gyártók egyenjogúsága a közbeszerzési pályázatok esetén. Lapunk kérdését eljuttattuk a Malév kommunikációs osztályára, de ott azt közölték, hogy a társaság nem kívánja kommentálni az esetet.
Földre teszik a légicéget. Szívesen részt venne a nemzeti légitársaság újraélesztésében – üzente meg a Figyelő hasábjain az új kormánynak Demján Sándor nagyvállalkozó. Legalábbis ilyen értelemben nyilatkozott a lapnak Mécs Imre, a Demján érdekeltségének számító Magyar Tőketársaság Zrt. vezérigazgatója. A formálódó – de hivatalosan meg nem erősített – tervek szerint a Malév karbantartó (ACE Kft.) és földi kiszolgáló (Malév GH Zrt.) leányvállalatait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-hez csoportosítanák át. A Malév márkanév jelenleg is az MNV leányvállalatának a tulajdona. Ezek után a Malév maradékát felszámolnák, ami egyben konszolidációt is jelentene, hiszen a légitársaság hitelei mögött állami garanciavállalás áll, amit egy ilyen eljárásban lehívhatnának a bankok. Ezek után indulhatna el egy új Malév, tiszta lappal, a márkanevet pedig ugyanúgy bérelhetné a légicég az MNV leányvállalatától, miként azt a jelenlegi Malév is teszi. Az eljárás hasonló ahhoz, ahogyan 2001-ben a svájci Swissairből – a követelések leírása után – Swiss lett.
A magántőke szerepvállalásával kapcsolatos hírrel szembesítették Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési minisztert is a köztévé műsorában, aki azt mondta, hogy a Malév helyzete rendkívül komplikált. Vannak ugyanis olyan jelzések, hogy az 5 százalékos részesedéssel rendelkező orosz tulajdonosnak vétójoga van bizonyos kérdésekben. A Malév további életben tartására vonatkozó kérdésre a miniszer úgy reagált, hogy az uniós gyakorlat, amit más, hasonló sorsú légitársaságok esetében a kormányok követtek, megköveteli a magántőke részvételét ahhoz, hogy állami pénzeket lehessen mozdítani a légitársaság konszolidálására. Fellegi szerint a Malév állami támogatását az EU-s szabályok szerint kell megoldani. A miniszter szerint az új kormány lépéseit nagyon alapos vizsgálatnak kell megelőznie.
Két tehervonat szakított szét egy átjáróban elakadó autót Komáromnál