Májusban már az egymást követő második hónapban csökkent az új autók eladása az Európai Unióban, ráadásul nagyobb ütemben, mint áprilisban. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a visszaesés oka, hogy egy évvel ezelőtt sok tagországban még javában érvényben volt az államilag támogatott autócsere-program, tehát nagyobb volt a kiindulási bázis. Az Európai Unióban májusban 9,3 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, s áprilisban 7,4 százalékos volt a tizenkét havi visszaesés.
A 27 uniós tagállamban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) három tagországában – Izlandon, Norvégiában és Svájcban – idén májusban összesen 1 129 508 új autó kapott rendszámot, 9,3 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az idei év első öt hónapjában 5 943 096 autót helyeztek forgalomba, 1,9 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A legnagyobb mértékben Görögországban estek az eladások májusban tavaly májushoz képest, 54,1 százalékkal, majd Szlovákia következik 41,8 százalékos visszaeséssel. A legnagyobb növekedést Írországban regisztrálták, 70,6 százalékot, a második helyen Finnország végzett 47,9 százalékos növekedéssel, a harmadik Spanyolország plusz 44,6 százalékkal.
Ugyanakkor az ACEA adatai szerint Magyarországon az európainál első pillantásra kedvezőbb volt a tendencia: májusban jóval kisebb mértékben estek vissza az eladások éves összevetésben, mint áprilisban. Májusban ugyanis 24,9, míg áprilisban még 45,7 százalékos volt a csökkenés. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint folyamatosan lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje elsősorban a személygépjárművek és motorkerékpárok értékesítését gátolja jelentősen. Ennek következtében májusban a személyautók 24, a kishaszonjárművek 10, a motorkerékpárok 44, míg a nagy haszonjárművek forgalmazása 20 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbi számokhoz képest. Az első öt hónapban a személygépkocsik forgalma 37, a kishaszonjárműveké 22, a motorkerékpároké 38, a nagy haszonjárművek forgalmazása 41 százalékkal mérséklődött. Az MGE elemzése szerint folytatódik az a trend, amely szerint a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flottaeladások dominálnak. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, ameddig a vevőfinanszírozás, és ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér. Az MGE-nél abban bíznak, hogy a választások után nagy felhatalmazással megalakult új kormány programja megnyugtatóan hat a piaci szereplőkre, akik így elhalasztott gépjárművásárlásaikat elkezdik realizálni, vagyis megjelennek az autószalonokban. Az MGE-nél abban is bíznak, hogy a munkanélküliségi helyzet javul, ezért a háztartások bátorsága megnő, és hajlandóak lesznek hitelt felvenni. A trend fordulására az érdekképviselet az év második felében számít.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország