Roncsprémium után visszaesés

Az autóvásárlást ösztönző állami programok kifutása után Európa nyugati felén is ráléptek a fékre a vásárlók: csaknem tizedével kevesebb új gépkocsi kelt el eddig az idén, mint egy évvel korábban. A magyar adatok első pillantásra kedvezőbbnek tűnnek, hiszen a zuhanás mértéke csökken, az abszolút tényadatok azonban stagnálást mutatnak.

2010. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Májusban már az egymást követő második hónapban csökkent az új autók eladása az Európai Unióban, ráadásul nagyobb ütemben, mint áprilisban. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a visszaesés oka, hogy egy évvel ezelőtt sok tagországban még javában érvényben volt az államilag támogatott autócsere-program, tehát nagyobb volt a kiindulási bázis. Az Európai Unióban májusban 9,3 százalékkal kevesebb új autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, s áprilisban 7,4 százalékos volt a tizenkét havi visszaesés.
A 27 uniós tagállamban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) három tagországában – Izlandon, Norvégiában és Svájcban – idén májusban összesen 1 129 508 új autó kapott rendszámot, 9,3 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Az idei év első öt hónapjában 5 943 096 autót helyeztek forgalomba, 1,9 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A legnagyobb mértékben Görögországban estek az eladások májusban tavaly májushoz képest, 54,1 százalékkal, majd Szlovákia következik 41,8 százalékos visszaeséssel. A legnagyobb növekedést Írországban regisztrálták, 70,6 százalékot, a második helyen Finnország végzett 47,9 százalékos növekedéssel, a harmadik Spanyolország plusz 44,6 százalékkal.
Ugyanakkor az ACEA adatai szerint Magyarországon az európainál első pillantásra kedvezőbb volt a tendencia: májusban jóval kisebb mértékben estek vissza az eladások éves összevetésben, mint áprilisban. Májusban ugyanis 24,9, míg áprilisban még 45,7 százalékos volt a csökkenés. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) adatai szerint folyamatosan lassul a forgalomba helyezések visszaesése, ami azonban semmiképpen nem jelenti a piac helyreállását. Az értékesítési darabszámok továbbra is mélyen alatta maradnak a magyar piac felvevőképességének. Ennek elsődleges oka, hogy továbbra sem indult meg a vevőfinanszírozás, amelynek példátlanul alacsony szintje elsősorban a személygépjárművek és motorkerékpárok értékesítését gátolja jelentősen. Ennek következtében májusban a személyautók 24, a kishaszonjárművek 10, a motorkerékpárok 44, míg a nagy haszonjárművek forgalmazása 20 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbi számokhoz képest. Az első öt hónapban a személygépkocsik forgalma 37, a kishaszonjárműveké 22, a motorkerékpároké 38, a nagy haszonjárművek forgalmazása 41 százalékkal mérséklődött. Az MGE elemzése szerint folytatódik az a trend, amely szerint a személyautók piacán továbbra is a céges, illetve flottaeladások dominálnak. Ez a tendencia várhatóan mindaddig megmarad, ameddig a vevőfinanszírozás, és ezen belül az ügyfelek hitelfelvételi kedve vissza nem tér. Az MGE-nél abban bíznak, hogy a választások után nagy felhatalmazással megalakult új kormány programja megnyugtatóan hat a piaci szereplőkre, akik így elhalasztott gépjárművásárlásaikat elkezdik realizálni, vagyis megjelennek az autószalonokban. Az MGE-nél abban is bíznak, hogy a munkanélküliségi helyzet javul, ezért a háztartások bátorsága megnő, és hajlandóak lesznek hitelt felvenni. A trend fordulására az érdekképviselet az év második felében számít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.