Trükkös eladók az autópiacon

2010. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kovács úr fiatal, jó állapotú, külföldről behozott gépkocsit vásárolt, meglepően jó áron. Járt vele néhány hónapig, aztán egyszer csak kiderült – esetleg épp akkor, amikor átlépte az országhatárt –, hogy autóját körözik, mert lopott. Hogy lehet ez, amikor neki szabályos adásvételi szerződése van, törzskönyve és a többi? Az autót mégis égen-földön keresi egy külföldi bank lízingcége, amely finanszírozást biztosított a gépkocsi megvásárlásához. A vevő ugyanis, aki a finanszírozási szerződést aláírta, és aki egy darabig fizette is a részleteket, eltűnt. A gépkocsit pedig Magyarországon értékesítették, meglehetősen sok kellemetlenséget okozva ezzel Kovács úrnak és persze a finanszírozó pénzintézetnek. – Minderre azért nyílik mód, mert megszüntették a származás-ellenőrzést hazánkban – mondta el lapunk kérdésére a fenti történetet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.
Ugyanennek a visszaélésnek a párja, amikor nálunk forgalomba helyezett és finanszírozott gépjárművet visznek ki külföldre, és ott adják el. Magyarországon nem lehetne még egyszer eladni, hiszen a törzskönyv ezt megakadályozza. Külföldön azonban nem ismerik a törzskönyv intézményét. Erdélyi Péter szerint egy apró adminisztratív intézkedéssel meg lehetne akadályozni évente több száz lízingelt autó elkötését: minden finanszírozott jármű forgalmi engedélyébe bele kellene ütni egy látványos bélyegzőt „leasing” felirattal. Ebből a külhoni vásárlók is értenének.
A leglátványosabb és egyre irritálóbb visszaélés a külföldi rendszám használata magyar autókon – vélekedett Erdélyi Péter. A külföldi lízingcégtől bérelt gépjármű használója kikerüli az áfát és a regisztrációs adót, ami egy tizenötmilliós autónál megközelíti az ötmillió forintot. Ráadásul a magyar hatóságok nem tudnak mit kezdeni a külföldi autóval, ha gyorshajtás, tilosban parkolás, autópályadíj kifizetésének elmulasztása miatt büntetni kellene. Mindezen következmények jelentősen csökkenthetők lennének, ha a kormány felső határt szabna a regisztrációs adó táblájában. A nagy értékű gépkocsik esetén a regisztrációs adó hárommillió forint fölé is felkúszik, és ez olyan sok pénz, amiért már megéri trükközni. Ha 1,2 millió forint lenne az adónem plafonja, sokan meggondolnák, hogy érdemes-e külföldi céget alapítani, fenntartani emiatt. Az MGE javasolja a jelenlegi vagyonadó eltörlését vagy módosítását is, utóbbi esetben a motor teljesítménye helyett a gépjármű valós piaci értéke lehetne az adó alapja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.