Kovács úr fiatal, jó állapotú, külföldről behozott gépkocsit vásárolt, meglepően jó áron. Járt vele néhány hónapig, aztán egyszer csak kiderült – esetleg épp akkor, amikor átlépte az országhatárt –, hogy autóját körözik, mert lopott. Hogy lehet ez, amikor neki szabályos adásvételi szerződése van, törzskönyve és a többi? Az autót mégis égen-földön keresi egy külföldi bank lízingcége, amely finanszírozást biztosított a gépkocsi megvásárlásához. A vevő ugyanis, aki a finanszírozási szerződést aláírta, és aki egy darabig fizette is a részleteket, eltűnt. A gépkocsit pedig Magyarországon értékesítették, meglehetősen sok kellemetlenséget okozva ezzel Kovács úrnak és persze a finanszírozó pénzintézetnek. – Minderre azért nyílik mód, mert megszüntették a származás-ellenőrzést hazánkban – mondta el lapunk kérdésére a fenti történetet Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.
Ugyanennek a visszaélésnek a párja, amikor nálunk forgalomba helyezett és finanszírozott gépjárművet visznek ki külföldre, és ott adják el. Magyarországon nem lehetne még egyszer eladni, hiszen a törzskönyv ezt megakadályozza. Külföldön azonban nem ismerik a törzskönyv intézményét. Erdélyi Péter szerint egy apró adminisztratív intézkedéssel meg lehetne akadályozni évente több száz lízingelt autó elkötését: minden finanszírozott jármű forgalmi engedélyébe bele kellene ütni egy látványos bélyegzőt „leasing” felirattal. Ebből a külhoni vásárlók is értenének.
A leglátványosabb és egyre irritálóbb visszaélés a külföldi rendszám használata magyar autókon – vélekedett Erdélyi Péter. A külföldi lízingcégtől bérelt gépjármű használója kikerüli az áfát és a regisztrációs adót, ami egy tizenötmilliós autónál megközelíti az ötmillió forintot. Ráadásul a magyar hatóságok nem tudnak mit kezdeni a külföldi autóval, ha gyorshajtás, tilosban parkolás, autópályadíj kifizetésének elmulasztása miatt büntetni kellene. Mindezen következmények jelentősen csökkenthetők lennének, ha a kormány felső határt szabna a regisztrációs adó táblájában. A nagy értékű gépkocsik esetén a regisztrációs adó hárommillió forint fölé is felkúszik, és ez olyan sok pénz, amiért már megéri trükközni. Ha 1,2 millió forint lenne az adónem plafonja, sokan meggondolnák, hogy érdemes-e külföldi céget alapítani, fenntartani emiatt. Az MGE javasolja a jelenlegi vagyonadó eltörlését vagy módosítását is, utóbbi esetben a motor teljesítménye helyett a gépjármű valós piaci értéke lehetne az adó alapja.
Két tehervonat szakított szét egy átjáróban elakadó autót Komáromnál