Két héttel a parlamenti választások előtt módosította a Magyar Közút Nonprofit Zrt. több ezer alkalmazott munkaszerződését – tudta meg lapunk. A közös megegyezéssel történő módosítást informátoraink szerint nyomásgyakorlással kényszerítette ki a cég. A szerződést ráadásul visszadátumozták: az életbelépés napja április 1., a munkavállaló azonban ezt május 10-én írta alá. A közút szerint nem jártak rosszul a dolgozók, hiszen magasabb bért rögzít az új szerződés, mint a korábbi. Lapunk értesülése szerint azonban csak trükköztek az alapbérrel és a mozgó bérrel; a magasabb alapbér rovására csökkentették az utóbbit. Ennek ellenére Somogy megyében az ottani dolgozók arról panaszkodtak a helyi lapnak, hogy 10-30 ezer forinttal csökkent a jövedelmük és elveszítették jogukat a végkielégítésre.
Lapunk kérdésére a magyar közút azt közölte, hogy azok körében, akik az elmúlt években a társaságnál szokásosnál magasabb végkielégítésről szóló szerződést érdemeltek ki, előfordulhat, hogy az új szerződéssel rosszabbul járnak. Ezért a közút minden dolgozójának opcionálisan kínálta fel a szerződést, azzal, hogy ha nem írják alá, akkor régi munkaszerződésük marad érvényben. Lapunk ezzel szemben úgy értesült, hogy a cégvezetés az értekezleteken megfenyegette a vezetőket, hogy senki ne merje visszautasítani a módosított szerződést. Árulkodó, hogy a megyei vezetők, a központban dolgozó igazgatók munkaszerződését, vagyis ahol valóban kirívóan magasak a végkielégítések, nem módosították.
A lapunk birtokába került módosított szerződés titoktartási kötelezettséget tartalmaz. A munkavállaló „nem közölhet illetéktelen személyekkel olyan adatokat, amelyek munkaköre betöltésével összefüggésben jutottak tudomására”. Valamint: „nem jogosult végkielégítésre, ha a munkáltató felmondásának az indoka a munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával összefügg”. A fenti megkötés alátámasztja azt az értesülésünket, hogy Zsupponits Jenő vezérigazgató minden módon igyekezett megfélemlíteni a társaság munkavállalóit, hogy ne adjanak információt a sajtónak a közút belső ügyeiről. Tudomásunk van róla, hogy egy-egy leleplező írásunkat követően a cég munkatársaival „hallgatási fogadalmat” írattak alá. A cikkeinkben névvel megnevezett nyilatkozók – korábbi közutas vezetők – személyi aktáit bekérték a központba, ezzel igyekeztek rájuk ijeszteni.
Zsupponits Jenő vezérigazgató belső fórumokon úgy igyekezett magát beállítani, mint akit a Bajnai-kormány az ellenzék hallgatólagos támogatásával nevezett ki. Úgy tudjuk, valójában csak a közlekedési miniszter kabinetfőnökének, Antali Károlynak személyes támogatását élvezte. Antali Károly a napokban befejezte közigazgatási karrierjét, és elköszönt a minisztériumi kollégáktól.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak