Új szerződések a közútnál

Rávették a dolgozókat a viszszadátumozott munkaszerződések aláírására a magyar közútnál – állítják informátoraink. A lapunk birtokába került szerződés titoktartási klauzulát tartalmaz, ha megszegi, a munkavállaló bánhatja a végkielégítését. A közútkezelő szerint nem kényszerítettek senkit az új szerződés aláírására.

2010. 06. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két héttel a parlamenti választások előtt módosította a Magyar Közút Nonprofit Zrt. több ezer alkalmazott munkaszerződését – tudta meg lapunk. A közös megegyezéssel történő módosítást informátoraink szerint nyomásgyakorlással kényszerítette ki a cég. A szerződést ráadásul visszadátumozták: az életbelépés napja április 1., a munkavállaló azonban ezt május 10-én írta alá. A közút szerint nem jártak rosszul a dolgozók, hiszen magasabb bért rögzít az új szerződés, mint a korábbi. Lapunk értesülése szerint azonban csak trükköztek az alapbérrel és a mozgó bérrel; a magasabb alapbér rovására csökkentették az utóbbit. Ennek ellenére Somogy megyében az ottani dolgozók arról panaszkodtak a helyi lapnak, hogy 10-30 ezer forinttal csökkent a jövedelmük és elveszítették jogukat a végkielégítésre.
Lapunk kérdésére a magyar közút azt közölte, hogy azok körében, akik az elmúlt években a társaságnál szokásosnál magasabb végkielégítésről szóló szerződést érdemeltek ki, előfordulhat, hogy az új szerződéssel rosszabbul járnak. Ezért a közút minden dolgozójának opcionálisan kínálta fel a szerződést, azzal, hogy ha nem írják alá, akkor régi munkaszerződésük marad érvényben. Lapunk ezzel szemben úgy értesült, hogy a cégvezetés az értekezleteken megfenyegette a vezetőket, hogy senki ne merje visszautasítani a módosított szerződést. Árulkodó, hogy a megyei vezetők, a központban dolgozó igazgatók munkaszerződését, vagyis ahol valóban kirívóan magasak a végkielégítések, nem módosították.
A lapunk birtokába került módosított szerződés titoktartási kötelezettséget tartalmaz. A munkavállaló „nem közölhet illetéktelen személyekkel olyan adatokat, amelyek munkaköre betöltésével összefüggésben jutottak tudomására”. Valamint: „nem jogosult végkielégítésre, ha a munkáltató felmondásának az indoka a munkaviszonnyal kapcsolatos magatartásával összefügg”. A fenti megkötés alátámasztja azt az értesülésünket, hogy Zsupponits Jenő vezérigazgató minden módon igyekezett megfélemlíteni a társaság munkavállalóit, hogy ne adjanak információt a sajtónak a közút belső ügyeiről. Tudomásunk van róla, hogy egy-egy leleplező írásunkat követően a cég munkatársaival „hallgatási fogadalmat” írattak alá. A cikkeinkben névvel megnevezett nyilatkozók – korábbi közutas vezetők – személyi aktáit bekérték a központba, ezzel igyekeztek rájuk ijeszteni.
Zsupponits Jenő vezérigazgató belső fórumokon úgy igyekezett magát beállítani, mint akit a Bajnai-kormány az ellenzék hallgatólagos támogatásával nevezett ki. Úgy tudjuk, valójában csak a közlekedési miniszter kabinetfőnökének, Antali Károlynak személyes támogatását élvezte. Antali Károly a napokban befejezte közigazgatási karrierjét, és elköszönt a minisztériumi kollégáktól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.