Átállítják a váltót a MÁV-nál

Szarvas Ferenc, az Államadósság Kezelő Központ jelenlegi vezetője váltja Andrási Miklóst a MÁV élén – értesült lapunk. Az új vezetőre vár, hogy rendbe tegye a vasúttársaság több száz milliárdos adósságát és levezényelje a szerkezeti átalakulást.

2010. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs osztálya lapunknak azt az értesülését, hogy Szarvas Ferenc, az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) jelenlegi vezetője váltja Andrási Miklóst a MÁV élén. Információnk szerint a személycsere a hatvanadik vasutasnap, vagyis július 10. után lesz.
Szarvas Ferenc személye – legalábbis a több, egymástól független forrásból érkezett értesüléseink szerint – üzenetértékű. A több mint 225 milliárd forint adósságállományt maga előtt görgető cégcsoport élére olyan szakember érkezhet, aki képes menedzselni a hatalmas tartozást. Mint emlékezetes, épp a napokban minősítette le a MÁV Zrt. eddig is befektetési szint alatti – a piacon csak bóvlinak nevezett – cégosztályzatát a Moody’s Investors Service, arra a véleményére hivatkozva, hogy a magyar vasúttársaság pénzügyi helyzete jövőre tovább romlik. Az ÁKK jelenlegi vezetőjének azonban az is feladata lehet – közölték forrásaink –, hogy végigvigye a MÁV szervezeti átalakítását, amelynek végeredményeként önálló személyszállító, áruszállító és pályavasút jön létre, míg a MÁV Zrt. fő feladata a korábban felhalmozott adósság kezelése lesz.
Eközben úgy tudni, az érintett településeken feszültséget kelt, hogy a most vasárnap újraindítandó mellékvonalakon a MÁV csak két-két pár vonatot kíván közlekedtetni. Mint korábban bejelentették, az NFM öt vasúti mellékvonalon indítja újra a személyforgalmat. A Székesfehérvár–Komárom, Zirc–Veszprém, Pápa– Csorna, Karcag–Tiszafüred és Lajosmizse–Kecskemét szakaszokon kezdetben jellemzően napi négy járatot használhatnak majd az utasok. A szerény méretű menetrend oka értesüléseink szerint az, hogy a MÁV vezetői arról tájékoztatták a kormányzatot: három-négy milliárd forintba kerül a forgalom újraindítása a mellékvonalakon. Más szakértők vitatják ezt az adatot. Valójában egy olyan szakaszon, ahol nem szünetelt az áruszállítás, rendkívül olcsón megoldható a személyforgalom újraindítása. A vonatok folyamatos közlekedtetése pedig csak a gázolaj árával kerül többe.

A regisztrációs jegy végórái? Július elsejétől mégsem kell pótdíjat fizetniük a regisztrációs jegy nélkül utazóknak – tette közzé a közlekedési tárca. A márciusban életbe lépett szabály szerint a 6 év alattiak, a 65 év felettiek, a hadigondozottak, a menekültek csak regisztrációs jeggyel vehetnek részt a helyközi közösségi közlekedésben. Csütörtök után a regisztrációs jegy nélkül utazókat 500 forint pótdíj fizetésére kötelezhették volna a szolgáltatók. A szaktárca a következő fél évben áttekinti a díjmentesen utazók regisztrációjának jelenlegi rendszerét, megvizsgálja, hogy az menynyiben felel meg a kitűzött célnak. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület üdvözölte a döntést. Dorner Lajos alelnök lapunk kérdésére elmondta, hogy a regisztrációs jegy bevezetése és fenntartása 2010-ben 300 millió forint körüli összeget emészt fel, a rendszer költségei nincsenek arányban az elérhető eredményekkel. Különösen, hogy a regisztrációs jegy nem alkalmas az összes díjmentes utazás számba vételére, mert a vasúti dolgozók továbbra sem regisztrálnak. Ráadásul a regisztrációs jegyek segítségével kinyert adatok feldolgozására egyik közlekedési társaság sem készült fel, ezért az adatok hasznosítására sincs túl nagy esély – fejtegette Dorner Lajos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.