Sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs osztálya lapunknak azt az értesülését, hogy Szarvas Ferenc, az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) jelenlegi vezetője váltja Andrási Miklóst a MÁV élén. Információnk szerint a személycsere a hatvanadik vasutasnap, vagyis július 10. után lesz.
Szarvas Ferenc személye – legalábbis a több, egymástól független forrásból érkezett értesüléseink szerint – üzenetértékű. A több mint 225 milliárd forint adósságállományt maga előtt görgető cégcsoport élére olyan szakember érkezhet, aki képes menedzselni a hatalmas tartozást. Mint emlékezetes, épp a napokban minősítette le a MÁV Zrt. eddig is befektetési szint alatti – a piacon csak bóvlinak nevezett – cégosztályzatát a Moody’s Investors Service, arra a véleményére hivatkozva, hogy a magyar vasúttársaság pénzügyi helyzete jövőre tovább romlik. Az ÁKK jelenlegi vezetőjének azonban az is feladata lehet – közölték forrásaink –, hogy végigvigye a MÁV szervezeti átalakítását, amelynek végeredményeként önálló személyszállító, áruszállító és pályavasút jön létre, míg a MÁV Zrt. fő feladata a korábban felhalmozott adósság kezelése lesz.
Eközben úgy tudni, az érintett településeken feszültséget kelt, hogy a most vasárnap újraindítandó mellékvonalakon a MÁV csak két-két pár vonatot kíván közlekedtetni. Mint korábban bejelentették, az NFM öt vasúti mellékvonalon indítja újra a személyforgalmat. A Székesfehérvár–Komárom, Zirc–Veszprém, Pápa– Csorna, Karcag–Tiszafüred és Lajosmizse–Kecskemét szakaszokon kezdetben jellemzően napi négy járatot használhatnak majd az utasok. A szerény méretű menetrend oka értesüléseink szerint az, hogy a MÁV vezetői arról tájékoztatták a kormányzatot: három-négy milliárd forintba kerül a forgalom újraindítása a mellékvonalakon. Más szakértők vitatják ezt az adatot. Valójában egy olyan szakaszon, ahol nem szünetelt az áruszállítás, rendkívül olcsón megoldható a személyforgalom újraindítása. A vonatok folyamatos közlekedtetése pedig csak a gázolaj árával kerül többe.
A regisztrációs jegy végórái? Július elsejétől mégsem kell pótdíjat fizetniük a regisztrációs jegy nélkül utazóknak – tette közzé a közlekedési tárca. A márciusban életbe lépett szabály szerint a 6 év alattiak, a 65 év felettiek, a hadigondozottak, a menekültek csak regisztrációs jeggyel vehetnek részt a helyközi közösségi közlekedésben. Csütörtök után a regisztrációs jegy nélkül utazókat 500 forint pótdíj fizetésére kötelezhették volna a szolgáltatók. A szaktárca a következő fél évben áttekinti a díjmentesen utazók regisztrációjának jelenlegi rendszerét, megvizsgálja, hogy az menynyiben felel meg a kitűzött célnak. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület üdvözölte a döntést. Dorner Lajos alelnök lapunk kérdésére elmondta, hogy a regisztrációs jegy bevezetése és fenntartása 2010-ben 300 millió forint körüli összeget emészt fel, a rendszer költségei nincsenek arányban az elérhető eredményekkel. Különösen, hogy a regisztrációs jegy nem alkalmas az összes díjmentes utazás számba vételére, mert a vasúti dolgozók továbbra sem regisztrálnak. Ráadásul a regisztrációs jegyek segítségével kinyert adatok feldolgozására egyik közlekedési társaság sem készült fel, ezért az adatok hasznosítására sincs túl nagy esély – fejtegette Dorner Lajos.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását