Májusi elfogadása értelmében ma lépett volna életbe a gépjárművezető-képzés és -vizsgáztatás általános szabályait tartalmazó 179/2010. számú jogszabály, azonban az új kormány úgy határozott, hogy a bevezetés időpontját elhalasztja. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) lapunk kérdésre azt a tájékoztatást adta, hogy mivel az érintett vállalkozások és a szakhatóság még nem készültek fel az internetes KRESZ-távoktatást előíró jogszabály teljes körű alkalmazására, a kormányrendelet hatálybalépését elhalasztják. Az új, kiforrottabb rendszer 2011. január 1-jétől léphet életbe.
A kormány döntésének következtében továbbra is életben marad a hazai közúti közlekedési képzés eddigi rendszere. A járművezető-képzést és a közúti közlekedési szakemberképzést végző cégek és intézmények torz piaci viszonyok közt kénytelenek működni. A cégek versengenek, hogy minél olcsóbban kínálják a képzési szolgáltatásaikat, azonban a vizsgákon kiderül, hogy az olcsónak nevezett képzés nem sokat ér. A tanulóvezető csapdában találja magát: ha kiszáll, nincs jogosítvány és elúszik 80 ezer forint. Ám ha további „maszek” órákat vesz, immár drágábban, akkor hozzájut az engedélyhez.
Ráadásul a jelenlegi szabályok szerint csak olyan cég végezhet gyakorlati oktatást, amely elméleti tanfolyamokat is szervez. Ez egyértelműen az egykori Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) utódcégeinek kedvez, amelyeknek vannak saját tantermeik. A módosított szabályozás lehetővé tette volna, hogy a kis képző cégek csak gyakorlati oktatást is vállalhassanak, valamint hogy az elméleti oktatást e-learning – online távoktatás – formában is elvégezhessék a tanulóvezetők. Ez jóval olcsóbb lenne, mint a hagyományos tanfolyam – mai átlag 25 ezer helyett ötezer forintba kerülne – és a megtakarítást a gyakorlati oktatás színvonalának emelésére lehetne fordítani.
Az új szabályozás legelszántabb ellenzői – mint a sajtóhíradásokból kiderül – az autósiskolák szakmai érdekképviseletei és a Kulturált Közlekedésért Alapítvány. E társadalmi szervezetek az egykori pártállami, ma szocialista közeli érdekkör eszközei. Ezeknek a szervezeteknek a közös sajátossága, hogy az egykori karhatalmista Rajna Ervin irányítása, felügyelete alatt állnak. Rajna a rendszerváltást megelőző 25 évben az MHSZ-nél töltött be vezető tisztségeket, és 1990-ben több tucat MHSZ-es utódcéget kebelezett be, emellett ma is tucatnyi érdekképviseletet felügyel. Ezek valójában Rajna által irányított monopolhelyzetű üzleti vállalkozások piaci érdekeit képviselik. A cégek évente több mint 50 ezer fő képzését végzik, éves szinten sokmilliárdos forgalmat és tetemes hasznot hozva az egykori MHSZ vagyonán felépített, megyei rendszerű, egész országot lefedő cégbirodalomnak.
Jogosítvány általános után. Csak az vehet részt gépjármű-vezetői tanfolyamon, illetve tehet vizsgát, aki igazolja az alapfokú iskolai végzettségét – a kormányrendelet a Magyar Közlönyben jelent meg. Eddig írni-olvasni tudáshoz kötötték a jogosítvány megszerzését. (MTI)
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását