Lefújták a Kínára szabott busztendert

Nem sokkal a Volánbusz elővárosi buszbeszerzési tendere ajánlattételi határidejének lejárta előtt kezdeményezi a közlekedési tárca a pályázat visszavonását. A magyar gyártók érdekképviseleténél remélik, hogy ezután a hazai termékek esélyt kapnak a közlekedési cégek járműbeszerzéseinél.

2010. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy hét múlva érkezik el a Volánbusz Zrt. elővárosi autóbusz-beszerzési tenderének ajánlattételi határnapja. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak így nem maradt sok ideje, hogy közbelépjen, ha meg kívánja akadályozni, hogy a Volánbusz Zrt. negyedszer is a kínai Xiamen King Long autóbuszainak gyártóját hozza ki győztesnek a közlekedési vállalat elővárosi autóbusz-beszerzési pályázatán. Völner Pál, a tárca államtitkára lapunk kérdésére elmondta, azért kezdeményezték a napokban a vagyonpolitikai államtitkárságnál a tender leállítását, mivel a kiírásban foglalt feltételek számos lehetséges induló részvételét kizárják, a nehezen indokolható elvárások miatt a magyar gyártók is esélytelenek a közbeszerzésben való sikeres szereplésre.
*
A pályázatot számos kritika érte elsősorban amiatt, hogy a kiírásban szereplő háromtengelyes autóbuszokat sok gyártó – köztük több magyar cég – önállóan nem képes előállítani. Emiatt nem alakulhat ki valódi árverseny – véli a szaktárca. Völner Pál államtitkár elmondta, hogy a továbbiakban is mindent elkövetnek annak érdekében, hogy csak olyan közbeszerzési pályázatok jelenjenek meg a közlekedési vállalatnál, amelyekben biztosított, hogy magyar kis- és középvállalatok is eséllyel induljanak. Lapunk kérdésére, hogy a Volánbusz Zrt. menedzsmentjében tervez-e a tárca változtatást, Völner azt mondta, ebben a kérdésben a vagyonpolitikai államtitkárság az illetékes.
Örömét fejezte ki a döntés hallatán Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke, aki szerint érthetetlen, hogy a most leállított tendert egyáltalán hogyan írhatták ki június 17-én, azaz jóval a kormányváltás után. A szakember szerint elképzelhetetlen, hogy ne egyeztettek volna a tulajdonosi jogokat gyakorló vagyonkezelővel. Vincze-Pap Sándor szerint a King Long gyártójáról autóbuszos körökben elterjedt, hogy magyar üzleti érdekeltségbe került. A Volánbusz vezetői több alkalommal jártak tárgyalni Kínában, és úgy tudni, közülük némelyek résztulajdont szereztek a cégben. Ez magyarázhatja, hogy a Volánbusz makacsul újra és újra olyan pályázatokat írt ki elővárosi autóbusz-beszerzésre, amely a kínai gyártmányoknak kedvezett, és ezért igyekeztek kizárni a konkurens pályázókat. Ez a huzavona oda vezetett, hogy a Mabusz szerint mind műszaki tartalmában, mind fenntartásban, mind árban lényegesen jobb ajánlatot adó Alfa Busz kis híján tönkrement a Volánbusz-tender csaknem másfél éve alatt. Vincze-Pap Sándor úgy vélekedett, hogy a vagyonkezelőnél is lehetnek olyan döntéshozók, akik érdekeltek voltak a kínai gyártmányok megvásárlásában. De az egészen biztos, vélekedett a szakember, hogy a magyar buszgyártók érdekeit, a kis- és középvállalatok helyzetbe hozását nem tartották szem előtt a vagyonkezelőnél.
A Mabusz arra számít, hogy az állami közlekedési vállalatok, a Volán-társaságok és a BKV szervezetten, ütemezetten, ötvendarabos megrendeléseket pályáztat meg a jövőben, hogy a magyar gyártókapacitásokat fel lehessen futtatni. Ha olyan pályázati kiírások születnek, mint legutóbb a Volánbusznál, hangsúlyozta az érdekképviseleti vezető, akkor a hazai gyártók továbbra sem lesznek versenyképesek a multinacionális cégekkel szemben.
A Volánbusz júniusban húsz kéttengelyes, alacsony belépésű, szóló és negyven háromtengelyes, alacsony belépésű, szóló autóbuszra kért ajánlatot, és mindkét kategóriában húsz-húsz további járműre is igényt tartott. Ajánlatot az tehetett, akinek az elmúlt három év- ben az autóbusz-forgalmazásból származó nettó árbevétele elérte az évi 1,5 milliárd forintot. Az ajánlattevőnek szállítási referenciát kellett bemutatnia – az ajánlattételi határidő lejártát megelőző 36 hónapban – akár egy, akár több megrendelővel kötött szerződésből származó, legalább ötven darab, legalább 11,5 méter hosszúságú, új, alacsony belépésű, szóló autóbuszról. Az ajánlattételi határidő július 26., és a legalacsonyabb összegű ajánlatot kívánták nyertesnek hirdetni.
A Volánbusz Zrt. tavaly márciusban írt ki hetvenöt autóbusz beszerzésére pályázatot, majd ezt pénzhiányra hivatkozva hatvanra, valamint további opciós vételi lehetőségre szűkítette. A Volánbusz az akkori tender nyerteseként a kínai Xiamen King Long United Automotíve Industry Co.-t hirdette ki, míg az azt követő legkedvezőbb ajánlattevőnek a cseh VIKO s.r.o.-t jelölte meg. Az eredményt az Alfa Busz Kereskedelmi Kft. többször is megtámadta, amit a Közbeszerzési Döntőbizottság rendre elutasított. A Volánbusz Zrt. a jogszerű eljárást jóváhagyó közbeszerzési döntőbizottsági határozat ellenére az idén márciusban elállt a nyertes ajánlattevővel, a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co.-val való szerződés megkötésétől. A döntést a társaság azzal indokolta akkor, hogy a buszok beszerzésére ne támadások közepette kerüljön sor. Emlékezetes, hogy a cég neve ekkoriban felmerült a Daimler vesztegetési botránya kapcsán. Az amerikai igazságügyi minisztérium adatai szerint magyar döntéshozók háromszázezer eurót kaptak azért, hogy használt Mercedes buszokat vásároljanak olyan tenderen, amelyet az elővárosi buszbeszerzéshez hasonlóan a kiválasztott járművek műszaki paramétereihez igazítottak. A Daimler 1998 és 2008 közt több tíz millió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte. A német cég a vádakat részben el is ismerte azzal, hogy vállalta, kártérítést fizet az amerikai minisztériumnak, miután peren kívül megegyezett a hatóságokkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.