Egy hét múlva érkezik el a Volánbusz Zrt. elővárosi autóbusz-beszerzési tenderének ajánlattételi határnapja. A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak így nem maradt sok ideje, hogy közbelépjen, ha meg kívánja akadályozni, hogy a Volánbusz Zrt. negyedszer is a kínai Xiamen King Long autóbuszainak gyártóját hozza ki győztesnek a közlekedési vállalat elővárosi autóbusz-beszerzési pályázatán. Völner Pál, a tárca államtitkára lapunk kérdésére elmondta, azért kezdeményezték a napokban a vagyonpolitikai államtitkárságnál a tender leállítását, mivel a kiírásban foglalt feltételek számos lehetséges induló részvételét kizárják, a nehezen indokolható elvárások miatt a magyar gyártók is esélytelenek a közbeszerzésben való sikeres szereplésre.
*
A pályázatot számos kritika érte elsősorban amiatt, hogy a kiírásban szereplő háromtengelyes autóbuszokat sok gyártó – köztük több magyar cég – önállóan nem képes előállítani. Emiatt nem alakulhat ki valódi árverseny – véli a szaktárca. Völner Pál államtitkár elmondta, hogy a továbbiakban is mindent elkövetnek annak érdekében, hogy csak olyan közbeszerzési pályázatok jelenjenek meg a közlekedési vállalatnál, amelyekben biztosított, hogy magyar kis- és középvállalatok is eséllyel induljanak. Lapunk kérdésére, hogy a Volánbusz Zrt. menedzsmentjében tervez-e a tárca változtatást, Völner azt mondta, ebben a kérdésben a vagyonpolitikai államtitkárság az illetékes.
Örömét fejezte ki a döntés hallatán Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke, aki szerint érthetetlen, hogy a most leállított tendert egyáltalán hogyan írhatták ki június 17-én, azaz jóval a kormányváltás után. A szakember szerint elképzelhetetlen, hogy ne egyeztettek volna a tulajdonosi jogokat gyakorló vagyonkezelővel. Vincze-Pap Sándor szerint a King Long gyártójáról autóbuszos körökben elterjedt, hogy magyar üzleti érdekeltségbe került. A Volánbusz vezetői több alkalommal jártak tárgyalni Kínában, és úgy tudni, közülük némelyek résztulajdont szereztek a cégben. Ez magyarázhatja, hogy a Volánbusz makacsul újra és újra olyan pályázatokat írt ki elővárosi autóbusz-beszerzésre, amely a kínai gyártmányoknak kedvezett, és ezért igyekeztek kizárni a konkurens pályázókat. Ez a huzavona oda vezetett, hogy a Mabusz szerint mind műszaki tartalmában, mind fenntartásban, mind árban lényegesen jobb ajánlatot adó Alfa Busz kis híján tönkrement a Volánbusz-tender csaknem másfél éve alatt. Vincze-Pap Sándor úgy vélekedett, hogy a vagyonkezelőnél is lehetnek olyan döntéshozók, akik érdekeltek voltak a kínai gyártmányok megvásárlásában. De az egészen biztos, vélekedett a szakember, hogy a magyar buszgyártók érdekeit, a kis- és középvállalatok helyzetbe hozását nem tartották szem előtt a vagyonkezelőnél.
A Mabusz arra számít, hogy az állami közlekedési vállalatok, a Volán-társaságok és a BKV szervezetten, ütemezetten, ötvendarabos megrendeléseket pályáztat meg a jövőben, hogy a magyar gyártókapacitásokat fel lehessen futtatni. Ha olyan pályázati kiírások születnek, mint legutóbb a Volánbusznál, hangsúlyozta az érdekképviseleti vezető, akkor a hazai gyártók továbbra sem lesznek versenyképesek a multinacionális cégekkel szemben.
A Volánbusz júniusban húsz kéttengelyes, alacsony belépésű, szóló és negyven háromtengelyes, alacsony belépésű, szóló autóbuszra kért ajánlatot, és mindkét kategóriában húsz-húsz további járműre is igényt tartott. Ajánlatot az tehetett, akinek az elmúlt három év- ben az autóbusz-forgalmazásból származó nettó árbevétele elérte az évi 1,5 milliárd forintot. Az ajánlattevőnek szállítási referenciát kellett bemutatnia – az ajánlattételi határidő lejártát megelőző 36 hónapban – akár egy, akár több megrendelővel kötött szerződésből származó, legalább ötven darab, legalább 11,5 méter hosszúságú, új, alacsony belépésű, szóló autóbuszról. Az ajánlattételi határidő július 26., és a legalacsonyabb összegű ajánlatot kívánták nyertesnek hirdetni.
A Volánbusz Zrt. tavaly márciusban írt ki hetvenöt autóbusz beszerzésére pályázatot, majd ezt pénzhiányra hivatkozva hatvanra, valamint további opciós vételi lehetőségre szűkítette. A Volánbusz az akkori tender nyerteseként a kínai Xiamen King Long United Automotíve Industry Co.-t hirdette ki, míg az azt követő legkedvezőbb ajánlattevőnek a cseh VIKO s.r.o.-t jelölte meg. Az eredményt az Alfa Busz Kereskedelmi Kft. többször is megtámadta, amit a Közbeszerzési Döntőbizottság rendre elutasított. A Volánbusz Zrt. a jogszerű eljárást jóváhagyó közbeszerzési döntőbizottsági határozat ellenére az idén márciusban elállt a nyertes ajánlattevővel, a kínai Xiamen King Long United Automotive Industry Co.-val való szerződés megkötésétől. A döntést a társaság azzal indokolta akkor, hogy a buszok beszerzésére ne támadások közepette kerüljön sor. Emlékezetes, hogy a cég neve ekkoriban felmerült a Daimler vesztegetési botránya kapcsán. Az amerikai igazságügyi minisztérium adatai szerint magyar döntéshozók háromszázezer eurót kaptak azért, hogy használt Mercedes buszokat vásároljanak olyan tenderen, amelyet az elővárosi buszbeszerzéshez hasonlóan a kiválasztott járművek műszaki paramétereihez igazítottak. A Daimler 1998 és 2008 közt több tíz millió dollárral vesztegetett meg kormánytisztviselőket világszerte. A német cég a vádakat részben el is ismerte azzal, hogy vállalta, kártérítést fizet az amerikai minisztériumnak, miután peren kívül megegyezett a hatóságokkal.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását