Felesleges tanácsadói és ügyvédi szerződések sorára bukkant az átadás-átvétel után az uniós pénzek elosztásáért felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) új vezetése – tudta meg a Magyar Nemzet. Információink szerint összesen 110 szerződést vettek górcső alá, s azt vizsgálták, hogy az állami ügynökség által korábban megrendelt szolgáltatásokra valóban szükség volt-e.
Úgy tudjuk, az ellenőrzés során számos olyan tanácsadói szerződést találtak, amelyek felesleges tanulmányok megírására vonatkoztak, s olyan is előfordult, hogy egymással megegyező vagy egymáshoz igen hasonlító témában kérték a külsős tanácsadók segítségét. Lapunk több forrásból is úgy értesült, hogy a Petykó Zoltán vezette NFÜ eddig összesen 40 szerződést bontott fel, a felmondások elsősorban a tanácsadó cégeket és az ügyvédi irodákat érintik. Búcsút mondtak például több olyan külsős cégnek, amely megrendelést megrendelésre halmozott a Gyurcsány–Bajnai-korszak alatt.
*
Szerződést bontottak több ügyvédi irodával, a HBt nevű szervezetfejlesztő tanácsadó céggel, és a VitalPro Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-vel. Megszüntették az államigazgatásban rengeteg megbízást elnyerő IFUA Horváth & Partners Kft. szerződését is, mert szolgáltatásait nem tartották szükségesnek. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől kezdve számos szakminisztériumon át egészen a BKV-ig terjedt az IFUA tanácsadó cég megrendelői köre az előző kormányciklus alatt. Az NFÜ-nél például közel húsz alkalommal nyert el megbízásokat közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül az IFUA, de más költségvetési szervtől is bőven kaptak megbízást érdemi versenyeztetés nélkül. Ennek oka, hogy a minisztériumok alapfeladatához kapcsolódó egyes szolgáltatások – mint például tanácsadás – esetén jóval magasabbra emelték a közbeszerzési értékhatárt, illetve a munka bizalmas voltára tekintettel nem kellett nyílt versenyeztetést lefolytatni a megrendelések előtt.
Nemcsak tanácsadásnál, hanem tanulmányok írásánál is számos esetben kérték ki közpénzen az IFUA véleményét. Épp csak egy hajszállal a közbeszerzési értékhatár alatti összegért bízta meg a céget például az Autóbusz Rekonstrukciós Programiroda, amelynek megrendelése többek között az autóbuszgyártók együttműködésével kapcsolatos tanácsadásra vonatkozik. A Magyar Autóbuszgyártó Klaszter megalakulásakor Fórián István, a programért felelős miniszterelnöki megbízott lapunk kérdésére elismerte: az IFUA 7,95 millió forintos megbízási díja valóban a közbeszerzési kötelezettség nyolcmilliós értékhatára alatt van, ám mint mondta, a közbeszerzést valószínűleg az idő szűke miatt nem folytathatták le.
Mint arról lapunk korábban már beszámolt, az IFUA-nál dolgozott 2007-ig Tóth András, aki a cégtől való távozása után Gyurcsány Ferenc kabinetjének szakpolitikai igazgatói székébe került, a tanácsadó cégnél dolgozik jelenleg Jobbágy Valér, aki korábban a Miniszterelnöki Hivatalban dolgozott, és 2007 júliusáig Erdélyi Barnabás is IFUA-színekben dolgozott, majd a MÁV kontrollingigazgatója lett. Az IFUA tarifái nem voltak éppen a legolcsóbbak: egyes szaktrénereik napidíja a 180 ezer forintot is elérte, a gazdasági tárcánál pedig előfordult, hogy 29400000 forintba került egy néhány hetes tanácsadási munkájuk.
Érdemes lesz vizsgálódnia az NFÜ új vezetésének az EPAP Kft. által elnyert 200 millió, valamint két korábbi 24-24 millió forintos tanácsadói szerződés ügyében is. A fejlesztési ügynökség a 2007 és 2013 között az egyetemi nagyvárosoknak 600-700 milliárd forintot juttató, úgynevezett Pólus- program során vette igénybe az EPAP Kft. tanácsait. A körülmények azonban meglehetősen furcsák voltak: a Közbeszerzési Értesítőben februárban megjelent felhívásban olyan megkötések szerepeltek, amelyek szinte lehetetlenné tették, hogy a későbbi győztesen kívül más is labdába rúgjon. Előírták például, hogy csak az pályázhat, aki az előző két évben is dolgozott a Pólus-programban. Ez pedig csak az EPAP-ra illik rá, illetve egy alvállalkozójára. A másik furcsaság az a mód, ahogy a pályázati kiírásban előírt két feladatot az EPAP elnyerte. Az első munkát 2006 decemberében kapta meg a cég, és 2007 februárjában fejezte be. Ám két nappal annak lejárta előtt ismét szerződést kötöttek a tanácsadóval, mindkét esetben 24-24 millió forintos nettó értékben. Az ár kialakításában szerepet kaphatott az a tény, hogy a jogszabályok értelmében az alaptevékenység ellátásához szükséges tanácsadói tevékenység esetében nettó 25 millió forintos összegig nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni. Apró adalék, hogy az EPAP vezetői köre a CEMI-től, a BKV-ügyben hírbe hozott tanácsadótól érkezett. Fodor Dénes a CEMI alapító tagja volt, ma az EPAP ügyvezetője, Vadasi László pedig tavaly még a CEMI ügyvezetőjeként tevékenykedett, jelenleg az EPAP munkatársa.
A rendőrség bízik az IFUA-ban. Annak ellenére, hogy Bencze József előző országos rendőrfőkapitány vizsgálatot rendelt el az IFUA Horváth & Partners Kft. által korábban elnyert két megbízás ügyében átfedés miatt, a tanácsadó cég az Országos Rendőr-főkapitánysággal (ORFK) ma is kapcsolatban áll. Az ORFK honlapjának tanúsága szerint az IFUA-val ez év december végéig érvényes a rendőrség szerződése, amelynek tárgya „szakmai közreműködés”, értéke pedig ötmillió forint. Az először – 2008. december 31-én – lejáró megállapodásban béradattár kialakítását rendelte meg az ORFK közgazdasági főosztálya 9,12 millió forintért az IFUA-tól. A második szerződés tárgya a rendőrség számviteli-pénzügyi rendszerének kialakításához szükséges tanácsadói szolgáltatás, értéke 8,76 millió forint volt, a hatálya tavaly március 31-ig tartott. Az átfedés miatt kirobbant botrányt követően az IFUA cáfolta, hogy visszaélés történt, ám elismerte, hogy visszafizette a megbízás kilencmillió forintot meghaladó díját. (K. T. L.)