Komoly szakmai és politikai kritikák kereszttüzében költözött át tavaly a MÁV vezérigazgatósága az elavultnak és lepusztultnak nevezett Andrássy úti székházból a Könyves Kálmán körúti Parkway irodaházba. Sokan nem értették, hogy a már akkor is gigantikus adóssággal birkózó nemzeti vasút miért vágott bele a luxuskiadásba. Egy akkoriban tartott háttérbeszélgetésen a magas rangú vasúti szakmai szervezet vezetője egyenesen azt mondta, hogy a MÁV vezetése csupán végrehajtó ebben az ügyben, míg a megrendelő – éreztette a szakember – maga a Gyurcsány-kormány. A tranzakciót vizsgálta és számos szempontból aggályosnak találta az Állami Számvevőszék. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa az elmúlt időszakban többször bírálta a székház-váltást, és alapos kivizsgálást ígért Lázár János, a kormánypárt frakcióvezetője is.
Mindenesetre valóban furcsa, hogy a bérelt irodaház huszonhétezer négyzetméteres területéért egymilliárd forintos bérleti díjat és négyszázmillió forintos üzemeltetési költséget kell fizetnie a vasútnak évente, miközben az elhagyott Andrássy úti épületért csak 3-5 milliárd forintos vételárat remélhetett a cég. Ráadásul a volt székháznál a többszöri értékesítési kísérlet sem hozott sikert, a régi épület ma is üresen áll. Ám lehet, hogy most épp ez jön kapóra az új MÁV-vezetésnek. Értesüléseink szerint az augusztus 1-jén hivatalba lépő Szarvas Ferenc és stábja azon dolgozik, hogy újratárgyalja az irodaház tulajdonosával, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt.-vel a bérleti feltételeket. Arra törekszenek, hogy az eredetileg 15 éves futamidőt lerövidítsék, ami így akár egy év elteltével megszűnhetne. A vasúttársaság vezetése ily módon visszaköltözhetne az Andrássy útra, amit azonban addig fel kell újítani. Nemcsak az évtizedek alatt lepusztult irodaház esztétikai rekonstrukciójáról van szó. Ismereteink szerint a kiköltözéskor nem kímélték a patinás épületet: kitépett fali aljzatok, világítótestek, vízzel elárasztott födémek nehezítik majd a felújítók munkáját.
A kormányváltás óta a korábbiaknál is komorabb kriptahangulat uralkodik a Népliget melletti MÁV-központban. Andrási Miklós menesztésének a híre nem okozott sem igazi meglepetést, sem fennakadást a vasúttársaságnál. A cégnél dolgozók korábban is meglehetősen ritkán találkoztak az elnök-vezérigazgatóval, megesett, hogy egy héten csak egyszer tette tiszteletét, akkor is sportöltözetben, majd rövidesen távozott. A Fidesszel hírbe hozott vezető hosszú távra tervezett, és bizalmas körben azt híresztelte, hogy magasabb helyről származó ígéretet kapott a folytatásra. Távozásának híre – amit lapunk tett közzé elsőként – azoknak okozott kellemetlen meglepetést, akik Andrásiban látták saját állásuk megmaradásának biztosítékát. Ám a vezető mégis távozik – s úgy tudjuk, hogy nagyköveti megbízást ajánlottak fel neki, amit elfogadott.
A személyi kombinációk mellett a MÁV átalakítására vonatkozó tervek és koncepciók is versengenek egymással. Információink szerint három markáns elképzelés formálódik. A legismertebb, és széles körben tárgyalt verzió szerint megvalósítják azt az átalakítási tervet, amelyet még a Hónig-féle minisztériumban dolgoztak ki, de pénz hiányában nem valósítottak meg. Ennek az a lényege, hogy külön cégbe szervezik a pályavasutat, míg a személyszállító leánycégbe integrálják a vontatási és a gépészeti vállalatokat. A második elképzelés szerint zöldmezős személy-, teherszállító, illetve pályavasutat hoznak létre, míg a MÁV Zrt. az adósságot kezeli tovább. Alakul a harmadik koncepció is, amely a nagyvárosok, egyebek mellett Budapest, Debrecen, Győr elővárosi forgalmára alapozva szervezné újjá a vasúti személyszállítást.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország