Visszamenne a MÁV az elhagyott székházba

Újratárgyalnák a tizenöt éves bérleti szerződést, és a MÁV már akár egy év múlva visszaköltözhetne az addigra helyreállított Andrássy úti székházba – értesült lapunk. Úgy hírlik, a távozó elnök-vezérigazgató nagyköveti poszttal vigasztalódik.

2010. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Komoly szakmai és politikai kritikák kereszttüzében költözött át tavaly a MÁV vezérigazgatósága az elavultnak és lepusztultnak nevezett Andrássy úti székházból a Könyves Kálmán körúti Parkway irodaházba. Sokan nem értették, hogy a már akkor is gigantikus adóssággal birkózó nemzeti vasút miért vágott bele a luxuskiadásba. Egy akkoriban tartott háttérbeszélgetésen a magas rangú vasúti szakmai szervezet vezetője egyenesen azt mondta, hogy a MÁV vezetése csupán végrehajtó ebben az ügyben, míg a megrendelő – éreztette a szakember – maga a Gyurcsány-kormány. A tranzakciót vizsgálta és számos szempontból aggályosnak találta az Állami Számvevőszék. Fónagy János, a Fidesz szakpolitikusa az elmúlt időszakban többször bírálta a székház-váltást, és alapos kivizsgálást ígért Lázár János, a kormánypárt frakcióvezetője is.
Mindenesetre valóban furcsa, hogy a bérelt irodaház huszonhétezer négyzetméteres területéért egymilliárd forintos bérleti díjat és négyszázmillió forintos üzemeltetési költséget kell fizetnie a vasútnak évente, miközben az elhagyott Andrássy úti épületért csak 3-5 milliárd forintos vételárat remélhetett a cég. Ráadásul a volt székháznál a többszöri értékesítési kísérlet sem hozott sikert, a régi épület ma is üresen áll. Ám lehet, hogy most épp ez jön kapóra az új MÁV-vezetésnek. Értesüléseink szerint az augusztus 1-jén hivatalba lépő Szarvas Ferenc és stábja azon dolgozik, hogy újratárgyalja az irodaház tulajdonosával, a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt.-vel a bérleti feltételeket. Arra törekszenek, hogy az eredetileg 15 éves futamidőt lerövidítsék, ami így akár egy év elteltével megszűnhetne. A vasúttársaság vezetése ily módon visszaköltözhetne az Andrássy útra, amit azonban addig fel kell újítani. Nemcsak az évtizedek alatt lepusztult irodaház esztétikai rekonstrukciójáról van szó. Ismereteink szerint a kiköltözéskor nem kímélték a patinás épületet: kitépett fali aljzatok, világítótestek, vízzel elárasztott födémek nehezítik majd a felújítók munkáját.
A kormányváltás óta a korábbiaknál is komorabb kriptahangulat uralkodik a Népliget melletti MÁV-központban. Andrási Miklós menesztésének a híre nem okozott sem igazi meglepetést, sem fennakadást a vasúttársaságnál. A cégnél dolgozók korábban is meglehetősen ritkán találkoztak az elnök-vezérigazgatóval, megesett, hogy egy héten csak egyszer tette tiszteletét, akkor is sportöltözetben, majd rövidesen távozott. A Fidesszel hírbe hozott vezető hosszú távra tervezett, és bizalmas körben azt híresztelte, hogy magasabb helyről származó ígéretet kapott a folytatásra. Távozásának híre – amit lapunk tett közzé elsőként – azoknak okozott kellemetlen meglepetést, akik Andrásiban látták saját állásuk megmaradásának biztosítékát. Ám a vezető mégis távozik – s úgy tudjuk, hogy nagyköveti megbízást ajánlottak fel neki, amit elfogadott.
A személyi kombinációk mellett a MÁV átalakítására vonatkozó tervek és koncepciók is versengenek egymással. Információink szerint három markáns elképzelés formálódik. A legismertebb, és széles körben tárgyalt verzió szerint megvalósítják azt az átalakítási tervet, amelyet még a Hónig-féle minisztériumban dolgoztak ki, de pénz hiányában nem valósítottak meg. Ennek az a lényege, hogy külön cégbe szervezik a pályavasutat, míg a személyszállító leánycégbe integrálják a vontatási és a gépészeti vállalatokat. A második elképzelés szerint zöldmezős személy-, teherszállító, illetve pályavasutat hoznak létre, míg a MÁV Zrt. az adósságot kezeli tovább. Alakul a harmadik koncepció is, amely a nagyvárosok, egyebek mellett Budapest, Debrecen, Győr elővárosi forgalmára alapozva szervezné újjá a vasúti személyszállítást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.