Zsákutcába vezet a Malév működési modellje

Elhibázott az a szakmai-pénzügyi modell, amit a Malév az utóbbi évben követett a nyolcmilliós havi jövedelemmel rendelkező  Martin Gauss irányítása alatt – állítják a lapunknak nyilatkozó szakértők, akik szerint a korábbi hibás lépések következménye a kiugró mértékű, 26 milliárdos tavalyi éves veszteség. Péntekre rendkívüli közgyűlést hívtak össze a Malévnál.

2010. 07. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakmai és pénzügyi szempontból egyaránt súlyosan elhibázott a Malév jelenlegi működési modellje – mondták lapunknak mind a nemzeti légitársaságot, mind a nemzetközi légügyi piacot jól ismerő szakértők. Ezért nagy hiba lenne, ha a kormányzat továbbra is arra a Martin Gauss vezette menedzsmentre bízná a Malév megmentését, aki reptéri, meg nem erősített híreink szerint éppúgy nyolcmillió forintot keres havonta, mint Simor András, a jegybank elnöke. Szakértőink szerint a jelenlegi vezetés felelőssége a kiugró mértékű, 26 milliárd forintnyi tavalyi hiány is. Ez a veszteség számos elhibázott szakmai döntés következménye. Hiba volt például a flotta átalakítása úgy, hogy azzal megszüntették a távol-keleti és amerikai úti célokat. A Malév vezetése által meghirdetett úgynevezett hálózatos modell csak úgy működik gazdaságosan, ha a távolsági járatokra „hordanak rá” utast a rövid távú európai, balkáni viszonylatokról. A mai Malév-flotta azonban már csak a rövid távú utakra alkalmas, utasait az európai nagy légitársaságok távolsági járataihoz csatlakoznak, így ott jelentkezik a haszon is. Komoly, önmagában négymilliárdos veszteséget okozó hiba volt a Fokker típusú gépek kivonása a flottából, és elhibázott az az árpolitika is, amelyben minden eladott jegy növeli a veszteséget. Forrásaink szerint nem csökkenteni, hanem növelni kell a Malév méretét, vagyis a gépek, a járatok számát annak érdekében, hogy a légicég gazdaságosan működtethető legyen. Lapunk megkereste Márton Attila miniszteri biztost az általa készített vizsgálati jelentésről, ám a politikus a ma tartandó nyilvános tájékoztatójára hivatkozva elhárította az érdeklődésünket.
Mindeközben összehívták a Malév rendkívüli közgyűlését péntekre. Zichermann Zsolt, az MNV szóvivője a távirati iroda tudósítása szerint elmondta, hogy Kamarás Zoltán, a Malév igazgatóságának jelenlegi elnöke és Kelemen Tamás, az igazgatóság tagja lemond tisztségéről. A héttagú igazgatóság új tagja lesz Urbán László, Bienerth Gusztáv, Winkler János és Parragh László, amennyiben a részvényesek a javaslatot jóváhagyják a közgyűlésen.
A Malév visszaállamosítása után, idén márciusban lett az igazgatóság elnöke Kamarás Zoltán, és akkor lett tag Martin Gauss vezérigazgató, Kelemen Tamás, Leonov Péter korábbi vezérigazgató, Török Endre, Németh Ákos és Anatoly Ballo, a Vnyesekonombank (VEB) alelnöke, a Malév igazgatóságának korábbi elnöke. Az MNV Zrt. igazgatósága azt javasolja, hogy az igazgatóság új elnökévé Urbán Lászlót válasszák meg. Az új elnök és a tagok megbízatása öt évre szól. Változás lesz a felügyelőbizottságban is, amelynek új elnöke Madarász László, új tagja pedig Kovács Tamás Iván és Rozgonyi Árpád lehet az MNV Zrt. javaslata szerint. Az MNV képviseletében a felügyelő bizottság tagja marad Osztrovszky Krisztina.
Mint ismert, a magyar nemzeti légitársaság idén tavasszal került ismét állami tulajdonba, miután az adósságok egy részének tőkévé alakításával a 95 százalék részvényt szerzett a társaságban. A maradék 5 százalék az AirBridge Zrt.-nek a birtokában maradt, amelyik a 2007-ben a privatizációban közel százszázalékos tulajdont szerzett a Malévban. Az AirBridge Zrt. 51 százalékban magyar magánszemély, 49 százalékban pedig az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) tulajdonában van. A VEB egyébként a Malév finanszírozója is: a légitársaság információk szerint 102 millió euróval, jelenlegi árfolyamon 29,58 milliárd forinttal tartozik az orosz banknak. Ezenfelül nyomasztja a céget az a vitatott 32 millió eurós, mintegy tízmilliárd forintos viszongarancia is, melyet hitel formájában terhelt vissza a VEB a Malévre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.