Bomba kerülhet a gépekre Ferihegyen

Elbukott a repülésbiztonsági felülvizsgálaton a Ferihegyi repülőtér. Márton Attila légügyi biztos szerint hazánk soros uniós elnökségének sikerét is befolyásolhatja, ha nem tudnak ezen változtatni az év végéig. A magyar légikikötő biztonsági helyzete régóta vita tárgya, hiszen fontos feladatokat az alvállalkozók alacsonyan képzett, rosszul fizetett munkavállalóknak adnak tovább. A leminősítés miatt a Ferihegyről induló utasokat átszálláskor újra ellenőrzik a schengeni országokban, nem uniós utasnak minősítve őket.

2010. 08. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Robbanószerkezetet imitáló tárgyat juttattak át a magyar légikikötő biztonsági ellenőrzésén az Európai Unió ellenőrei – derült ki Márton Attila légügyi biztos tájékoztatóján. A politikus egy újságírói kérdésre legalábbis nem cáfolta az értesülést. Mindez annak kapcsán derült ki, hogy tegnap ismertté vált: leminősítették a 2005-ben privatizált, így 75 százalékban magántulajdonban álló Ferihegyi repülőteret, miután az európai uniós ellenőrzéskor olyan eszközök jutottak át a biztonsági ellenőrzésen, amelyeket ki kellett volna szűrni.
A repülőtér biztonsági szempontból bukott meg, miután az illetékesek az úgynevezett 15. cikkely hatálya alá helyezték, vagyis a nem teljesen biztonságos kategóriába sorolták, „unclear”-nek, vagyis nem tisztának minősítve Ferihegyet. Márton Attila elmondta, hogy április 28-án új uniós direktíva lépett életbe, ennek betartását a budapesti repülőtéren május végén ellenőrizték, és csaknem tucatnyi ponton találtak problémákat. A leminősítés azzal a következménnyel jár, hogy azok az utasok, akik Budapesten szállnak fel, és egy uniós ország repterén átszállnak, újabb teljes körű személyi ellenőrzésen eshetnek át, mivel harmadik országból, azaz nem az unióból érkezett utasnak minősítik őket.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium légügyi biztosa kijelentette: a kormány célja az, hogy a lehető leghamarabb megszűnjön a magyar reptér negatív besorolása, már csak azért is, mert az zavaró lenne a magyar soros uniós elnökség idején. Éppen ezért szigorú menetrend szerint folyik a hibák kijavítása. A légügyi biztos már felállított egy munkacsoportot a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airporttal (BA), valamint a nemzetbiztonsági szolgálattal és a rendőrséggel együtt. Ferihegyet legkorábban másfél-három hónapon belül minősíthetik újra.
Márton Attila emellett javasolja, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóságból (NKH) szervezzék ki a légügyi hatóságot annak érdekében, hogy az szakmai utasításokat adhasson a biztonsági ellenőrzést végző szervezeteknek. Ha megtörténtek a szükséges változtatások az utasellenőrző rendszerben, a magyar hatóságok több esetben előre be nem jelentett tesztet végeznek majd. Amennyiben ezek megnyugtató eredménnyel zárulnak, akkor felkérik az EU illetékes hatóságát, hogy végezzen újra auditot Ferihegyen.
Nem lesz könnyű rövid idő alatt lényeges változásokat elérni a biztonsági átvizsgálás területén – vélekedtek a lapunkat tájékoztató, biztonsággal foglalkozó szakértők. A repülőtéri hiányosságokról nem idén szerzett tudomást először az uniós ellenőrző hatóság, évek óta ismerik a problémákat, ám a hivatalos figyelmeztetések ellenére az utasvizsgálat minősége nem változott. Ennek legfőbb oka az, hogy a biztonsági feladatokat a BA alvállalkozónak adja ki, amely aztán újabb alvállalkozókat bíz meg egyes részfeladatok elvégzésével. Azok a munkatársak, akik végül magát az átvizsgálást végzik, alacsony bérért dolgoznak, képzettségük gyakran hiányos. Ez nem meglepő, hiszen egy dolgozó betanítása százezer forint nagyságrendű összeget emészt fel, és az évenként időszerű továbbképzés díja hasonló nagyságú. Az alvállalkozók ezért csak a munkavállalók egy részét küldik el tanfolyamra, így sokan nem értesülnek a legújabb előírásokról. Szakértők szerint kisebb technikai beavatkozással nem lehet lényeges változást elérni a repülőtér biztonsága területén. Elsősorban az alvállalkozói rendszert kell megváltoztatni, tisztába téve azokat a homályos érdekeltségi viszonyokat, amelyek a jelenlegi, nem átlátható működéshez vezettek.
Nem először kapott elmarasztalást a hazai légikikötő, és azon belül az utasellenőrzés. Az Európai Bizottság legutóbb csak 2007. december 7-i hatállyal törölte a repülőtérrel szemben 2006. augusztusban elrendelt korlátozó intézkedéseket. Az EU 2006. június végén átfogó légiközlekedés-védelmi ellenőrzést végzett a Ferihegyi repülőtéren, amelynek során súlyos hiányosságként állapították meg, hogy az utasok és kézipoggyászaik átvizsgálása nem megfelelő színvonalú.
A NKH légi közlekedési igazgatóság 2007. december 3-án tájékoztatta hivatalosan a bizottságot arról, hogy a hiányosságokat teljes körűen felszámolta. Ennek során a rendvédelmi szervek jelentősen növelték létszámukat, és a BA is több mint hárommilliárd forint beruházással javított a biztonsági feltételeken. Körülkerítették a repülőtér szigorított biztonsági területét, a futópályákat, a gurulóutakat, a forgalmi előteret, a tranzitot magában foglaló zónába pedig csak mindenre kiterjedő biztonsági ellenőrzés után léphettek be az ott dolgozók. A Budapest Airport mintegy félmilliárd forintért három új poggyászátvilágító és röntgenberendezést helyezett üzembe, és 50-nel 287-re növelte az utasbiztonsági ellenőrök számát. Mindezek a rendelkezések azonban csak ideiglenesen orvosolták a biztonsági hiányosságokat a magyar légikikötőben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.