Az amerikai légitársaságok már megtalálták a nyereséges működési modellt, áll egy iparági elemzésben. Ehhez csökkenteni kell a járatkínálatot, és minél több fizetős többletszolgáltatást bevezetni. Milyen következtetést von le ebből a Malév üzleti stratégiája szempontjából?
– Szerintem az utasoknak elegük van abból, hogy a fapadosok minden apróságért többletpénzt követelnek tőlük. Mondjuk, hogy több legyen a lábhely, vagy feladhassák a poggyászukat. Már olyan ötlettel is előálltak, hogy a vécé-használatért is fizessenek az utasok. Mi ezzel szemben azt mondjuk, hogy az áraink azért lehetnek versenyképesek a fapadosokéval, mert minőségi szolgáltatást kínálunk. Persze nem kap mindenki forró gulyást a gépeinken, de továbbra is lesz fedélzeti kiszolgálás. A kulcsfeladat számunkra a költségek csökkentése, hogy ezáltal növelhessük az utaslétszámot.
– Nemcsak ön, de számos elődje tett le az asztalra olyan kilábalási tervet, amely későbbi időszakra nyereséges működést ígért. Mi a legfőbb akadálya a terv megvalósításának?
– Nagyon egyszerűen megválaszolható a kérdés, hogy mi a problémája a Malévnak. Az EasyJet a Malévhoz hasonlóan repül Budapest és London között. Miért van az, hogy az EasyJetnek mégis több utasa van, mint nekünk? A válasz a jegy árában van. Ezért kell csökkenteni a Malév költségeit, és egyszerűsíteni az eljárásait, hogy versenyképes lehessen a többiekkel szemben.
– A korábbi időszakban többször hivatkozott egy kilábalási tervre, amely középtávon fenntartja a Malév működőképességét. Érvényben van még ez az üzleti terv?
– Igen, változatlanul érvényes az üzleti terv, amely azt tartalmazza, hogy 48,8 millió euróval csökkentjük 2012-re a költségeinket, a bevételeinket pedig növeljük, több utast kell vinnünk, mint eddig. A nagy kérdés persze az, hogy miképpen lehet ezt megvalósítani. Minden nemzetközi légitársaság két tényezőt figyel, az egyik az egy székre eső költség kilométerenként, a másik a bevétel. Ma a Malévnál a bevétel alacsonyabb, mint a költség. Két lehetőség van, hogy hatékonyan működjünk. Vagy több utast viszünk el ugyannyiért, vagy egységnyi utasra kevesebb költség jut. Például ha száz ülés helyett száztízet teszünk be egy repülőgépbe, változatlan költségek mellett több bevételhez jutunk. De csökkenthetjük a személyzet, az üzemanyag, a karbantartás költségeit is. Ez hosszú folyamat, amelyhez az egész vállalati gondolkodásnak meg kell változni. A költségcsökkentéssel foglalkozó terveinkben több száz ilyen elem van, hogy a végén elérjük a 48,8 millió eurót. Eltökélt vagyok abban, hogy ezt a tervet lépésről lépésre végrehajtom.
– Eltökéltségét befolyásolja, hogy a pilóták munkalassító sztrájkot folytatnak?
– A pilóták különböző megfontolások miatt hivatalosan soha nem fogják bejelenteni, hogy lassítani akarják a munkát. Nem is tapasztaltunk eddig ilyet, a forgalom zavartalan. De tény, én is kaptam egy tájékoztató anyagot, amiben a pilótákat arra kérik, hogy figyeljenek oda az egészségükre, ne hajtsák túl magukat. Ezután én is írtam levelet a pilótáknak, hogy mi a Malévnál mindenképpen szeretnénk folytatni a munkát, tető alá hozni a kollektív szerződést. A napokban találkoztam szakszervezeti vezetőkkel, közeledtek az álláspontjaink, de még nem véglegesítettük. A pilóták szerintem megértik, hogy a Malév kárára lenne a munkalassítás vagy a sztrájk. A költségcsökkentésről szóló dokumentumot megosztottam a szakszervezetekkel is. Nem a pilóták bérét, hanem a rájuk vetített költséget akarjuk csökkenteni, és ez nagy különbség. Szeretnénk, ha többet dolgoznának, és hatékonyabbá tehetnénk a munkájukat. Szeretnénk úgy módosítani a bérstruktúrán, hogy számukra az legyen az előnyös, ha többet repülnek, és nem kevesebbet.
– A szakszervezetek attól tartanak, hogy külföldi pilótákkal töltik fel az állományt. Jogos a félelmük?
– A vendégpilóták alkalmazása tipikusan idényjellegű probléma. Minden nyáron hiányzik a csúcsidőszakban több pilóta. Arra törekszem, hogy legyen állandó a létszám, és emellett meglegyen a lehetősége annak, hogy a nyárra ideiglenes pilótákat is alkalmazhassunk.
– A szakszervezetek szerint állandó feszültségforrás a kollektív szerződés hiánya. A pilótákat képviselő Hunalpa attól tart, hogy szerzett jogaik csorbulhatnak. Mi a menedzsment álláspontja erről?
A Malév a tárgyalásokon többek között azt kívánja elérni, hogy a hajózószemélyzet az európai versenytársakéhoz hasonló költségszinten és hatékonysággal teljesítsen. Jelenleg az uniós szabályok értelmében repülünk, de mi isszeretnénk, ha minél hamarabb megszületne az új kollektív szerződés, hiszen ez mindannyiunk érdeke.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását