Kiskörút épül Debrecenben

Őskori, ókori és középkori leletekre számítanak a régészek Debrecenben, ahol rövidesen megkezdődnek az ásatások a tervezett kiskörút nyomvonalán. Az egykori városmagot körülölelő út révén jelentősen csökken majd a történelmi belváros forgalma.

2010. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Római kori szarmata emlékekre, rézkori leletekre és az Árpád-korban Debrecen helyén álló falvak maradványaira számítanak a régészek a rövidesen kezdődő debreceni feltáráson. Az Antall József körút építése miatt kijelölt területet már korábban körbeásták, 14 helyről származó minták bizonyítják, hogy Mesterfalva, Szentlászlófalva és Szentandrás nagyjából ezen a területen feküdt – tudtuk meg Hajdú Zsigmondtól, a Déri Múzeum igazgatóhelyettesétől.
A Debrecen belvárosában folyó korábbi építkezések idején Debrecen elődtelepüléseinek, illetve a korai városmagnak számos emléke előkerült. Sok kincset rejtett a mostani nyomvonalhoz közel eső Kölcsey Központ területének feltárása: a gödrökből számos középkori cserépedény- és szerszámmaradvány került elő. Utóbbiak azt valószínűsítik, hogy a Mesterfalva nevét még ma is őrző Mester utca környékén a város kialakulása után is kézművesműhelyek helyezkedtek el már a középkor korai századaiban is. De kiástak jóval korábbi leleteket is: találtak szarmata edényeket, házmaradványokat, illetve egy rézkori kútalapot is. Utóbbi lelet közelsége miatt feltételezhető, hogy a leendő kiskörút nyomvonalán újabb őskori tárgyi emlékek is előkerülhetnek – tette hozzá Hajdú Zsigmond.
Kósa Lajos polgármester közölte, a kiskörút Arany János és Széchenyi utcák közötti szakasza az Antall József körút nevet kapja, a további szakaszok nevére pedig várhatóan egy bizottság tesz majd javaslatot a közgyűlésnek. A városvezető arra számít, hogy a feltárás két hónap alatt befejeződhet, azután pedig kiírják a közbeszerzési pályázatot, és megkötik a finanszírozási szerződést a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel. Kósa Lajos megjegyezte, reméli, őszre egyszerűsödik a most még feleslegesen bonyolult közbeszerzési eljárás. A munka már a pályázat eredményhirdetése előtt megkezdődik. Addig a közműszolgáltatóké a terep, ők saját forrásból végzik el a szükséges átalakításokat. Úgy tervezik, hogy az összességében 1,1 milliárd forint költséggel megépülő, 70 százalékos uniós támogatást élvező nyugati kiskörút aszfaltozása jövő tavasszal elkezdődhet. Az egykori városmagot körülölelő kiskörútnak meghatározó szerepe lesz a történelmi belváros közlekedési terhelésének csökkentésében. Az elkerülő út kétszer két forgalmi sávval és két oldalon egy-egy tömegközlekedési sávval épül majd meg, valamennyi csomópontban lesznek jelzőlámpák. A nyomvonal keresztezi a város keleti és nyugati részeit összekötő, egyik legfontosabb utat, a Széchenyi utcát. A körút közepén zöld sávot alakítanak ki, ebben öntözőrendszer és néhány kisebb szökőkút is helyet kap. A kiskörút megvalósításának lényeges eleme lesz a csapadékvíz-elvezető rendszer, illetve a közvilágítás kiépítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.