Malév: vezetést váltanak?

Gőzerővel folyik a Malév menetrendjének, járathálózatának és flottájának felülvizsgálata, hogy mire lezárulnak a tárgyalások a kisebbségi orosz tulajdonossal, valós alapokon nyugvó üzleti tervet tehessenek le az asztalra – mondta lapunknak Márton Attila légügyi biztos. A jelenlegi menedzsment csak a várhatóan a téli menetrenddel életbe lépő új stratégia bevezetéséig felel a társaság működtetéséért.

2010. 08. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár már 2008 tavasza, vagyis az Abramovics testvérek helyzetének megbillenése óta tart az átmeneti állapot a magyar nemzeti légitársaságnál, néhány hónapra még szüksége van az új kormány által kinevezett tulajdonosi testületeknek és a szakértői stábnak arra, hogy kidolgozzák a hosszú távon fenntartható, működőképes üzleti modellt – mondta el lapunk kérdésére Márton Attila légi közlekedésért felelős miniszteri biztos. A politikus által vezetett szakértői csoport előbb a Malév sikertelen privatizációjának történetét világította át, majd a cég működésének gazdasági elemzését végzik el. Ennek során a vállalat működésének alapadatait tekintik át, elemzik a bevételeket biztosító menetrendet, vizsgálják az utasszám alakulását és igyekeznek pontos képet kapni arról, hogy a légitársaság hálózatának mely elemei azok, amelyekre hosszabb távon is lehet építeni. Lapunk kérdésére, hogy ezt a munkát a Malévnél nem végezték-e már el korábban, a légügyi biztos azt mondta, készült egy tanulmány a Roland Berger tanácsadó cégtől, amelynek megállapításait szintén vizsgálják. A Malév korábbi vezetői a privatizáció után jelentősen átalakították a repülőgépflottát és a járathálózatot. Megszüntették a hosszú távú járatokat, kivonták a flottából az erre alkalmas gépeket, helyettük kisebb, rövid távú utazásra használható repülőgépeket lízingeltek, és érezhetően változott a cég kereskedelmi politikája is.
Márton Attila szerint hosszú távon nem tartható fenn a jelenlegi működés, mivel a magyar légitársaság olyan piacon versenyez, ahol vereségre van ítélve, és láthatóan nem tud gazdaságosan üzemelni. A kitörésnek két alapvető feltétele van – fejtegette a politikus. Az egyik, hogy meg kell állapodni az orosz kisebbségi tulajdonossal. Ennek érdekében már folynak az előkészületek az őszi kormányközi tárgyalások megkezdésére. Ezzel párhuzamosan zajlik a Malév új üzleti modelljének a kidolgozása. A megújult tulajdonosi testületek a jelenlegi menedzsmentnek azt szabták feladatul, hogy az átmeneti időszakban biztosítsa a társaság működőképességét. Lapunk kérdésére, hogy támaszkodnak-e arra a kilábalási tervre, amit a jelenlegi vezérigazgató készített, Márton Attila megismételte, a tulajdonos a folyamatos napi működtetést várja el a jelenlegi menedzsmenttől, a cég új alapokra helyezése azután kezdődik meg, hogy megszületett a megállapodás a hitelező Vnyesekonombankkal.
Ha a magyar kormány ténylegesen tudja majd gyakorolni tulajdonosi jogait, az új üzleti modellnek megfelelően más pályára kell majd állítani a cég működését – mondta a légügyi biztos, aki szerint a privatizáció során elkövetett legnagyobb hiba az volt, hogy nem írták elő az új tulajdonosnak a megfelelő mértékű tőkeemelést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.