Bár már 2008 tavasza, vagyis az Abramovics testvérek helyzetének megbillenése óta tart az átmeneti állapot a magyar nemzeti légitársaságnál, néhány hónapra még szüksége van az új kormány által kinevezett tulajdonosi testületeknek és a szakértői stábnak arra, hogy kidolgozzák a hosszú távon fenntartható, működőképes üzleti modellt – mondta el lapunk kérdésére Márton Attila légi közlekedésért felelős miniszteri biztos. A politikus által vezetett szakértői csoport előbb a Malév sikertelen privatizációjának történetét világította át, majd a cég működésének gazdasági elemzését végzik el. Ennek során a vállalat működésének alapadatait tekintik át, elemzik a bevételeket biztosító menetrendet, vizsgálják az utasszám alakulását és igyekeznek pontos képet kapni arról, hogy a légitársaság hálózatának mely elemei azok, amelyekre hosszabb távon is lehet építeni. Lapunk kérdésére, hogy ezt a munkát a Malévnél nem végezték-e már el korábban, a légügyi biztos azt mondta, készült egy tanulmány a Roland Berger tanácsadó cégtől, amelynek megállapításait szintén vizsgálják. A Malév korábbi vezetői a privatizáció után jelentősen átalakították a repülőgépflottát és a járathálózatot. Megszüntették a hosszú távú járatokat, kivonták a flottából az erre alkalmas gépeket, helyettük kisebb, rövid távú utazásra használható repülőgépeket lízingeltek, és érezhetően változott a cég kereskedelmi politikája is.
Márton Attila szerint hosszú távon nem tartható fenn a jelenlegi működés, mivel a magyar légitársaság olyan piacon versenyez, ahol vereségre van ítélve, és láthatóan nem tud gazdaságosan üzemelni. A kitörésnek két alapvető feltétele van – fejtegette a politikus. Az egyik, hogy meg kell állapodni az orosz kisebbségi tulajdonossal. Ennek érdekében már folynak az előkészületek az őszi kormányközi tárgyalások megkezdésére. Ezzel párhuzamosan zajlik a Malév új üzleti modelljének a kidolgozása. A megújult tulajdonosi testületek a jelenlegi menedzsmentnek azt szabták feladatul, hogy az átmeneti időszakban biztosítsa a társaság működőképességét. Lapunk kérdésére, hogy támaszkodnak-e arra a kilábalási tervre, amit a jelenlegi vezérigazgató készített, Márton Attila megismételte, a tulajdonos a folyamatos napi működtetést várja el a jelenlegi menedzsmenttől, a cég új alapokra helyezése azután kezdődik meg, hogy megszületett a megállapodás a hitelező Vnyesekonombankkal.
Ha a magyar kormány ténylegesen tudja majd gyakorolni tulajdonosi jogait, az új üzleti modellnek megfelelően más pályára kell majd állítani a cég működését – mondta a légügyi biztos, aki szerint a privatizáció során elkövetett legnagyobb hiba az volt, hogy nem írták elő az új tulajdonosnak a megfelelő mértékű tőkeemelést.
Orbán Viktor: Régi és kínzó adósságát teljesítette Magyarország