Ne a bírság összege legyen az elsődleges cél!

Nem biztos, hogy rendben van az, hogy a benyújtott panaszok 86-92 százaléka után nem indul érdemi eljárás a Gazdasági Versenyhivatalnál. S az sem biztos, hogy minden érdekvédelmi fellépés rögtön kartellváddal illethető – többek között e példákkal jelezte lapunk érdeklődésére Juhász Miklós, a Gazdasági Versenyhivatal elnökjelöltje, várhatóan hogyan változik majd az általa vezetett intézmény munkája. A jogász szerint a Transparency International személye elleni fellépése tárgyi tévedésen alapul.

2010. 08. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Értékelés kitüntetés után. A Transparency International (TI) Magyarország – mint nem kormányzati szerv – célja a korrupció elleni küzdelem, a nyilvánosság tájékoztatása, az átláthatóság ellenőrzése, elősegítése a közhatalmi döntéshozatalban, különös tekintettel a közpénzek felhasználására. Etikai kódexe szerint kuratóriumi tagjai, munkatársai semmiféle ajándékot vagy egyéb, nem anyagi ellenszolgáltatást – például elismeréseket, kitüntetéseket – nem fogadhatnak el olyan szervezettől vagy magánszemélytől, akik esetében felmerülhet a TI befolyásolásának érdeke vagy szándéka. A versenyhatóság, mint közhatalmat gyakorló közigazgatási szerv kétségkívül a TI tevékenységi körébe esik, amelytől a TI munkatársai semmiféle juttatást nem fogadhatnának el. Kérdés, hogy ezek alapján elfogadhatott-e a korrupcióellenes szervezet vezetője kitüntetést a GVH elnökétől. Az is kérdés, hogy mennyiben tartozik a TI tevékenységi körébe egy olyan magánjogi ügylet értékelése, amely semmilyen formában nem kapcsolódik a szervezet célkitűzéseihez.


A versenypolitika kétségkívül az Európai Unió egyik legfontosabb közpolitikája. Ezen a területen rendelkezik az unió a legerőteljesebb jogosítványokkal, hiszen bármelyik tagállam vállalkozása ellen közvetlenül felléphet a közösségi versenyszabályok megsértése miatt. Ehhez képest Magyarországon nem a kormány, hanem egy független, autonóm közigazgatási szerv, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rendelkezik megfelelő eszközökkel a versenypolitika kikényszerítésére – mondta lapunk kérdésére Juhász Miklós. A GVH leendő vezetője ezt a példát hozta fel beszélgetésünkkor arra, milyen alapvető különbség tapasztalható hazánk és az EU versenypolitikája között. Az EU kormánya, a brüsszeli Európai Bizottság abban a helyzetben van, hogy a különféle közpolitikai szempontokat, mint a munkanélküliség csökkentése, a kis- és közepes vállalkozások szempontjainak figyelembevétele, önmaga össze tudja egyeztetni. Juhász Miklós szerint itthon is lényeges, hogy a GVH és a kormányzat között olyan zökkenőmentes együttműködés legyen, amely biztosítja, hogy a mindenkori magyar kormány a gazdaságpolitikát, benne a versenypolitikát, a különféle közpolitikák érdekeit figyelembe véve alakíthassa ki.
A GVH elnökvárományosa jogászként, szakmai szempontból kihívásnak érzi a versenyhatósági munkát. A versenyjog olyan speciális terület – mondta lapunknak, – ahol a viszonylag kevés, elsősorban általános megfogalmazásokat tartalmazó jogszabályok mellett túlnyomórészt a gyakorlat, a versenyhivatali és bírósági határozatok, állásfoglalások, közlemények adnak támpontot a döntések meghozatalához, a követendő magatartás azonosításához. Bár a hivatal közigazgatási szerv, az eljárási szabályok, még inkább a döntéshozatal sok közös elemet tartalmaz a perrendtartással, a bírósági döntéshozatali mechanizmussal.
Az elnökjelölt hangsúlyozta, hogy a GVH nemzetközi viszonylatban is kifejezetten kedvező megítélés alá esik. E megítélés és a hivatal függetlenségének fenntartása olyan érték, amit Juhász Miklós a jövőben is alapvető célkitűzésnek tekint. Mindezek mellett a hivatali működés még hatékonyabbá tétele érdekében néhány kérdéskör továbbgondolásra is érdemes lehet. Az elnökjelölt példaként említette, hogy a hivatal adatai szerint az érdemi eljárás megindítását nem eredményező panaszok aránya 2008-ban 92, 2009-ben 86 százalékos volt. Juhász Miklós szerint célszerű megfontolni, hogyan tudja hatékonyabban segíteni a hivatal az ügyfeleket, érdekelteket abban, hogy az általános jellegű szabályozás keretein belül jogkövető magatartást tanúsítsanak. Nem lehet az az elsődleges cél, hogy a hatóság minél magasabb összegű bírságot szabjon ki. Kartellügyekben azonban természetesen a jövőben is a legszigorúbban kell fellépni. Érdemes még elgondolkodni azon, hogy lehet a fogyasztók tudatosságát tovább erősíteni, és fokozni a fogyasztóvédelmi szervezetek bevonását. Példaként említette az elnökjelölt a vállalkozói szervezetek, ipartestületek gyakori panaszát, hogy ha érdekvédőként lépnek fel a piacon, könnyen szembe találják magukat a GVH kartell-vádjával. Véleménye szerint azonban bármilyen változtatás csak alapos előkészítés és minden szempont megvizsgálása után lehetséges.
Az elnökjelölt reagált a személyét ért támadásokra is. Kérdésünkre, miszerint tud-e arról, hogy a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatóját a GVH hivatalban lévő elnöke, Nagy Zoltán, 2009. december 11-én a Versenykultúra Központ által alapított „Versenykultúráért” díjjal tüntette ki, igennel válaszolt. Juhász Miklós véleménye szerint azonban alapvetően téves az a feltételezés, hogy bármiféle összefüggés lenne az elismerés és a Transparency International nyílt levelének megírása között. Mint ismert, a társadalmi szervezet levélben fordult a kormányfőhöz és az államfőhöz, amelyben Juhász Miklóst „bennfentes információ felhasználásáért megbüntetett személynek” nevezi. Az elnökjelölt álláspontja szerint egyszerűen arról van szó, hogy a pénzügyi felügyelet határozatát nem a valóságnak megfelelő módon interpretálták. A személyére vonatkozó határozat ugyanis nem tartalmaz olyan megállapítást, hogy bennfentes információval élt volna vissza, ekként pedig bennfentes kereskedelemről nem lehet beszélni.
Az 1999-ben kötött, egyébként szokványos ügylettel kapcsolatban az volt a kifogás, hogy a mérlegkészítés időszakában került rá sor, s emellett nem jelentették be a pénzügyi felügyelet felé. Juhász Miklós szerepe ebben formális volt, és semmilyen előnye nem származott a tranzakcióból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.