A Volán-cég millióit keresik

Különösen nagy kárt okozó csalás bűntettének alapos gyanújával rendelt el nyomozást a Győr megyei főügyészség a Kisalföld Volán mosonmagyaróvári elszámolási vitája ügyében. A helyi önkormányzat fideszes képviselője szerint csak tavaly 140 millió forinttal károsította meg a közlekedési cég a települést. A Kisalföld Volán szerint nincs elszámolási vitájuk Mosonmagyaróvárral.

2010. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éveken át az orruknál fogva vezették a Lajta-parti település lakóit a Kisalföld Volánnál – jelentette ki lapunk kérdésére Muráncsik László, Mosonmagyaróvár fideszes önkormányzati képviselője. A településnek szerződése van a közlekedési céggel, amely rögzíti, mely járatokon, milyen menetrend szerint kell közlekedniük a buszoknak. A szerződés azt is rögzíti, hogy ha a szolgáltató költségei meghaladják a megadott szintet, akkor a település megtéríti a többletet. A gyakorlatban ez úgy történt, mondta el Muráncsik László, hogy az év lezárását követően a Kisalföld Volán közölte, mennyi többletköltsége volt, és ezt egy teljesítményadattal támasztotta alá. Amikor az önkormányzatnál utánaszámoltak, kiderült, hogy nem egyezik a Volán-társaság által megadott teljesítmény az általuk készítettel. Ezután alaposan igyekeztek körüljárni a kérdést. Az egyes járatok két végpontja közötti távolságot hitelesített térinformatikai rendszerrel megmérték. Azt tapasztalták, hogy a Volán által használt adat szinte minden esetben nagyobb. Megérdeklődték, hogy a Kisalföld Volán milyen adatbázisból dolgozik. Kiderült, hogy egy térinformatikai szolgáltatóéból, azonban annak adatai szinte megegyeztek az önkormányzati rendszer méréseivel. Sokan nem értették, hogy a néhány száz méteres eltérésekből hogyan jön ki az ennél jóval nagyobb különbség – mondta Muráncsik László. A lapunknak eljuttatott számítások szerint tavaly 316 ezer kilométert futottak a buszok Mosonmagyaróváron. Ehhez még hozzászámolták a helyközi járatok települést érintő szakaszait, ami 47 ezer kilométerre adódott. Vagyis a Muráncsik László által használt adatokból összesen 363 ezer kilométer gyűlt össze. Ezzel szemben a Kisalföld Volán 731 ezer megtett kilométerről számolt be – mondta a képviselő. A kettő közötti különbség 368 171 kilométer, ami azt jelenti, hogy ha a 2009. évi árral (kilométerenként 386,2 forint) számolnak, akkor a várost 140,4 millió forint kár érte.
Külön történet az utólagos veszteségkompenzáció – mondta Muráncsik László. A tavalyi év után 80,6 millió forint pluszigénnyel állt elő a közlekedési vállalat. A település vezetőivel folytatott egyeztetés után azonban 35 millió forintban egyeztek meg. Hasonlóképpen történt ez 2008-ban is – fejtegette a képviselő. Ha valódi futásteljesítményen alapult volna a többletköltségek elszámolása, nem lehetett volna ilyen nagyvonalúan kezelni a mértékeket. A gyakorlat azonban inkább arra enged következtetni, hogy becslés, nem pedig mérés alapján számolták ki a költségeket – mondta a politikus. Muráncsik kijelentette, hogy ha az ügyészség vádat emel az ügyben, akkor Mosonmagyaróvár kártérítési pert indít a Volán társaság ellen.
A Kisalföld Volán hivatalosan semmilyen értesítést vagy tájékoztatást nem kapott a hatósági eljárásról, és a mosonmagyaróvári önkormányzat sem jelezte, hogy elszámolási vitája lenne – így reagált megkeresésünkre Pócza Mihály, a Kisalföld Volán vezérigazgatója. Elmondta, hogy amíg nem ismeri a konkrét számításokat, nincs mivel vitatkoznia, ugyanakkor a sajtóban korábban megjelent számokat megalapozatlannak találta.

Új poszton a MÁV-vezér. A Magyar Energia Központ Nonprofit Kft. ügyvezetőjének nevezte ki Andrási Miklóst, a MÁV Zrt. korábbi elnökét a nemzeti fejlesztési miniszter – írta az MTI. A társaság feladata, hogy a megújuló energiaprogramot segítse; több tíz milliárd forintos támogatásból gazdálkodik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.