Éveken át az orruknál fogva vezették a Lajta-parti település lakóit a Kisalföld Volánnál – jelentette ki lapunk kérdésére Muráncsik László, Mosonmagyaróvár fideszes önkormányzati képviselője. A településnek szerződése van a közlekedési céggel, amely rögzíti, mely járatokon, milyen menetrend szerint kell közlekedniük a buszoknak. A szerződés azt is rögzíti, hogy ha a szolgáltató költségei meghaladják a megadott szintet, akkor a település megtéríti a többletet. A gyakorlatban ez úgy történt, mondta el Muráncsik László, hogy az év lezárását követően a Kisalföld Volán közölte, mennyi többletköltsége volt, és ezt egy teljesítményadattal támasztotta alá. Amikor az önkormányzatnál utánaszámoltak, kiderült, hogy nem egyezik a Volán-társaság által megadott teljesítmény az általuk készítettel. Ezután alaposan igyekeztek körüljárni a kérdést. Az egyes járatok két végpontja közötti távolságot hitelesített térinformatikai rendszerrel megmérték. Azt tapasztalták, hogy a Volán által használt adat szinte minden esetben nagyobb. Megérdeklődték, hogy a Kisalföld Volán milyen adatbázisból dolgozik. Kiderült, hogy egy térinformatikai szolgáltatóéból, azonban annak adatai szinte megegyeztek az önkormányzati rendszer méréseivel. Sokan nem értették, hogy a néhány száz méteres eltérésekből hogyan jön ki az ennél jóval nagyobb különbség – mondta Muráncsik László. A lapunknak eljuttatott számítások szerint tavaly 316 ezer kilométert futottak a buszok Mosonmagyaróváron. Ehhez még hozzászámolták a helyközi járatok települést érintő szakaszait, ami 47 ezer kilométerre adódott. Vagyis a Muráncsik László által használt adatokból összesen 363 ezer kilométer gyűlt össze. Ezzel szemben a Kisalföld Volán 731 ezer megtett kilométerről számolt be – mondta a képviselő. A kettő közötti különbség 368 171 kilométer, ami azt jelenti, hogy ha a 2009. évi árral (kilométerenként 386,2 forint) számolnak, akkor a várost 140,4 millió forint kár érte.
Külön történet az utólagos veszteségkompenzáció – mondta Muráncsik László. A tavalyi év után 80,6 millió forint pluszigénnyel állt elő a közlekedési vállalat. A település vezetőivel folytatott egyeztetés után azonban 35 millió forintban egyeztek meg. Hasonlóképpen történt ez 2008-ban is – fejtegette a képviselő. Ha valódi futásteljesítményen alapult volna a többletköltségek elszámolása, nem lehetett volna ilyen nagyvonalúan kezelni a mértékeket. A gyakorlat azonban inkább arra enged következtetni, hogy becslés, nem pedig mérés alapján számolták ki a költségeket – mondta a politikus. Muráncsik kijelentette, hogy ha az ügyészség vádat emel az ügyben, akkor Mosonmagyaróvár kártérítési pert indít a Volán társaság ellen.
A Kisalföld Volán hivatalosan semmilyen értesítést vagy tájékoztatást nem kapott a hatósági eljárásról, és a mosonmagyaróvári önkormányzat sem jelezte, hogy elszámolási vitája lenne – így reagált megkeresésünkre Pócza Mihály, a Kisalföld Volán vezérigazgatója. Elmondta, hogy amíg nem ismeri a konkrét számításokat, nincs mivel vitatkoznia, ugyanakkor a sajtóban korábban megjelent számokat megalapozatlannak találta.
Új poszton a MÁV-vezér. A Magyar Energia Központ Nonprofit Kft. ügyvezetőjének nevezte ki Andrási Miklóst, a MÁV Zrt. korábbi elnökét a nemzeti fejlesztési miniszter – írta az MTI. A társaság feladata, hogy a megújuló energiaprogramot segítse; több tíz milliárd forintos támogatásból gazdálkodik.
Megfosztották mandátumától Fekete-Győr Andrást