„Bevetéscukorka” a honvédségnek

Sok tíz millió forint szóróanyagokra, reklámfityegőkre és -cukorkákra, alkalmi nyomtatványokra, műsoridő vásárlására. Az elmúlt években többek között ilyen beszerzésekre szórták el az adófizetők pénzét a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs végrehajtói. A megbízási szerződéseket magáncégekkel kötötték, miközben a szaktárca saját médiatársasággal rendelkezik.

2010. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincsenek tartalékai a hadseregnek. Határozott nemmel felelt Hende Csaba honvédelmi miniszter egy tegnap megjelent interjúban arra a kérdésre, hogy alkalmas-e a Magyar Honvédség a jelenlegi állapotában a haza fegyveres védelmére. A tárcavezető a Heti Válasznak nyilatkozva kijelentette: ezt a helyzetet szerinte az elmúlt évek bűnös mulasztásai, rossz döntései okozták. – A magyar haderőből teljes fegyvernemek hiányoznak, és az sem anyagi, sem személyi tartalékkal nem rendelkezik – tette hozzá a miniszter.


Sok kicsi sokra megy. Ez lehetett a vezérelve azoknak a kommunikációs, marketing-, informatikai és tanácsadó cégeknek, amelyek több tíz millió forintot csapoltak le évente a szocialista Szekeres Imre által vezetett Honvédelmi Minisztérium (HM) forrásaiból. Tízmillió forintot fizettek ki például egy magáncégnek információs táblák megtervezésére és elkészítésére 2006-ban egy hárommilliós jegyzett tőkéjű kft.-nek, miközben a HM saját kommunikációs céget tart fenn milliárdos költségvetéssel. Ennek az állami társaságnak, a HM Zrínyi Kommunikációs Nonprofit Kft.-nek többek között az a feladata, hogy feltöltse a minisztérium weboldalait, Szekeres alatt mégis 5,5 millió forintot költöttek el arra, hogy egy betéti társaság egyszeri alkalommal honlapokat lásson el tartalommal. A szaktárca elvileg saját nyomdával is rendelkezik, de ezt régóta nem működtetik, ezért különböző kiadókkal, közvetítőkkel kötnek szerződést a kiadványaik sokszorosítására, előállítására. Ilyen társaság például a Grafika Press Nyomdaipari Kft., amely 2006-ban 17,5 millió forintot kapott öt darab könyv nyomdai gyártásáért, majd több mint harmincmillióhoz juthatott az adófizetők pénzéből 64 darab lap, húsz folyóirat, tíz könyv és szórólapok gyártásáért. Jól járhatott 2006-ban a JetMedia Kiadó Kft. is, amely több mint nyolcmillió forintot zsebelhetett be a HM büdzséjéből forgatási munkák és archiválás címen, és további kilencmilliót hat darab PR-film leforgatásáért.
Hasonló előjogokkal rendelkezik a HM-nél az a Kornétás Kiadó Kft. is, amely több száz milliós keretszerződéseket írhatott alá a honvédség kiadványainak közvetítéséért. Emellett a cégnek csurrant-csöppent más állami pénz is, 2006-ban például több mint 14 millió forintot fizettek ki a kft.-nek nyolc darab könyv nyomdai előkészítéséért. Közel tízmillió forint üthette a markát az Omigráf Kft.-nek, amely ezért szintén nyolc könyv szövegszerkesztését végezte el. Egy olyan vállalkozó – aki még jelenleg is a HM Zrínyi Kft. vezető beosztású alkalmazottja – cégei pedig mintegy húszmillió forinthoz jutottak hozzá az adófizetők pénzéből 2006-ban egy kis példányszámú, felületes, alkalmi magazin és egy úgynevezett multimédiás csomag előállításáért.
Ezek a magántársaságok még további négymillió forintot is elnyertek a HM sajtópályázatán ugyanebben az évben. Szép összegekhez juthattak azok a cégek is a HM által kezelt közpénzből, amelyek műsoridőt vásároltak különböző rádiókban, illetve televíziókban. A Hang-Szín Bt. például 2006 és 2007 között csaknem kilencmillió forinthoz jutott hozzá a szaktárca forrásaiból rádiómagazinok készítéséért és műsoridő vásárlásáért. A Media Planning Kft. pedig egy fiataloknak szóló könynyűzenei csatornán vásárolhatott műsoridőt, és annak honlapján helyezett el bannert tízmillióért a honvédség repülőgép-vezetői tanfolyamának népszerűsítése érdekében. Tisztes bevétel volt a jutalma azoknak a cégeknek is, amelyek különböző kiegészítő szóróanyagokat, fityegőket, írószereket és reklámszatyrokat gyártottak a honvédségnek. Egy 2006-os szerződés alapján egy kft. például három deciliteres kerámia reklámbögréket gyárthatott csaknem nyolcmillió forintért a honvédelmi tárcának, megrendeltek passtartókat több mint hatmillióért, zsinórfüles papírtáskákat, repülő formájú és iránytűként is használható kulcstartókat több mint 10,5 millióért. Különös tétel a 2006-os kommunikációs beszerzések között az úgynevezett Bevetés Brand cukorka legyártása, amelyért csaknem nyolcmillió forintot utaltak át az UDS Design Kft.-nek a HM költségvetéséből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.