A bérleti szerződésekben nem érvényesült a tartós, a piaci átlagot meghaladó mértékű területi igény és az állami tulajdonos bérleti díjcsökkentő hatása, és az üzemeltetési költségek csökkenése a vizsgált esetekben nem igazolódott be – többek között ezeket a mondatokat is tartalmazza az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentése a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. 2009. évi tevékenységének ellenőrzéséről. Az ÁSZ négy kiemelt székházprojekt között a MÁV-ét is vizsgálta. A társaságok közel azonos időben döntöttek úgy, hogy eladják székházaikat, és újat bérelnek. Ezt többnyire azzal indokolták, hogy a meglévő elhelyezés korszerűtlen, üzemeltetése gazdaságtalan.
Az ÁSZ-jelentés megállapítja, hogy az állami tulajdonú, tartós elhelyezés céljára szolgáló ingatlanok hosszú távú bérlete kiszolgáltatottságot eredményezve nem szolgálja sem a társaság, sem a nemzetgazdaság érdekeit. Mivel hosszú távon stabil területigény mellett előnyösebb az irodavásárlás, az állami támogatással működő társaságok esetében nemcsak a társaságok, hanem a tulajdonosi jogkörben eljárók döntései sem feleltek meg a célszerűség szempontjának. A pénzügyminiszter felkérésére a vagyontanács májusban megbízta az MNV Zrt. vezérigazgatóját, hogy a MÁV Zrt. székházértékesítéssel kapcsolatos vizsgálatát szeptember 30-ig folytassa le.
Nem csak az MNV vizsgálódik a székházügyben. Korábban egy szakszervezet is feljelentést tett a rendőrségen és az ügyészségen hűtlen kezelés elkövetésének vagy kísérletének gyanúja miatt. Ésszerűtlennek tartották ugyanis, hogy a MÁV Zrt. eladja a tulajdonában álló Andrássy úti épületet, és helyette évi 4,77 millió euró plusz áfáért irodaházat bérel.
Mint ismeretes, az irodaház kiválasztására indított közbeszerzésen furcsa körülmények között győzött a Raiffeisen Befektetési Alapkezelő Zrt. A versenytársak ajánlatát sorra érvénytelenítették, egyikükét például azért, mert nem tett eleget annak a kiírásban szereplő feltételnek, hogy az ingatlan egy metrómegállótól és még egy tömegközlekedési eszköz megállójától hatszáz méteren belül legyen. A versenytárs irodaháza a Dózsa György úti metróállomástól 690 méterre fekszik, a székház távolsága a Népliget metrómegállótól 550 méter.
Fejcserék a vasútnál. Közös megegyezéssel távozik Kozák Tamás, a MÁV-Start vezérigazgatója és Átal László, a MÁV Zrt. gazdasági általános vezérigazgató-helyettese szeptember 15-én a társaságtól. Szarvas Ferenc, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója azzal indokolta a váltást, hogy a cégcsoport új stratégiájának, működési modelljének kialakítását új vezetőkkel képzeli el. (J. Gy.)
Megfosztották mandátumától Fekete-Győr Andrást