Ferihegy: messze van még Európa

Nemsokára lejár a határidő, ameddig a Budapest Airportnak jelenteni kell azt, hogy minden egyes hibát, hiányosságot kijavított, ami miatt a magyar légikikötő korábban megbukott az unió biztonsági tesztjén. A repülőtér-üzemeltető cégnél érdeklődésünkre nem akartak tudni a határidőről, és nem nyilatkoztak arról, hogy eleget tettek-e a kötelezettségeiknek. Az utasokra eközben továbbra is Európa-szerte kényelmetlenség, hosszabb átszállási idő vár.

2010. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új elnök a Malév élén. Winkler Jánost választották meg tegnap a Malév igazgatóságának elnökévé a lemondott Urbán László helyére. Az igazgatóság új elnöke meglepődött megválasztásán, mert előzőleg nem tudott a jelölésről. Winkler János az MTI kérdésére még korainak tartotta a Malévval kapcsolatos terveiről beszélni. Mint emlékezetes, Urbán László, a Malév július 23-án megválasztott igazgatósági elnöke augusztus 26-i hatállyal mondott le tisztségéről.


A légügyi hatóság elvárásai szerint augusztus 30-án kell a Budapest Airportnak (BA) jelenteni azt, hogy minden egyes hibát, hiányosságot kijavított, amit a nemzetközi szervezetek előírtak – erősítette meg lapunk kérdésére Márton Attila. A légügyi biztos szerint ezután hat hét áll a magyar hatóság rendelkezésére, hogy ellenőrzéseket végezzen. Ez a feltétele annak, hogy december közepére Ferihegy visszakapja a korábbi schengeni besorolást. Ellenkező esetben – jelezte korábbi sajtótájékoztatóján Márton Attila – hazánk kínos helyzetbe kerülhet a soros uniós elnökség idején.
A Budapest Airportnál nem tudtak a fenti, egyetlen határidőről: sok részfeladatból és részhatáridőből áll össze a folyamat, amelynek végén a Ferihegyi repülőtér ismét „clear”, azaz tiszta, megbízható lesz – mondta lapunk kérdésére Hardy Mihály, a cég vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója. A kommunikációs szakember ugyanakkor nem kívánt vagy nem tudott válaszolni arra a kérdésünkre, hogy az említett időpontra felkészül-e a cég az ismételt ellenőrzésre.
Ebből az is következhetne, hogy késik a felkészülés és a hibák kijavítása, de erről nincs szó – legalábbis ezt állította Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság légiközlekedési igazgatóságának vezetője. A szakember megerősítette, hogy a BA-nak e hónap végére el kell készülnie a módosításokkal. Erről éppen tegnap tárgyalt a cég igazgatósága, amely a vagyonkezelő által delegált tagok kérésére tartott rendkívüli ülést, s amelyen az állami tulajdonos meggyőződhetett arról, hogy a felkészülés az újabb hazai és nemzetközi hatósági ellenőrzésekre sikeresen befejeződött.
Repülőtéri értesülések szerint mindezzel összefügg a ferihegyi rendőrkapitány menesztése. Az Országos Rendőr-főkapitányság tegnap megerősítette laptársunk értesülését, hogy visszavonták a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság parancsnokának vezetői megbízását. Hírforrásunk szerint Dúzs József gyors leváltása összefügg azzal, hogy júniusban a repülőtér megbukott az uniós biztonsági vizsgán. Az uniós tesztelők azt tapasztalták – és állítólag ezt jelezték is a magyar hatóságoknak –, hogy a repülőtéri beléptetést végző BA-alkalmazottak mellett szolgálatot teljesítő rendőrök is hibáztak a biztonsági ellenőrzéseken. Ha ugyanis a civil alkalmazott elmulasztja a motozást olyan esetben, amikor például a fémdetektor jelez, akkor a rendőrnek erre figyelmeztetnie kell. Ha ezt nem teszi meg, akkor ő is felelős – állítólag efféle hibákat talált az uniós vizsgálat, és ennek a következményeit viseli most a menesztett parancsnok.
Július végén jelentették be, hogy elbukott Ferihegy az európai repülésbiztonsági felülvizsgálaton, ezért azóta a Budapestről induló utasokat átszálláskor a schengeni övezethez tartozó országok repülőterein újból ellenőrzik. Az intézkedések mindenképp kedvezőtlenek az utasok számára, mert az újbóli ellenőrzés miatt nő az átszállási idő, s a legrövidebb, negyvenperces csatlakozások esetében előfordulhat, hogy az utas nem éri el a gépet, amivel tovább utazna. A légitársaságok egyelőre várakozó állásponton vannak abban a tekintetben, milyen időbeli tűréshatárral adjanak el jegyeket a Budapestről induló járatokra. A legtöbb cég nem módosított a minimumon, de a KLM már felhívta az utasai figyelmét arra, hogy legalább kilencven percre van szükség az amszterdami átszálláshoz. A Ferihegyen vásárolt folyadékot és zselét egyedül Koppenhágában veszik el az átszállóktól, még akkor is, ha azok már biztonsági tasakban vannak – számoltak be róla a magyar lapok. Zürichben azt is megkövetelik, hogy a zacskón keresztül látható legyen a nyugta is, a többi repülőtéren tovább lehet vinni a vámmentes boltokban vásárolt folyadékot. Ami a Budapestről érkező gépek fogadását illeti, Koppenhágában, Frankfurtban és Münchenben nem EU-terminálra érkeznek a tőlünk induló utasok. Az amszterdami járat a schengeni mólón marad, de az átszálló utasokat egy biztonsági átvilágítóhelyre viszik, mielőtt belépnének a „clear” övezetbe. Prágában már az érkező gépnél kiválogatják az átszállás miatt ellenőrzésre szorulókat, a többi repütéren pedig olyan kapura érkezik majd a gép, amelytől haladva egyébként is útba esik az átvilágítás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.