Új elnök a Malév élén. Winkler Jánost választották meg tegnap a Malév igazgatóságának elnökévé a lemondott Urbán László helyére. Az igazgatóság új elnöke meglepődött megválasztásán, mert előzőleg nem tudott a jelölésről. Winkler János az MTI kérdésére még korainak tartotta a Malévval kapcsolatos terveiről beszélni. Mint emlékezetes, Urbán László, a Malév július 23-án megválasztott igazgatósági elnöke augusztus 26-i hatállyal mondott le tisztségéről.
A légügyi hatóság elvárásai szerint augusztus 30-án kell a Budapest Airportnak (BA) jelenteni azt, hogy minden egyes hibát, hiányosságot kijavított, amit a nemzetközi szervezetek előírtak – erősítette meg lapunk kérdésére Márton Attila. A légügyi biztos szerint ezután hat hét áll a magyar hatóság rendelkezésére, hogy ellenőrzéseket végezzen. Ez a feltétele annak, hogy december közepére Ferihegy visszakapja a korábbi schengeni besorolást. Ellenkező esetben – jelezte korábbi sajtótájékoztatóján Márton Attila – hazánk kínos helyzetbe kerülhet a soros uniós elnökség idején.
A Budapest Airportnál nem tudtak a fenti, egyetlen határidőről: sok részfeladatból és részhatáridőből áll össze a folyamat, amelynek végén a Ferihegyi repülőtér ismét „clear”, azaz tiszta, megbízható lesz – mondta lapunk kérdésére Hardy Mihály, a cég vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója. A kommunikációs szakember ugyanakkor nem kívánt vagy nem tudott válaszolni arra a kérdésünkre, hogy az említett időpontra felkészül-e a cég az ismételt ellenőrzésre.
Ebből az is következhetne, hogy késik a felkészülés és a hibák kijavítása, de erről nincs szó – legalábbis ezt állította Vágó József, a Nemzeti Közlekedési Hatóság légiközlekedési igazgatóságának vezetője. A szakember megerősítette, hogy a BA-nak e hónap végére el kell készülnie a módosításokkal. Erről éppen tegnap tárgyalt a cég igazgatósága, amely a vagyonkezelő által delegált tagok kérésére tartott rendkívüli ülést, s amelyen az állami tulajdonos meggyőződhetett arról, hogy a felkészülés az újabb hazai és nemzetközi hatósági ellenőrzésekre sikeresen befejeződött.
Repülőtéri értesülések szerint mindezzel összefügg a ferihegyi rendőrkapitány menesztése. Az Országos Rendőr-főkapitányság tegnap megerősítette laptársunk értesülését, hogy visszavonták a Repülőtéri Rendőri Igazgatóság parancsnokának vezetői megbízását. Hírforrásunk szerint Dúzs József gyors leváltása összefügg azzal, hogy júniusban a repülőtér megbukott az uniós biztonsági vizsgán. Az uniós tesztelők azt tapasztalták – és állítólag ezt jelezték is a magyar hatóságoknak –, hogy a repülőtéri beléptetést végző BA-alkalmazottak mellett szolgálatot teljesítő rendőrök is hibáztak a biztonsági ellenőrzéseken. Ha ugyanis a civil alkalmazott elmulasztja a motozást olyan esetben, amikor például a fémdetektor jelez, akkor a rendőrnek erre figyelmeztetnie kell. Ha ezt nem teszi meg, akkor ő is felelős – állítólag efféle hibákat talált az uniós vizsgálat, és ennek a következményeit viseli most a menesztett parancsnok.
Július végén jelentették be, hogy elbukott Ferihegy az európai repülésbiztonsági felülvizsgálaton, ezért azóta a Budapestről induló utasokat átszálláskor a schengeni övezethez tartozó országok repülőterein újból ellenőrzik. Az intézkedések mindenképp kedvezőtlenek az utasok számára, mert az újbóli ellenőrzés miatt nő az átszállási idő, s a legrövidebb, negyvenperces csatlakozások esetében előfordulhat, hogy az utas nem éri el a gépet, amivel tovább utazna. A légitársaságok egyelőre várakozó állásponton vannak abban a tekintetben, milyen időbeli tűréshatárral adjanak el jegyeket a Budapestről induló járatokra. A legtöbb cég nem módosított a minimumon, de a KLM már felhívta az utasai figyelmét arra, hogy legalább kilencven percre van szükség az amszterdami átszálláshoz. A Ferihegyen vásárolt folyadékot és zselét egyedül Koppenhágában veszik el az átszállóktól, még akkor is, ha azok már biztonsági tasakban vannak – számoltak be róla a magyar lapok. Zürichben azt is megkövetelik, hogy a zacskón keresztül látható legyen a nyugta is, a többi repülőtéren tovább lehet vinni a vámmentes boltokban vásárolt folyadékot. Ami a Budapestről érkező gépek fogadását illeti, Koppenhágában, Frankfurtban és Münchenben nem EU-terminálra érkeznek a tőlünk induló utasok. Az amszterdami járat a schengeni mólón marad, de az átszálló utasokat egy biztonsági átvilágítóhelyre viszik, mielőtt belépnének a „clear” övezetbe. Prágában már az érkező gépnél kiválogatják az átszállás miatt ellenőrzésre szorulókat, a többi repütéren pedig olyan kapura érkezik majd a gép, amelytől haladva egyébként is útba esik az átvilágítás.