Kevés pénz jut a közutak javítására

2010. 09. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több szempontból is nehéz helyzetbe hozta az időjárás a Magyar Közút új vezetését. Az áradások és esőzések sokkal nagyobb károkat okoztak a közúthálózatban, mint a korábbi évek hasonló időszakában. Ráadásul a rendelkezésre álló pénz nem elég a helyreállítási munkák elvégzésére. Mint Pécsi Norbert, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szóvivője lapunk kérdésére elmondta, a tavaszi, nyár eleji áradások idején a cég több száz munkagéppel és szakemberrel segítette országszerte az árvíz ellen védekezők munkáját. Szállító járműveik folyamatosan hordták a gátakhoz a homokzsákokat, a védekezéshez szükséges anyagokat. A rendkívül csapadékos május, június nemcsak a szervezet segítőkészségét tette próbára, de jelentős kár keletkezett a szervezet által üzemeltetett 30 ezer kilométeres országos közúthálózaton. Az árvizek kapcsán közel 150 útszakasz került hosszabb-rövidebb ideig víz alá, volt olyan nap, amikor csaknem száz útszakasz került a víz fogságába. Szakembereik közel ezer káresetet regisztráltak, az így megállapított kár összértéke meghaladja a nettó 12 milliárd forintot.
A legtöbb kár az észak-magyarországi és dél-dunántúli úthálózatban keletkezett. Borsod-Abaúj-Zemplén megye kifejezetten hátrányos helyzetben van, az elemi károk zömét itt regisztrálták. A heves esőzések jelentős károkat okoztak Baranya, Somogy, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megyében is. Az árvízi elöntés miatt országos ismertségre tett szert Felsőzsolca külterületén lévő M30 autópálya csomópontját két alkalommal is elöntötte a víz. A Edelény–Lak–Homrogd összekötő úton különösen a vízfolyások okoztak károkat azzal, hogy sarat hordtak az árkokba, átereszekbe, de magára az útra is. A meredek emelkedőknél a burkolat mellett a víz kimosta a padkát. Az ócsanálosi bekötőút is súlyosan sérült, amikor a Hernád az Ócsanálost védő nyúlgátat áttörte, és a bekötőúton több helyen is átfolyt víz az egyébként sem tökéletes burkolatot több helyen is megbontotta. Pest megyében a 11-es számú főút Visegrád és Dömös közötti részén az áteresz átépítését már megkezdte a Magyar Közút. Ezen a szakaszon az út alatti kis átmérőjű áteresz környezetét a hegyekből lezúduló áradat teljesen elmosta. A helyreállítás során egy jóval nagyobb kapacitású átereszpárt építenek be.
Baranyában is sok gondot okozott a csapadékos időjárás. Az ibafai bekötőút mellett mintegy négy kilométernyi szakaszon került nagy mennyiségű iszap az út melletti árkokba, illetve a burkolatra. Orfű belterületén egy épített töltésnél a burkolat szélét is érintve, szinte függőleges irányban ötven méter hosszon leszakadt a földmű. A legnagyobb kár a Baranya megyében, a Mecseknádasd és Ófalu közötti mellékúton keletkezett. Az út agyagos talajon fekszik, a heves esőzések nyomán a hegyoldal több ezer köbméternyi földtömege miatt az út is elmozdult összesen mintegy kilométeres szakaszon. Az átnedvesedett útalap miatt az út padkája és rézsűje is megcsúszott. A szakasz és környezetének becsült helyreállítási költsége több száz millió forint.
Megsérült az M1-es autópálya is: a Cuhai-Bakony-ér feletti hídjának töltése kimosódott, az útpálya beszakadt. Ráadásul mivel a helyreállítás ideje alatt az autópálya forgalmát elterelték, a terelés miatt a megnövekedett forgalom megviselte az érintett utakat, amelyek pályaszerkezetét a rengeteg csapadék egyébként is meggyengítette. A javítási költségek meghaladják a tízmillió forintot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.