A szükségesnél kevesebb, ráadásul kiszámíthatatlanul csordogáló állami támogatás, magas adósságállomány, elavult eszközök, kiábrándító színvonalú szolgáltatás, félbemaradt szervezeti átalakítás. Nagyjából így foglalható össze, milyen lesújtó véleményt fogalmaztak meg a vitanap hozzászólói a magyar nemzeti vasútvállalat állapotáról, függetlenül attól, hogy a szakminisztérium, a MÁV vagy éppen civil szervezet képviselőjeként ültek a teremben. Abban is mindenki egyetértett, hogy a legfontosabb kérdés most a hogyan tovább meghatározása. Ezért összpontosult a figyelem Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgatóra, azonban az augusztusban a MÁV élére kinevezett szakember épp a jelenlévőket szólította fel, adják elő koncepciójukat. Így Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára jelentette be, hogy a közeljövőben vitára bocsátják a közösségi közlekedés koncepcióját. Ebben szabályozzák az egységes menetrendet, a tarifa- és kedvezményrendszert.
Hamarosan a kormány elé kerül a vasút ez évi finanszírozására vonatkozó javaslat is. Ez azért fontos, mert az előző kormány intézkedéseinek következtében 50–70 milliárd forint hiányzik a MÁV idei költségvetéséből. A Fidesz közlekedési szakpolitikusa kifejtette, hogy a vasutat ennek ellenére nem szabad csak „fejőstehénnek” nézni. A vasútüzem kiszolgálására újra kell éleszteni a kiszolgáló- és háttérintézményeket, gyártási hátteret, hogy a MÁV-csoport azt a 40-60 milliárd forintot, amit a fenti célokra évente elkölt, magyar cégeknél költse el. Elmondta azt is, hogy a tervek szerint még az idén további 5-6 bezárt vasúti vonalon indítják újra a személyszállítást.
A MÁV-csoport leendő szerkezetéről beszélt hozzászólásában Mosóczi László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese. Eszerint a MÁV-holding-koncepcióban a nemzeti vasúttársaságból kiválik az önálló pályavasút. A szakember szerint erős holdingot képzelnek el, amely a jelenleginél kevésbé önálló leányvállalatokat felügyel.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője azt mondta, a magyar vasút hét fő bűne a céltalanság, az önsorsrontás, az igénytelenség, a fejlődésképtelenség, a bezárkózottság, a motiválatlanság, a némaság. Az összehangolt közlekedés, az országosan kiterjesztett ütemes menetrend és a regionális szemlélet mellett érvelt. Az ütemes menetrend mellett tette le a garast Tevan Imre, egy vasúttal foglalkozó internetes napló szerzője. A rendezvényen feltűnt Heinczinger István, a MÁV korábbi vezérigazgatója, aki eddig a GYSEV Cargo vezetőjeként dolgozott. Lapunk kérdésére elmondta, hogy a hónap elején távozott a posztjáról. Kérdésünkre, hogy aggódik-e a MÁV-székház, illetve a MÁV Cargo eladása miatt indított kormányzati vizsgálatok miatt, azt válaszolta, hogy nincs félnivalója.
Vitályos Eszter: Péter, hát van neked bőr a képeden, hogy te még a nők elleni erőszakról prédikálsz?