Ki menti meg a MÁV-ot?

Csődtömeget örökölt a MÁV-val az új kormány és az új menedzsment – ebben szinte minden megszólaló egyetértett a Nemzeti Vasúti Kerekasztal vitanap hozzászólói közül. Fónagy János bejelentette, a közeljövőben vitára bocsátják a közösségi közlekedés koncepcióját, illetve a készülő személyszállítási törvényt.

2010. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szükségesnél kevesebb, ráadásul kiszámíthatatlanul csordogáló állami támogatás, magas adósságállomány, elavult eszközök, kiábrándító színvonalú szolgáltatás, félbemaradt szervezeti átalakítás. Nagyjából így foglalható össze, milyen lesújtó véleményt fogalmaztak meg a vitanap hozzászólói a magyar nemzeti vasútvállalat állapotáról, függetlenül attól, hogy a szakminisztérium, a MÁV vagy éppen civil szervezet képviselőjeként ültek a teremben. Abban is mindenki egyetértett, hogy a legfontosabb kérdés most a hogyan tovább meghatározása. Ezért összpontosult a figyelem Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgatóra, azonban az augusztusban a MÁV élére kinevezett szakember épp a jelenlévőket szólította fel, adják elő koncepciójukat. Így Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára jelentette be, hogy a közeljövőben vitára bocsátják a közösségi közlekedés koncepcióját. Ebben szabályozzák az egységes menetrendet, a tarifa- és kedvezményrendszert.
Hamarosan a kormány elé kerül a vasút ez évi finanszírozására vonatkozó javaslat is. Ez azért fontos, mert az előző kormány intézkedéseinek következtében 50–70 milliárd forint hiányzik a MÁV idei költségvetéséből. A Fidesz közlekedési szakpolitikusa kifejtette, hogy a vasutat ennek ellenére nem szabad csak „fejőstehénnek” nézni. A vasútüzem kiszolgálására újra kell éleszteni a kiszolgáló- és háttérintézményeket, gyártási hátteret, hogy a MÁV-csoport azt a 40-60 milliárd forintot, amit a fenti célokra évente elkölt, magyar cégeknél költse el. Elmondta azt is, hogy a tervek szerint még az idén további 5-6 bezárt vasúti vonalon indítják újra a személyszállítást.
A MÁV-csoport leendő szerkezetéről beszélt hozzászólásában Mosóczi László, a MÁV Zrt. vezérigazgató-helyettese. Eszerint a MÁV-holding-koncepcióban a nemzeti vasúttársaságból kiválik az önálló pályavasút. A szakember szerint erős holdingot képzelnek el, amely a jelenleginél kevésbé önálló leányvállalatokat felügyel.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője azt mondta, a magyar vasút hét fő bűne a céltalanság, az önsorsrontás, az igénytelenség, a fejlődésképtelenség, a bezárkózottság, a motiválatlanság, a némaság. Az összehangolt közlekedés, az országosan kiterjesztett ütemes menetrend és a regionális szemlélet mellett érvelt. Az ütemes menetrend mellett tette le a garast Tevan Imre, egy vasúttal foglalkozó internetes napló szerzője. A rendezvényen feltűnt Heinczinger István, a MÁV korábbi vezérigazgatója, aki eddig a GYSEV Cargo vezetőjeként dolgozott. Lapunk kérdésére elmondta, hogy a hónap elején távozott a posztjáról. Kérdésünkre, hogy aggódik-e a MÁV-székház, illetve a MÁV Cargo eladása miatt indított kormányzati vizsgálatok miatt, azt válaszolta, hogy nincs félnivalója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.