Startvonalra álló magyar buszok

Négy és fél ezer cserére érett autóbusz az egyik oldalon, mérnöki hagyományok és gyártásra kész hazai modellek a másikon – valamiért mégsem talált egymásra az állami megrendelő és a magyar járműipar. A közeljövőben mindez változni fog – legalábbis ezzel a szándékkal rendezték meg a Magyar Buszgyártók Szövetségének nyílt napját.

2010. 09. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az állami tulajdonú közlekedési vállalatok, a Volán-társaságok és a BKV 15 évnél idősebb autóbuszainak száma 1582 darab, a 22 évnél idősebbek száma is megközelíti a 600-at – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) vagyongazdálkodásért felelős helyettes államtitkára tegnap a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) nyílt napján. Székács Péter ehhez még hozzátette, hogy ha 2016-ra a járművek átlagos életkorát a jelenlegi csaknem 11-ről 8 esztendőre kívánjuk mérsékelni, akkor 2700 új autóbuszt kell beszerezni. Piac tehát van, a kérdés csak az, hogy miért nem magyar járműveket vásárolnak az állami tulajdonú közlekedési vállalatok. Székács Péter szerint azt a kiváló mérnöki és gyártói kapacitással rendelkező magyar gyártóknak is tudomásul kell venniük, hogy globalizált gazdasági viszonyok közt, az Európai Unió által harmonizált jogszabályi környezetben működnek. Ugyanakkor leszögezte, hogy az NFM nyitott az egyeztetésekre a Mabusszal. Rámutatott, hogy tárcája nemcsak a vagyongazdálkodást felügyeli, hanem a fejlesztési pénzek, valamint a közbeszerzési szabályok felett is ellenőrzést gyakorol, és mindhárom terület alapvetően befolyásolja a magyar gyártók és beszállítók lehetőségeit.
Nyilvánvaló, hogy a költségvetés, valamint a magyar buszgyártók és az adófizetők egymásra utaltak, szinte kötelező az együttműködésük – fejtegette Vincze-Pap Sándor gépészmérnök, a Mabusz elnöke. Az adófizetők pénzéből fenntartott közlekedési vállalatoknak csak magyar gyártmányú járművet érdemes használni, hiszen a gyártók, beszállítók adói a költségvetést gazdagítják. Egyfajta körforgásról van szó, amely megszakad, ha külföldön gyártott járművet vásárol a közlekedési cég. Még akkor is így lenne, ha a külföldi gyártmányok olcsóbbak lennének a hazaiaknál, de ráadásul ez sem igaz. A nyugati gyártmányú autóbuszok legalább 20-30 százalékkal drágábbak a magyarnál. Vannak persze előnyös tulajdonságaik, például hogy rövid idő alatt képesek nagy mennyiségű járművet leszállítani. A magyar gyártók korlátozott kibocsátóképességét ellensúlyozhatná, ha a megrendelő – amely mögött végül is az államot képviselő szervezetek állnak – időben beosztaná, ütemezné a közbeszerzéseket, és ezzel segítene felépíteni a magyar gyártókat, amelyek idővel kiléphetnének a nemzetközi piacokra is. Vincze-Pap Sándor hasonló folyamatot tapasztalt a horvát járműiparban, ahol korábban nem volt hagyománya a buszgyártásnak.
A buszgyártók nyílt napján bemutatták termékeiket és legfrissebb fejlesztéseiket többek közt a Kravtex, az ARC-Ikarus, a Csaba Metál és a JBUS, beszámoltak a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter és a NOAH klaszter vezetői. Elhangzott, hogy a hazai gyártók képesek a városi közlekedéshez használható, szinte bármilyen autóbusz előállítására, akár luxuskivitelben is.

Bemutatkozott a NABI Sirius. A hazai autóbuszgyártás egyik központja lehet Kaposvár, ahonnan már több mint ötszáz könnyűszerkezetes, úgynevezett CompoBus került a tengerentúli és hazai piacra – mondta tegnap Pais Nimród, a NABI kaposvári gyárának igazgatója. Baranyai Ferenc, a cég magyarországi igazgatója szerint immár több ezer igényes, alacsony szervesanyag-kibocsátású NABI-busz közlekedik Los Angeles utcáin, s ezek közül háromszáz Kaposvárott készült. Kiemelte, hogy a budapesti és kaposvári üzem beszállítói csaknem háromnegyed részben magyar cégek. Szita Károly polgármester a legmagyarabb autóbusznak nevezte az általa NABI Sirius Kaposvár névre keresztelt járművet, amelyet elsőként a somogyi megyeszékhely vásárolt meg. Szita reményét fejezte ki, hogy a Sirius sorozatgyártása helyben folytatódik.
– Kaposváron értik az innovációt – jelentette ki Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, majd emlékeztetett, hogy korábban a közúti közlekedés terén olyan szabályokat írtak elő a magyar gyártók számára, amelyeket azok nem voltak képesek teljesíteni. – Remélem, a jövőben a magyar buszgyártók is jó eséllyel pályázhatnak majd, és a Volán is a buszvásárlók között lesz – fűzte hozzá. Az ünnepélyes ceremóniával tegnap átadott első, új formaterv alapján készült Sirius 12,8 méter hosszú, 110 utas szállítására készült, és leginkább városi, illetve elővárosi közlekedésre alkalmas. (G. J. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.