Belebukott a személye körül kialakult kínos helyzetbe Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnök-vezérigazgatója. A szervezet rendkívüli taggyűlése tegnap elmozdította a vezetőt, és ideiglenesen háromtagú elnökséget bízott meg. Társelnök lett Mosóczi László, a MÁV Zrt., Ungvári Csaba, a GySEV és Kukely Márton, a CER vezérigazgató-helyettese. Ugyanekkor Berényi János bejelentette, hogy az év végén lejáró szerződését nem kívánja meghosszabbítani. Döntését a taggyűlés az eddig végzett munkája elismerése mellett tudomásul vette, így a korábbi elnök-vezérigazgató az év végéig vezérigazgatóként a székében marad.
Miként lapunk beszámolt róla, szeptember 2-án vizsgálatot kért maga ellen a Hungrail vezetője, miután felvetődött, hogy az osztrák állami vasúttársaság alkalmazottja is. Ez egy, a vasúti szakmában körözött, német nyelvű szerződés alapján merült fel, amelyben az osztrák állami vasút, az ÖBB, illetve annak leányvállalata, a Raabersped rögzíti Berényi János kelet-európai tanácsadó feladatait. Lapunk kérdésére Berényi János korábban tagadta, hogy osztrák állami alkalmazásban állna.
A Hungrail operatív elnökségének tagja lett az a Kukely Márton is, akinek anyacége, a CER Hungary Zrt. sajtótájékoztatón mutatta be tegnap azt a nyílt levelet, amelyet az Európai Unió közlekedési, valamint versenypolitikai biztosaihoz címeztek a vasúti árufuvarozási piac torzulása miatt. Az eseményen Horváth László, a társaság elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy Siim Kallas közlekedési és Joaquín Almunia versenypolitikai biztosnak tegnap elküldött levélben felhívták a figyelmét, néhány tagországban az állam támogatja a vasúti árufuvarozást, és ezzel beavatkozik a liberalizált piac működésébe, hátrányos helyzetbe hozva a profitorientált társaságokat. Horváth László rámutatott, hogy erre a jelenségre nemrégiben az európai vasutak szervezete is felhívta a figyelmet, az Európai Parlament pedig több mint húsz tagállam elmarasztalását kérte, illetve az Európai Bíróság tizenhárom tagország ellen eljárást indított az ügyben. Horváth László hangsúlyozta, szeretnék ráirányítani az EB figyelmét, hogy az állam beavatkozása a vasúti árufuvarozás piacán ellentétes az uniós szabályozással, versenyellenes piaci viszonyok kialakulásához vezet, és fokozatosan ellehetetleníti a kisebb magánvasutakat.
A 95 százalékban magyar és öt százalékban külföldi magánszemélyek tulajdonában lévő CER Hungary Zrt. a magyar vasúti árufuvarozási piacon ötszázalékos részesedéssel bír. Tavalyi árbevétele csaknem 2,4 milliárd forint volt, és 300 millió forint nyereséget ért el. A magyar piacon kívül jelen vannak a szlovák, a román és a szlovén vasúti árufuvarozásban, és hamarosan Csehországra is kiterjesztik tevékenységüket.
Holnap jön az igazi tél!