Tenderre várnak a buszgyártók

2010. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Volánbusz híres-hírhedt, kínai gyártmányú járműveket előnybe helyező közbeszerzési pályázatának visszavonása óta a magyar járműipar hiába várja az állami tulajdonú cégek tendereit – mondta lapunk kérdésére Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Egyesületének (Mabusz) elnöke. Az érdekvédelmi szakember szerint örvendetes, hogy a közlekedési tárca erélyesen lépett fel az ügyben, de sokan furcsállották, hogy a Volánbusz jelenlegi vezetése csak azután visszakozott, hogy Völner Pál államtitkár a nyilvánossághoz fordult a 60+60 elővárosi autóbusz beszerzésére vonatkozó pályázat miatt. Csak ekkor, azaz július végén szüntette meg az eljárást a Volánbusz. A megszüntető közlemény július 28-án került fel az unió hivatalos lapjára, a TED-re (Tenders Electronic Daily). Bár a szűk szavú közleményben az szerepel, lehetséges, hogy a szerződést ismételten közzéteszik, Vincze-Pap Sándor szerint nem ismeretes, hogy újabb pályázati kiírás született volna. A Mabusz elnöke szerint nem is lenne helyes, ha a Volánbusz jelenlegi vezetése írná ki az új tendert, hiszen ez a menedzsment elvesztette a hitelét a járműipari szakma előtt. A szakember emlékeztetett, hogy a Volánbusz tavaly márciusban írt ki közbeszerzési eljárást 60+60 elővárosi buszra. Az akkori tender nyerteseként a kínai Xiamen King Long-ot hirdették ki. Az eredményt az Alfa Busz Kft., amelyet kizárt a Volánbusz, többször is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. A Volánbusz idén márciusban végül elállt a nyertes ajánlattevővel, a kínai gyártóval való szerződés megkötésétől. A döntést a társaság azzal indokolta akkor, hogy a buszok beszerzésére ne támadások közepette kerüljön sor. Emlékezetes, hogy a cég neve ekkoriban felmerült a Daimler vesztegetési botránya kapcsán. A Volánbusz azonban júniusban, azaz már a választások után ismét kiírta az elővárosi busztendert, és újra a kínai gyártmányoknak kedvező feltételekkel. A szakmai felháborodásra reagálva Völner Pál két alkalommal is a nyilvánosság elé lépett, és ennek következtében a Volánbusz végül visszavonta a botrányos közbeszerzési pályázatot. Vincze-Pap Sándor szerint a magyar buszgyártók most arra várnak, hogy akár a Volán-társaságok, akár a városi közlekedési cégek néhány száz darabos egységekben vásároljanak új buszokat, és ezeken a tendereken eséllyel vehessenek részt a hazai gyártók is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.