A Volánbusz híres-hírhedt, kínai gyártmányú járműveket előnybe helyező közbeszerzési pályázatának visszavonása óta a magyar járműipar hiába várja az állami tulajdonú cégek tendereit – mondta lapunk kérdésére Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Egyesületének (Mabusz) elnöke. Az érdekvédelmi szakember szerint örvendetes, hogy a közlekedési tárca erélyesen lépett fel az ügyben, de sokan furcsállották, hogy a Volánbusz jelenlegi vezetése csak azután visszakozott, hogy Völner Pál államtitkár a nyilvánossághoz fordult a 60+60 elővárosi autóbusz beszerzésére vonatkozó pályázat miatt. Csak ekkor, azaz július végén szüntette meg az eljárást a Volánbusz. A megszüntető közlemény július 28-án került fel az unió hivatalos lapjára, a TED-re (Tenders Electronic Daily). Bár a szűk szavú közleményben az szerepel, lehetséges, hogy a szerződést ismételten közzéteszik, Vincze-Pap Sándor szerint nem ismeretes, hogy újabb pályázati kiírás született volna. A Mabusz elnöke szerint nem is lenne helyes, ha a Volánbusz jelenlegi vezetése írná ki az új tendert, hiszen ez a menedzsment elvesztette a hitelét a járműipari szakma előtt. A szakember emlékeztetett, hogy a Volánbusz tavaly márciusban írt ki közbeszerzési eljárást 60+60 elővárosi buszra. Az akkori tender nyerteseként a kínai Xiamen King Long-ot hirdették ki. Az eredményt az Alfa Busz Kft., amelyet kizárt a Volánbusz, többször is megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt. A Volánbusz idén márciusban végül elállt a nyertes ajánlattevővel, a kínai gyártóval való szerződés megkötésétől. A döntést a társaság azzal indokolta akkor, hogy a buszok beszerzésére ne támadások közepette kerüljön sor. Emlékezetes, hogy a cég neve ekkoriban felmerült a Daimler vesztegetési botránya kapcsán. A Volánbusz azonban júniusban, azaz már a választások után ismét kiírta az elővárosi busztendert, és újra a kínai gyártmányoknak kedvező feltételekkel. A szakmai felháborodásra reagálva Völner Pál két alkalommal is a nyilvánosság elé lépett, és ennek következtében a Volánbusz végül visszavonta a botrányos közbeszerzési pályázatot. Vincze-Pap Sándor szerint a magyar buszgyártók most arra várnak, hogy akár a Volán-társaságok, akár a városi közlekedési cégek néhány száz darabos egységekben vásároljanak új buszokat, és ezeken a tendereken eséllyel vehessenek részt a hazai gyártók is.
Vitályos Eszter: Péter, hát van neked bőr a képeden, hogy te még a nők elleni erőszakról prédikálsz?