A holdingban a vasúté lesz az előny

A jövő év végére venné át teljesen a vezetést a MÁV és Volán-cégek felett az új állami holdingcég. Az összevonás nyertese várhatóan a vasúttársaság lesz. A tervek szerint száz kilométernél hosszabb úti cél esetén a kötött pályás közlekedés élvez majd előnyöket.

2010. 10. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kissé váratlanul érte a közlekedési szakmát a miniszterelnök minapi bejelentése, amely szerint közös holdingba tömörítik a Volán-vállalatokat és a MÁV-ot, valamint kialakítják a BKV-val közös együttműködést. Legalábbis a lapunk által megkérdezett szakemberek tegnap a Magyar vasút 2009 konferencián azt mondták, hogy még nem alakult ki a holdingba szervezés részletes terve. Főbb vonalakban az tűnik valószínűnek, hogy a MÁV Zrt. működését kevésbé érinti az átalakulás, ellenben a Volán-társaságok alapos koncepcióváltásra számíthatnak. Míg korábban azért lobbiztak, hogy ne vonja őket össze regionális alapon a kormány, most megeshet, hogy egyetlen társaságba szervezik mind a huszonnégy Volán-céget. A teljesítményüket is visszafogják: a száz kilométernél távolabbi úti célok esetében ugyanis az állami pénzből támogatott párhuzamos vasúti és közúti szolgáltatás közül a kötött pályás maradhat meg, míg a gumikerekes kapacitásokat fokozatosan leépítik, illetve arra ösztönzik, hogy a vasúti csatlakozásra „hordják rá” az utasokat. Kérdéses, hogy a közlekedési holding része lesz-e az osztrák–magyar tulajdonú GYSEV Zrt., az erre vonatkozó kérdésünkre a cég vezető munkatársa nem tudott felelni. Hogy a BKV miként vesz részt a holdingban, még ugyancsak homályos. Tarlós István főpolgármester egy minapi interjúban úgy fogalmazott, egy elképzelés szerint a cég ötvenszázalékos tulajdonrészét veszi majd meg az állam, és cserébe átvállalja a BKV adósságait. Forrásaink úgy tudták, hogy a nemzeti közlekedési holding irányítását egy újonnan létrehozandó, szolgáltatást megrendelő, összefogó szervezet végzi majd.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára néhány konkrétumot elárult a miniszterelnök által bejelentett nemzeti közösségi közlekedési holdingról. Leszögezte: elvárás, hogy a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő szervezeten belül érvényesüljön a vasút előnye. Orbán Viktort idézve azt hangsúlyozta, ezzel megszületett a politikai elhatározás. A szakma, az ágazat feladata lesz társadalmi egyeztetés során kialakítani azt a módozatot, ahogyan ezt meg lehet valósítani. Völner Pál elmondta, hogy az új szervezet várhatóan jövő év vége körül alakul meg. A holdingtól azt várják, hogy segítségével csökkenthetők legyenek a működési költségek. Ugyanakkor ezt a pénzt nem akarják kivonni az ágazatból, hanem a vasúti közlekedés színvonalának a fejlesztésére fordítanák. Az államtitkár elmondta, hogy 2015-ig 650 milliárd forint uniós forrás jut a vasúti pálya fejlesztésére, 2011 végéig további 95 kilométer felújított vasúti pálya átadása várható. Azonnali intézkedésként a MÁV az idén pályafenntartásra az eddigiek mellett 22 milliárd forint többletforrást kap, és állami garancia mellett tízmilliárd forint értékben kötvényt bocsáthat ki.
A tanácskozáson részt vett a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is. Szarvas Ferenc elmondta, a holding létrehozásával javulnak a vasúttársaság pozíciói. A Volánnal közös együttműködésre vonatkozó kérdésre válaszolva emlékeztetett a szeptemberben tartott vasúti kerekasztalfórumán elhangzottakra, ahol a közösségi közlekedési alágazatok – a vasút és az autóbusz – közötti verseny téves értelmezésére mutattak rá a résztvevők. Eszerint nem az állami pénzből működtetett vasútnak és autóbusznak kell versenyeznie egymással, hanem mindkettőnek az egyéni közlekedéssel szemben kell vonzó alternatívát kínálnia. A jelenlegi pazarló helyzetre megoldás lehet a holdingkoncepció – mondta a vezérigazgató.
Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója az MTI-nek azt mondta, a menetrend szerinti helyközi közlekedésben az állami vagyonkezelés egységesítése ésszerű törekvés, mert ezen keresztül egységes feltétel- és követelményrendszer valósítható meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.