Kissé váratlanul érte a közlekedési szakmát a miniszterelnök minapi bejelentése, amely szerint közös holdingba tömörítik a Volán-vállalatokat és a MÁV-ot, valamint kialakítják a BKV-val közös együttműködést. Legalábbis a lapunk által megkérdezett szakemberek tegnap a Magyar vasút 2009 konferencián azt mondták, hogy még nem alakult ki a holdingba szervezés részletes terve. Főbb vonalakban az tűnik valószínűnek, hogy a MÁV Zrt. működését kevésbé érinti az átalakulás, ellenben a Volán-társaságok alapos koncepcióváltásra számíthatnak. Míg korábban azért lobbiztak, hogy ne vonja őket össze regionális alapon a kormány, most megeshet, hogy egyetlen társaságba szervezik mind a huszonnégy Volán-céget. A teljesítményüket is visszafogják: a száz kilométernél távolabbi úti célok esetében ugyanis az állami pénzből támogatott párhuzamos vasúti és közúti szolgáltatás közül a kötött pályás maradhat meg, míg a gumikerekes kapacitásokat fokozatosan leépítik, illetve arra ösztönzik, hogy a vasúti csatlakozásra „hordják rá” az utasokat. Kérdéses, hogy a közlekedési holding része lesz-e az osztrák–magyar tulajdonú GYSEV Zrt., az erre vonatkozó kérdésünkre a cég vezető munkatársa nem tudott felelni. Hogy a BKV miként vesz részt a holdingban, még ugyancsak homályos. Tarlós István főpolgármester egy minapi interjúban úgy fogalmazott, egy elképzelés szerint a cég ötvenszázalékos tulajdonrészét veszi majd meg az állam, és cserébe átvállalja a BKV adósságait. Forrásaink úgy tudták, hogy a nemzeti közlekedési holding irányítását egy újonnan létrehozandó, szolgáltatást megrendelő, összefogó szervezet végzi majd.
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára néhány konkrétumot elárult a miniszterelnök által bejelentett nemzeti közösségi közlekedési holdingról. Leszögezte: elvárás, hogy a MÁV és a Volán-társaságok összevonásával létrejövő szervezeten belül érvényesüljön a vasút előnye. Orbán Viktort idézve azt hangsúlyozta, ezzel megszületett a politikai elhatározás. A szakma, az ágazat feladata lesz társadalmi egyeztetés során kialakítani azt a módozatot, ahogyan ezt meg lehet valósítani. Völner Pál elmondta, hogy az új szervezet várhatóan jövő év vége körül alakul meg. A holdingtól azt várják, hogy segítségével csökkenthetők legyenek a működési költségek. Ugyanakkor ezt a pénzt nem akarják kivonni az ágazatból, hanem a vasúti közlekedés színvonalának a fejlesztésére fordítanák. Az államtitkár elmondta, hogy 2015-ig 650 milliárd forint uniós forrás jut a vasúti pálya fejlesztésére, 2011 végéig további 95 kilométer felújított vasúti pálya átadása várható. Azonnali intézkedésként a MÁV az idén pályafenntartásra az eddigiek mellett 22 milliárd forint többletforrást kap, és állami garancia mellett tízmilliárd forint értékben kötvényt bocsáthat ki.
A tanácskozáson részt vett a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is. Szarvas Ferenc elmondta, a holding létrehozásával javulnak a vasúttársaság pozíciói. A Volánnal közös együttműködésre vonatkozó kérdésre válaszolva emlékeztetett a szeptemberben tartott vasúti kerekasztalfórumán elhangzottakra, ahol a közösségi közlekedési alágazatok – a vasút és az autóbusz – közötti verseny téves értelmezésére mutattak rá a résztvevők. Eszerint nem az állami pénzből működtetett vasútnak és autóbusznak kell versenyeznie egymással, hanem mindkettőnek az egyéni közlekedéssel szemben kell vonzó alternatívát kínálnia. A jelenlegi pazarló helyzetre megoldás lehet a holdingkoncepció – mondta a vezérigazgató.
Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója az MTI-nek azt mondta, a menetrend szerinti helyközi közlekedésben az állami vagyonkezelés egységesítése ésszerű törekvés, mert ezen keresztül egységes feltétel- és követelményrendszer valósítható meg.
Szijjártó Péter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetésével tárgyalt