A Malév örökölt pénzügyi helyzete, a kerozin drasztikus áremelkedése és az utasforgalom csökkenése miatt a magyar kormány felhatalmazta a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőt, hogy biztosítsa a légitársaság zavartalan működését. A tegnap lezajlott közgyűlésen a vagyonkezelő a tőkehelyzet rendezésére tett javaslatot, amelyet a közgyűlés meg is szavazott. A tőkeemelés értéke, amely a 2009. évi beszámoló alapján törvényi kötelezettség volt, összesen 14,7 milliárd forint. Ez részint 9,4 milliárd forint hitel konverziójából, azaz a hitel és a kamatok tőkévé alakításából, valamint 5,3 milliárd forintos készpénzből áll. A társaság fizetőképességének fenntartása érdekében a tulajdonos ugyanakkor újabb 5,7 milliárd forintos hitelt is nyújtott a cégnek.
A Malév helyzete rendkívül kritikus, a stratégiai tervezés mellett azonnali kármentési feladataink vannak – nyilatkozta Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a Világgazdaságnak adott interjújában. A tárcavezető azt mondta, a pótlólagos forrásbevonás elkerülhetetlen. A miniszter a Malév esetleges eladását firtató kérdésre úgy válaszolt, hogy „előzetesen nem zárnék ki semmit”.
A tavasz óta ismét többségi állami tulajdonban lévő légitársaság már hosszabb ideje kritikus pénzügyi helyzetben van. Legutóbb az idén tavasszal a Bajnai-kormány szavazott meg 8,1 milliárd forint keretösszegű tulajdonosi kölcsönt számára.
A Malév 2009-ben rekordszintű, 26,8 milliárd forint veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Ennek mérsékléséért a menedzsment már tavaly komoly átszervezésbe kezdett. Így húszmilliárd forinttal kevesebbet fordított üzemelési kiadásokra 2008-hoz képest, az idei első fél évben pedig további 4,7 milliárd forintot spórolt.
Martin Gauss, a Malév vezérigazgatója korábban lapunk kérdésére azt nyilatkozta, hogy az általa készített üzleti terv szerint 2012-re 48,8 millió euróval csökkentik a költségeiket, a bevételeiket pedig növelik. Ennek eredményeként a légitársaság két év múlva nullszaldós lehet. Gauss szerint a Malév a múltban nem foglalkozott a költségek csökkentésével. A Malév 95 százaléknyi részvénye az idén tavasszal hitel-tőke konverzióval került a magyar állam tulajdonába, míg a maradék öt százalék az orosz állami Vnyesekonombank érdekeltségébe tartozó AirBridge Zrt.-nél maradt. A magyar légitársaság 102 millió euróval – jelenlegi árfolyamon mintegy 29 milliárd forinttal – tartozik az orosz banknak.
Holnap jön az igazi tél!