A mi autóink

2010. 10. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Audi személyautó-gyártást hoz Magyarországra, az Opel megduplázza motorgyártó kapacitását, közben gőzerővel folyik a Mercedes zöldmezős beruházása, ahol a közeljövőben talán már a jövő – nem kőolajszármazékokkal hajtott – gépkocsijait rakják össze. Néhány hónappal az országgyűlési választások után úgy tűnik, hazánk ismét felkerül az európai személygépkocsi-gyártás térképére.
De hogyan kerültünk le róla? A rendszerváltás utáni évtized egyik első kelet-közép-európai összeszerelő üzeme az Opel szentgotthárdi gyára volt. A német cég nyilvánvalóan azzal a reménnyel telepedett meg a határ menti városban 1992-ben, hogy innen látja majd el olcsó családi autóval hazánkat és a régiós piacokat. A remények azonban nem váltak be, és az Astrákat néhány év múlva már egy lengyelországi üzemben gyártották, Szentgotthárdon pedig azóta is motorokat, váltókat raknak össze a General Motors változó igényeinek megfelelően. Közben felépült a japán Suzuki gyára is Esztergomban, ahol nemcsak összeszereltek, hanem valóban gyártottak, gyártanak is autókat. A japánoknak az európai piac miatt volt fontos a magyar gyártóbázis, és ezért még azt a kényelmetlenséget is vállalták, hogy az itt előállított járművek alkatrészeinek meghatározó részét, 50 százalékát magyar beszállítóktól vásárolják. Azután letelepedett az Audi 1994-ben, amely motorgyártást és kisszériás sportautók összeszerelését végzi Győrben. Bár a magas technikai színvonalat képviselő márka csak kevés magyar beszállítót tudott befogadni, működésének tovagyűrűző hatása mégis jelentős, hiszen immár nemcsak a felsőoktatásban támogatja a közlekedésimérnök-képzést, de Győrben már közép-, sőt általános iskola is dolgozik a keze alá.
A fenti beruházások letelepedése után azonban mintha megállt volna a fejlődés a gépipari fejlesztések terén hazánkban. Az elmúlt nyolc évben pedig – a Mercedes megjelenését leszámítva – kifejezetten elkerültek bennünket a nagy bejelentések. Pedig az ezredforduló óta eltelt időben tágabb térségünkben, Közép-Európa keleti felén az egész kontinens autóipara szempontjából meghatározó fejlemények történtek. A korábbi trend, hogy a nagy nyugati autógyárak kelet felé terjeszkedtek, kiegészült a feltörekvő távol-keleti, különösen koreai márkák megjelenésével. Ez a koreai új hullám abban haladja meg a korábbi hasonló expanziókat, hogy nem olcsó, technikai színvonalát tekintve második-harmadik vonalba tartozó autókat állítanak elő és kínálnak a kispénzű exszocialista országok vásárlóinak, hanem világszínvonalat telepítettek – sajnos nem hozzánk, hanem a környező országokba. A dübörgő gazdaságról és pannon pumáról vizionáló gazdasági kormányzat azonban elmulasztotta a kínálkozó lehetőséget. Amíg Szovákia iparát a béka feneke alól a zenitre katapultálta a néhány autóipari óriásberuházás, Kóka Jánosnak csupán az energiazabáló és kevés hozzáadott értéket produkáló gumiabroncsgyárat sikerült Magyarországra csábítania. Igaz, annak aztán megadtuk az árát: nemcsak az állami támogatásként közvetlenül kifizetett tízmilliárdokban, hanem többek közt a hosszú évekig sehonnan sehova sem vezető M6-os autópálya megépítésében.
A második Orbán-kormány egy hét alatt két jelentős autóipari beruházás bejelentésével, úgy látszik, új pályára állítja a hazai gépipart. Az a kormány, amely egymillió új munkahely létrehozását ígérte a választóknak, rövid idő alatt több ezerrel növelte a honi munkaerőpiac méretét. De ennél többről is szó van itt. Az autóipar olyan stratégiai ágazat, amely képes magával húzni a teljes gazdaságot. A mi autóink – a jövőnk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.