Csúszik a balatonvilágosi állomás

Megállíthatatlan a balatoni löszfalak mozgása. Március elején Csajág és Balatonkenese között szünetelt a vasúti forgalom omlásveszély miatt, a hét elején pedig Balatonvilágosnál tapasztalták, hogy tovább csúszik a tó felé a magas part. A Balaton közeli Ságváron még tart a vizsgálat a júliusban történt és két gyerek halálát okozó omlás ügyében.

2010. 10. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Félelmetes látványban lehet része az utazónak, ha Balatonvilágosnál letekint a tóra a magas pályatesten futó vonatból, és hasonlóan aggasztó képet mutat a Tapolca és Székesfehérvár között közlekedő szerelvényből az óriási balatonkenesei löszfal.
Balatonkenese és Csajág között napokon át autóbusz szállította tavasszal az utasokat a vasúti pályát veszélyeztető kenesei fal miatt, és mint megtudtuk, ezen a vonalon bármikor újabb vágányzárra lehet számítani. Legalábbis mindaddig, míg Kenese önkormányzata hozzá nem jut a közvetlen veszély megszüntetéséhez szükséges négyszázmillió forint állami támogatáshoz.
A balatonakarattyai alagút és a közelében lévő világosi vasútállomás melletti löszfalban kialakult csúszó részek mozgása is megállíthatatlan, ezért a betonátjáró évenként egy-két centiméterrel kerül közelebb a tóhoz. A helybéliek szerint a világosi vasútállomás is folyamatosan araszol a víz felé.
Fekete Barnabás balatonvilágosi polgármester lapunk kérdésére elmondta: mivel a vasút nem pályázhat löszfalveszélyt megszüntető állami támogatásra, még az önkormányzaton keresztül sem, az új kormánytól várják a megoldást. Azt kérik, hogy a jövőben olyan pályázatot írjanak ki, amelyen a MÁV és a települések közösen indulhatnak. A legfontosabb feladat a szivárgó vizek megállítása volna, de ehhez is legkevesebb százmillió forint állami segítségre lenne szükség – tudtuk meg Fekete Barnabástól.
A Balaton közeli Ságváron július végén történt, két gyermek halálát okozó löszfalomlás ügye még lezáratlan. Mint a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányságon elmondták: a családi háznál történt tragédia ügyében csak akkor lehet dönteni büntetőjogi felelősségről, ha megkapják a földtani szakértői véleményt. Ez azonban még nem érkezett meg.
Korábban megírtuk: a tó déli partjának több települését is veszélyeztetik a 7-es főút és a Budapest– Nagykanizsa-vasútvonal mellett magasodó löszfalak. Az omlásveszély elhárításához szükséges állami támogatási pályázat kiírására vár Fonyód, Balatonszárszó, Balatonföldvár és Zamárdi önkormányzata is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.