Egyre több jel utal arra, hogy elérkezett az ideje a titokzatos Geuronet-ügy megfejtésének. Emlékezetes, hogy a MÁV Cargo két évvel ezelőtti megvásárlásához az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata sikerdíjas tanácsadói szerződést kötött a korábban teljesen ismeretlen hazai céggel, a Geuronet Bt.-vel. Bár 2008 februárjában a teljes magyar és osztrák sajtó arra volt kíváncsi, vajon mit tudhatott a budai Fillér utcai lakásba bejelentett, 30 ezer forintos alaptőkével alapított tanácsadó cég, ám nem derült ki, miért alkalmazták Gulya András betéti társaságát, és mit tett azért a 7,1 millió euróért – az akkori árfolyamon csaknem kétmilliárd forintért –, ami a nyilvánosságra hozott szerződés szerint megillette. Mire azonban 2008 decemberében létrejött az üzlet, és a Rail Cargo Austria átutalta a MÁV-nak a 102,5 milliárd forintos vételárat, már senkit nem érdekelt a kétmilliárd forint sorsa.
*
Legalábbis a nemzetközi sajtótájékoztatót követően, amelyen lapunk feltette a Geuronetre vonatkozó kérdését, rajtunk kívül egyetlen hírforrás sem közölte az osztrák cég válaszát, amely szerint a tanácsadókra szükség volt, és megkapják a sikerdíjukat.
A MÁV Cargo osztrák tulajdonba került, a Geuronet megkapta a sikerdíjat, a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNYI) pedig munkába kezdett. E szervezet az elmúlt két évben lapunk kérdésére minden alkalommal azt válaszolta: megvesztegetés és hűtlen kezelés gyanújával nyomoznak, de a vizsgálat érdekeire való tekintettel nem adnak információt. Talán ma sem tudnánk többet ennél, ha az NNYI nem fordul tavaly ősszel jogsegélykérelemmel az osztrák igazságügyi szervekhez. E kérelem alapján tartottak házkutatásokat hétfőn Bécsben, többek közt Gustav Poschalkónál, az osztrák vasútnak a MÁV Cargót megvásárló leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) akkori igazgatótanácsi elnökénél és Gerhard Leitnernél, az RCA akkori cégvezetőjénél. A Die Presse című napilap a magyar jogsegélykérelemre hivatkozva – név említése nélkül – azt írta, hogy a magyar ügyészség annak a gyanújának adott hangot, miszerint a közlekedési minisztérium akkori államtitkárát megvesztegették, méghozzá egy közvetítő cég bekapcsolásával – mondta az MTI-nek Eva Habicher, az osztrák ügyészség szóvivője. Lapértesülések szerint ez a cég a Geuronet Bt. volt.
Az államtitkár személye körül már korábban is sok kérdés keringett, ezért fordultunk 2008-ban a közlekedési tárcához. A szóvivő elismerte, hogy a kérdéses időben Garamhegyi Ábel volt a minisztérium szakállamtitkára, és hogy 2007 első felében hivatalában ő fogadta a Rail Cargo Austria vezetőit, s tárgyalt velük a MÁV Cargo küszöbönálló privatizációjáról. Az osztrák vasúti vezetők kíséretében Gulya András is jelen volt a találkozón, Garamhegyi szerint mint tolmács.
Az üggyel kapcsolatban az a feltételezés kering az osztrák sajtóban, hogy Magyarország a nyomozás révén megpróbál nyomást gyakorolni ÖBB-re a magyar leányvállalatnál tervezett leépítések miatt. Tény, időben egybeesik a Geuronet-ügy és a MÁV Cargo-utód Rail Cargo Hungária (RCH) létszám-leépítési törekvéseinek felszínre kerülése, illetve a vita a pályahasználati díjakról. Az osztrák vasút mindenesetre a magyar kormánnyal folytatott tárgyalásoktól teszi függővé, hogy a RCH-nál az első lépésként tervezett 460 fős létszámleépítés mellett milyen további intézkedéseket hoz – nyilatkozta az ÖBB egyik vezetője egy osztrák lapnak. Sőt, a csődeljárást sem zárják ki az osztrákok, ha a szakszervezetek nem akarják elfogadni a létszámleépítést. Márpedig a vasúti szakszervezetek tiltakoznak a tervezett elbocsátások ellen. Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke bejelentette, sztrájkolnak, ha nem sikerül megnyugtatóan rendezni a létszámkérdést.