Egy államtitkárhoz vihették a sikerdíjat

Osztrák sajtóértesülések szerint megvesztegették a magyar közlekedési minisztérium korábbi államtitkárát a MÁV Cargo privatizációja kapcsán. A feltételezés szerint a Geuronet Bt.-n keresztül ide került az osztrák vasúttársaság kétmilliárd forintos sikerdíja. Mint lapunk 2008-ban megírta, Garamhegyi Ábel fogadta az osztrák tárgyaló küldöttséget, a tolmácsot Gulya Andrásnak hívták.

2010. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre több jel utal arra, hogy elérkezett az ideje a titokzatos Geuronet-ügy megfejtésének. Emlékezetes, hogy a MÁV Cargo két évvel ezelőtti megvásárlásához az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) leányvállalata sikerdíjas tanácsadói szerződést kötött a korábban teljesen ismeretlen hazai céggel, a Geuronet Bt.-vel. Bár 2008 februárjában a teljes magyar és osztrák sajtó arra volt kíváncsi, vajon mit tudhatott a budai Fillér utcai lakásba bejelentett, 30 ezer forintos alaptőkével alapított tanácsadó cég, ám nem derült ki, miért alkalmazták Gulya András betéti társaságát, és mit tett azért a 7,1 millió euróért – az akkori árfolyamon csaknem kétmilliárd forintért –, ami a nyilvánosságra hozott szerződés szerint megillette. Mire azonban 2008 decemberében létrejött az üzlet, és a Rail Cargo Austria átutalta a MÁV-nak a 102,5 milliárd forintos vételárat, már senkit nem érdekelt a kétmilliárd forint sorsa.

*

Legalábbis a nemzetközi sajtótájékoztatót követően, amelyen lapunk feltette a Geuronetre vonatkozó kérdését, rajtunk kívül egyetlen hírforrás sem közölte az osztrák cég válaszát, amely szerint a tanácsadókra szükség volt, és megkapják a sikerdíjukat.
A MÁV Cargo osztrák tulajdonba került, a Geuronet megkapta a sikerdíjat, a Nemzeti Nyomozó Iroda (NNYI) pedig munkába kezdett. E szervezet az elmúlt két évben lapunk kérdésére minden alkalommal azt válaszolta: megvesztegetés és hűtlen kezelés gyanújával nyomoznak, de a vizsgálat érdekeire való tekintettel nem adnak információt. Talán ma sem tudnánk többet ennél, ha az NNYI nem fordul tavaly ősszel jogsegélykérelemmel az osztrák igazságügyi szervekhez. E kérelem alapján tartottak házkutatásokat hétfőn Bécsben, többek közt Gustav Poschalkónál, az osztrák vasútnak a MÁV Cargót megvásárló leányvállalata, a Rail Cargo Austria (RCA) akkori igazgatótanácsi elnökénél és Gerhard Leitnernél, az RCA akkori cégvezetőjénél. A Die Presse című napilap a magyar jogsegélykérelemre hivatkozva – név említése nélkül – azt írta, hogy a magyar ügyészség annak a gyanújának adott hangot, miszerint a közlekedési minisztérium akkori államtitkárát megvesztegették, méghozzá egy közvetítő cég bekapcsolásával – mondta az MTI-nek Eva Habicher, az osztrák ügyészség szóvivője. Lapértesülések szerint ez a cég a Geuronet Bt. volt.
Az államtitkár személye körül már korábban is sok kérdés keringett, ezért fordultunk 2008-ban a közlekedési tárcához. A szóvivő elismerte, hogy a kérdéses időben Garamhegyi Ábel volt a minisztérium szakállamtitkára, és hogy 2007 első felében hivatalában ő fogadta a Rail Cargo Austria vezetőit, s tárgyalt velük a MÁV Cargo küszöbönálló privatizációjáról. Az osztrák vasúti vezetők kíséretében Gulya András is jelen volt a találkozón, Garamhegyi szerint mint tolmács.
Az üggyel kapcsolatban az a feltételezés kering az osztrák sajtóban, hogy Magyarország a nyomozás révén megpróbál nyomást gyakorolni ÖBB-re a magyar leányvállalatnál tervezett leépítések miatt. Tény, időben egybeesik a Geuronet-ügy és a MÁV Cargo-utód Rail Cargo Hungária (RCH) létszám-leépítési törekvéseinek felszínre kerülése, illetve a vita a pályahasználati díjakról. Az osztrák vasút mindenesetre a magyar kormánnyal folytatott tárgyalásoktól teszi függővé, hogy a RCH-nál az első lépésként tervezett 460 fős létszámleépítés mellett milyen további intézkedéseket hoz – nyilatkozta az ÖBB egyik vezetője egy osztrák lapnak. Sőt, a csődeljárást sem zárják ki az osztrákok, ha a szakszervezetek nem akarják elfogadni a létszámleépítést. Márpedig a vasúti szakszervezetek tiltakoznak a tervezett elbocsátások ellen. Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke bejelentette, sztrájkolnak, ha nem sikerül megnyugtatóan rendezni a létszámkérdést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.