Kifizettetik a Malév-számlát

A Malév sorsáról a nyilvánosság kizárásával zajló magyar– orosz tárgyalásokon elhangzó érvekből nyújtott ízelítőt Borisz Ribak, a légi közlekedés piacát jól ismerő Infomost orosz tanácsadó cég vezetője. A szakértő szerint a magyar kormány jobban teszi, ha nem feszíti a húrt, hanem fizet.

2010. 10. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter azt nyilatkozta, október elején megegyezés születhet a magyar nemzeti légitársaság sorsáról, és a hónap elején valóban Magyarországra érkezett az orosz tárgyalóküldöttség, mégis mindössze abban állapodtak meg, hogy szakértői szinten folytatják a tárgyalásokat. A magyar álláspont részleteiről nem nyilatkozott a miniszter, csupán azt közölte, hogy a kormány továbbra is azt szeretné, ha a Malév magyar tulajdonú nemzeti légitársaság lenne. Korábban, a kormányváltás előtt és alatt megjelentek a sajtóban olyan lehetséges forgatókönyvek, hogy a kormány csődbe vihetné a Malévet, majd a birtokában lévő márkanévvel egy zöldmezős beruházásban új nemzeti légitársaságot alapítana. Ismert az is, hogy a leköszönő kormány pénzügyminisztere, Oszkó Péter törvénytelennek nevezte a Malév által vállalt 32 millió eurós viszontgaranciát, és arra biztatta a megalakuló új kormányt, hogy jogi úton szerezzen érvényt az igazának.
Arról, hogy az orosz fél miként vélekedik a magyar pozíciókról, mindeddig nem született hivatalos tájékoztatás. A moszkvai megfontolásokra lehet azonban következtetni abból az interjúból, amelyet a 168 óra.hu készített Borisz Ribakkal, a légi közlekedés piacát jól ismerő Infomost orosz tanácsadó cég vezetőjével. A szakember felhívta a figyelmet, hogy a Orosz Külkereskedelmi Bank (VEB) – amely jelenleg a Malév kisebbségi tulajdonosa – nemcsak egy a bankok közül, hanem az orosz állam „pénzügyi karja”, megfigyelőtanácsának vezetője pedig nem más, mint Vlagyimir Putyin kormányfő.
Borisz Ribak álláspontja szerint a magyar államnak jót kell állnia a Malév adósságáért. Emlékeztetett, hogy a Malév a VEB-nek jelenleg 112 millió euróval tartozik: ebből 30 millió euró abból származik, hogy Borisz Abramovics 2007-ben a Malévot a VEB-től kapott hitelből szerezte meg, amelyet a Malévra terheltek.
Ezután a cég további 50 millió euróhoz jutott a VEB által biztosított hitelkeretből. A harmadik tétel a VEB által nyújtott bankgarancia. Miután Abramovicstól a részvények a VEB-hez kerültek, majd onnan a magyar államhoz, a 32 milliós bankgaranciát a VEB kiegészítő adóssággá konvertálta, miután a magyar fél az összeget lehívta – mondta Ribak.
A szakértő szerint mivel a magyar állam garanciát vállalt arra, hogy az adósságot visszafizeti a Malév, nincs értelme trükközni egy esetleges jogutód nélküli felszámolással. Ribak szerint a cég csődbevitelével nem lehetne leírni az adósságot. Ha mégis megpróbálná a magyar kormány, érvelt a szakértő, a veszteség miatt az orosz állam más területen – például az energetikában – ellenlépéseket tenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.