Kevesebb munkaerővel s alacsonyabb költségekkel működhetne a közösségi közlekedés, ha valóra válna a kormány azon terve, amely szerint közös cégbe tömörülnének a MÁV személyszállítási (MÁV-Start) és a Volán-vállalatok utasforgalmi részlegei – adta hírül tegnap a Napi Gazdaság.
Jelen pillanatban idő előtti felvetni a közösségi közlekedés átalakításának szervezeti kérdéseit – mondta lapunk kérdésére a MÁV elnök-vezérigazgatója. Szarvas Ferenc kifejtette, a kormány egységében szemléli a közösségi közlekedést, de ezt alulról szeretné felépíteni: mind a vasút, mind a közúti szolgáltatócégek kidolgozzák a maguk vízióját egy új, az egyéni közlekedéssel szemben versenyképesebb közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Először azonban meg kell határozni a célt, majd a feladatot, és csak ezután lehet napirendre venni a szervezeti kérdéseket. Most még nem tartunk itt – mondta Szarvas Ferenc.
Kicsit árnyaltabban látja a helyzetet Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke, aki üdvözölte, hogy a kormány gondolkodni kezdett a közlekedési ágazat egységes irányításán, illetve hogy a költségek jó részének finanszírozójaként valódi megrendelőként szándékszik föllépni a piacon. Az alelnök szerint ugyanis tarthatatlan a jelenlegi állapot, mikor is egymás ellen harcolnak az utasokért azok a döntő részt államilag finanszírozott társaságok, amelyek feladata az utasok igényeinek minél magasabb szintű kielégítése lenne. A cél, hogy amint Nyugat-Európában, úgy nálunk is utazásra vehessen jegyet az ember, s egyetlen jeggyel akár az ország egyik végéből a másikba eljuthasson ezzel, függetlenül attól, hogy mennyi és milyen közösségi közlekedési eszközt vesz igénybe.
Névtelenséget kérő másik informátorunk szerint nincs egyszerű helyzetben a kormány, amikor az eddig jellemzően szolgáltatói lobbi ellenében szeretné racionalizálni a közösségi közlekedést. A tervezett holding kialakítása során ugyanis el kell dönteni, hogy abban helyet kaphat-e a vasútvonalak használatáért felelős MÁV Pályavasút Rt. (Ez azért kérdés, mert az uniós szabályozás szerint a megrendelőként föllépő MÁV-társaságok nem lehetnek ugyanazon társaság kezében, mint a pályavasút-társaság.)
Az is eldöntendő, hogy a Volán-társaságok közvetlenül a holding tagjai legyenek-e, vagy sem. A Nyugat-Európában jellemző modell szerint inkább regionális közlekedési társaságokat kellene létrehozni, amelyben busz- és vasúttársaságok egyaránt benne vannak, s ezek csatlakozhatnának a tervezett holdinghoz. Dönteni kell arról is, hogy a közútkezelők és például az Állami Autópálya Kezelő, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő része legyen az új társaságnak. Lényeges kérdés, hogy megszületik-e a hazánkban a pillanatnyilag nem létező elővárosi közlekedés jogi kategória, s ha igen, az miként illeszkedik a holding rendszerébe.
Vitályos Eszter: Péter, hát van neked bőr a képeden, hogy te még a nők elleni erőszakról prédikálsz?