MÁV és Volán holdingban?

Bár készül a koncepció, egyelőre nincs napirenden a nemzeti közlekedési holding létrehozása. Szakértők szerint az eddigi, szolgáltató vállalatok által irányított rendszer helyett a megrendelői szempontokat kellene érvényesíteni a finanszírozást biztosító államnak a holdingban, ami nem lesz egyszerű feladat.

2010. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevesebb munkaerővel s alacsonyabb költségekkel működhetne a közösségi közlekedés, ha valóra válna a kormány azon terve, amely szerint közös cégbe tömörülnének a MÁV személyszállítási (MÁV-Start) és a Volán-vállalatok utasforgalmi részlegei – adta hírül tegnap a Napi Gazdaság.
Jelen pillanatban idő előtti felvetni a közösségi közlekedés átalakításának szervezeti kérdéseit – mondta lapunk kérdésére a MÁV elnök-vezérigazgatója. Szarvas Ferenc kifejtette, a kormány egységében szemléli a közösségi közlekedést, de ezt alulról szeretné felépíteni: mind a vasút, mind a közúti szolgáltatócégek kidolgozzák a maguk vízióját egy új, az egyéni közlekedéssel szemben versenyképesebb közösségi közlekedéssel kapcsolatban. Először azonban meg kell határozni a célt, majd a feladatot, és csak ezután lehet napirendre venni a szervezeti kérdéseket. Most még nem tartunk itt – mondta Szarvas Ferenc.
Kicsit árnyaltabban látja a helyzetet Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke, aki üdvözölte, hogy a kormány gondolkodni kezdett a közlekedési ágazat egységes irányításán, illetve hogy a költségek jó részének finanszírozójaként valódi megrendelőként szándékszik föllépni a piacon. Az alelnök szerint ugyanis tarthatatlan a jelenlegi állapot, mikor is egymás ellen harcolnak az utasokért azok a döntő részt államilag finanszírozott társaságok, amelyek feladata az utasok igényeinek minél magasabb szintű kielégítése lenne. A cél, hogy amint Nyugat-Európában, úgy nálunk is utazásra vehessen jegyet az ember, s egyetlen jeggyel akár az ország egyik végéből a másikba eljuthasson ezzel, függetlenül attól, hogy mennyi és milyen közösségi közlekedési eszközt vesz igénybe.
Névtelenséget kérő másik informátorunk szerint nincs egyszerű helyzetben a kormány, amikor az eddig jellemzően szolgáltatói lobbi ellenében szeretné racionalizálni a közösségi közlekedést. A tervezett holding kialakítása során ugyanis el kell dönteni, hogy abban helyet kaphat-e a vasútvonalak használatáért felelős MÁV Pályavasút Rt. (Ez azért kérdés, mert az uniós szabályozás szerint a megrendelőként föllépő MÁV-társaságok nem lehetnek ugyanazon társaság kezében, mint a pályavasút-társaság.)
Az is eldöntendő, hogy a Volán-társaságok közvetlenül a holding tagjai legyenek-e, vagy sem. A Nyugat-Európában jellemző modell szerint inkább regionális közlekedési társaságokat kellene létrehozni, amelyben busz- és vasúttársaságok egyaránt benne vannak, s ezek csatlakozhatnának a tervezett holdinghoz. Dönteni kell arról is, hogy a közútkezelők és például az Állami Autópálya Kezelő, illetve a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő része legyen az új társaságnak. Lényeges kérdés, hogy megszületik-e a hazánkban a pillanatnyilag nem létező elővárosi közlekedés jogi kategória, s ha igen, az miként illeszkedik a holding rendszerébe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.