A jövő járművei

Kisebbfajta szenzációt keltett világszerte, amikor a fiatal magyar formatervező autóbusz-látványterve megjelent a nemzetközi és hazai portálokon. A magyar buszgyártók azonban most a túlélésükért küzdenek, és a közeljövőben nem szándékoznak különleges formai megoldásokkal piacra lépni. Ezzel szemben üdvözlik a nemzeti közlekedési holding koncepcióját.

2010. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy sikert aratott a hazai és nemzetközi portálokon Simon Péter formatervező látványterve a hidrogénhajtású, környezet- és utasbarát autóbuszról. A különleges, egyszerre Disneylandet és Hundertwasser osztrák organikus építész látványvilágát idéző megjelenésű járműkoncepcióval kapcsolatban a leggyakoribb kérdés az volt, akár az Egyesült Államokban, Kínában vagy Nyugat-Európában, hogy mikor szállhatnak fel utasként a legyártott buszra. Kérdésünkre Simon Péter elmondta, bár rengeteg bátorítást kapott, autóbusz-gyártói felkérés még nem érkezett hozzá.
Arra, hogy magyar buszgyártók belevágnak egy extravagáns külsejű busz megvalósításába, igen kevés a remény – fejtette ki Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. A hazai autóbuszipar most újra megerősödhetne, és középtávon akár ismét exportcikké válhatna a magyar busz. Addig azonban annak a több ezer járműnek a gyártásába kívánnak bekapcsolódni a megfelelő technikai képességekkel rendelkező cégek, mint a Kravtex, a Nabi vagy az Ikarus
A. R. C., amelyek az állami tulajdonú közlekedési vállalatok a közeljövőben lecserélendő buszait váltanák ki.
Az utóbbi években már kialakult az együttműködés a magyar gyártók és a megyei Volán-vállalatok között, amelyek alkalmanként 30-40 buszt rendelnek. Ennek következtében éves szinten 250-300 járművet vásárolnak a tagvállalatok a hazai cégektől. A következő időszak kérdése, mondta Vincze-Pap Sándor, hogy a BKV, amelynek ezer buszra lenne szüksége, vagy a Volán-társaságok központosított beszerzésén magyar járműveket vásárolnak-e tervezett ütemben, kiszámíthatóan, vagy – mint a korábbi években előfordult – megveszik a multinacionális gyártók termékét.
Ebből a szempontból nevezte különösen érdekesnek azt a szakminisztériumi bejelentést a Mabusz elnöke, amely a nemzeti közlekedési holding megszervezéséről szólt. Ennek kapcsán a szakmai közvéleményben elterjedt a hír, hogy a Volán-társaságokat egy cégbe vonják. Ezt kifejezetten jó megoldásnak tartja Vincze-Pap Sándor, mert a központosított beszerzés hosszú távon kiszámíthatóvá tenné a magyar gyártóknak a piacot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.