Kivizsgálják az országgyűlési képviselők a MÁV-csoport gazdálkodását, egy olyan javaslat került ugyanis tegnap az Országgyűlés elé, amely egy vizsgálóbizottságot hoz létre a vasúttársaságnál 2003 óta történtek kivizsgálására. A hattagú grémium érdeklődésének középpontjába a gazdasági döntések kerülnek. Különösen arra kíváncsiak a képviselők, a MÁV Zrt. tevékenységeit leánytársaságokba kiszervező döntésekben milyen szerepet játszott az, hogy a társasági vagyonelemek kiszervezésével kikerülhető az országgyűlési kontroll. A leánytársaságok – például a MÁV Cargo – eladása kapcsán pedig azt tisztáznák, miért a gazdasági társaságokról szóló, és miért nem az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről szóló törvény rendelkezéseit alkalmazták. A bizottságot előkészítő képviselői indítvány indokolásából kiderül, hogy a kezdeményező Kovács Zoltán fideszes és Latorcai János KDNP-s képviselők attól tartottak, hogy a privatizáció, illetve a leánycégek kiszervezése során mind az állam, mind a MÁV-csoport vagyona indokolatlanul csökkent.
Eközben az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) vezetése is vizsgálja, hogy visszakaphatná-e a MÁV Cargóért (azóta Rail Cargo Hungaria) fizetett vételár egy részét – írta meg nem nevezett források alapján a minap egy osztrák hetilap. A Format cikke szerint az ÖBB-n belül vitatják, hogy a súlyosan veszteséges vállalat megérte-e a 102,5 milliárd forintos árat. Christian Kern, az ÖBB élére néhány hónapja kinevezett új vezérigazgató ezért azt vizsgálja, visszakérhető-e szavatosság jogcímén, elégtelen tájékoztatásra hivatkozva az ár egy része.
A Format cikke rámutat, hogy az ÖBB-t több kellemetlen ügy is érinti egyszerre. Kernnek az üzletmenet helyett a múlt feldolgozásával és a károk enyhítésével kell foglalkoznia.
A MÁV Cargóért fizetett, majd az azóta ráköltött összeget, ami osztrák számítások szerint összesen 732 millió eurót tesz ki, Ausztriában már korábban is kritizálták.
Kiáll a tárca a Malév vezetője mellett. Nem kívánja elmozdítani a fejlesztési minisztérium a Malév vezérigazgatóját. Lapunk kérdésére így reagált a tárca kommunikációs osztálya a Magyar Hírlapban tegnap megjelent cikkre. A lap azt közölte, „megvonhatja a bizalmat Martin Gausstól Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter”. A korábban pilótaként dolgozó cégvezető távozásáról annak kapcsán írtak, hogy Martin Gauss a Malév Boeing 737-800-as típusú repülőgép szimulátorán vesz tréningeket.
Szijjártó Péter a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara új vezetésével tárgyalt