Átnézik a MÁV gazdálkodását

Parlamenti bizottság alakul, amely a MÁV gazdálkodását vizsgálja. A politikusok többek közt a MÁV Cargo eladásának, illetve a leánycégek kiszervezésének a részleteire kíváncsiak. Eközben az osztrák vasút vizsgálja, hogyan csinálhatná vissza a Cargo-ügyletet.

2010. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kivizsgálják az országgyűlési képviselők a MÁV-csoport gazdálkodását, egy olyan javaslat került ugyanis tegnap az Országgyűlés elé, amely egy vizsgálóbizottságot hoz létre a vasúttársaságnál 2003 óta történtek kivizsgálására. A hattagú grémium érdeklődésének középpontjába a gazdasági döntések kerülnek. Különösen arra kíváncsiak a képviselők, a MÁV Zrt. tevékenységeit leánytársaságokba kiszervező döntésekben milyen szerepet játszott az, hogy a társasági vagyonelemek kiszervezésével kikerülhető az országgyűlési kontroll. A leánytársaságok – például a MÁV Cargo – eladása kapcsán pedig azt tisztáznák, miért a gazdasági társaságokról szóló, és miért nem az állam tulajdonában lévő vállalkozói vagyon értékesítéséről szóló törvény rendelkezéseit alkalmazták. A bizottságot előkészítő képviselői indítvány indokolásából kiderül, hogy a kezdeményező Kovács Zoltán fideszes és Latorcai János KDNP-s képviselők attól tartottak, hogy a privatizáció, illetve a leánycégek kiszervezése során mind az állam, mind a MÁV-csoport vagyona indokolatlanul csökkent.
Eközben az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) vezetése is vizsgálja, hogy visszakaphatná-e a MÁV Cargóért (azóta Rail Cargo Hungaria) fizetett vételár egy részét – írta meg nem nevezett források alapján a minap egy osztrák hetilap. A Format cikke szerint az ÖBB-n belül vitatják, hogy a súlyosan veszteséges vállalat megérte-e a 102,5 milliárd forintos árat. Christian Kern, az ÖBB élére néhány hónapja kinevezett új vezérigazgató ezért azt vizsgálja, visszakérhető-e szavatosság jogcímén, elégtelen tájékoztatásra hivatkozva az ár egy része.
A Format cikke rámutat, hogy az ÖBB-t több kellemetlen ügy is érinti egyszerre. Kernnek az üzletmenet helyett a múlt feldolgozásával és a károk enyhítésével kell foglalkoznia.
A MÁV Cargóért fizetett, majd az azóta ráköltött összeget, ami osztrák számítások szerint összesen 732 millió eurót tesz ki, Ausztriában már korábban is kritizálták.

Kiáll a tárca a Malév vezetője mellett. Nem kívánja elmozdítani a fejlesztési minisztérium a Malév vezérigazgatóját. Lapunk kérdésére így reagált a tárca kommunikációs osztálya a Magyar Hírlapban tegnap megjelent cikkre. A lap azt közölte, „megvonhatja a bizalmat Martin Gausstól Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter”. A korábban pilótaként dolgozó cégvezető távozásáról annak kapcsán írtak, hogy Martin Gauss a Malév Boeing 737-800-as típusú repülőgép szimulátorán vesz tréningeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.