Felélesztenék a magyar Cargót?

Azzal hozta hírbe a MÁV-ot és a GYSEV-et az osztrák sajtó, hogy közösen felélesztenék a privatizált árufuvarozó üzletágat. Az érintettek nem nyilatkoznak arról, hogy van-e alapja a hírnek, de nem vitás, a magyar Cargóra nagy szükség lenne.

2010. 11. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem lett sikertörténet a MÁV Cargo 2008-as eladása: bár a vételár befolyt a MÁV-hoz, a pénzt azóta elköltötték. Maradt ellenben a Geuronet sikerdíját kísérő korrupciógyanú. Nem vált valósággá az osztrák állami vasúti vezetők álma Közép-Európa legerősebb áruszállító vasútjáról, ezzel szemben súlyos veszteséggel küzd a Rail Cargo Austria és leánya, a Rail Cargo Hungaria. De az árufuvarozási tevékenység megszüntetése érzékeny károkat okozott magának a MÁV-nak is. Egyfelől megszűnt a tervezhető bevétel, amely mérsékelte a személyszállítás veszteségeit. Különösen az euróban befolyt forrás hiányzik, hiszen a MÁV adósságállományának jelentékeny része is euróalapú, így a forint árfolyam-ingadozása sújtja a céget. Jelentős bevételkiesést kénytelen elkönyvelni a MÁV vontató állományát működtető MÁV Trakció is, amelynek egyik nagy megrendelője épp a Cargo volt. Az új tulajdonos azonban előnyben részesíti saját vontató flottáját, így a MÁV többnyire korszerűtlen mozdonyai és dolgozói munka nélkül maradtak. A Győr–Sopron–Ebenfurti Zrt. és a MÁV közötti együttműködési tervekről a Der Standard írt. Az osztrák napilap tulajdonosi körökből származó értesülésekre hivatkozva úgy tudja, 2011-ben létrejöhet az együttműködés a teherszállításban a két társaság között. Lapunknak a MÁV-nál azt mondták: az ügyben nem folytatnak tárgyalásokat. A lap szerint egyébként ily módon a GYSEV Cargo az osztrák állami vasút versenytársává válhat a magyar piacon.
A MÁV korábbi teherszállítási üzletága, a Rail Cargo Hungaria privatizációjakor a MÁV kötelezettséget vállalt, hogy nem lép fel az azt megvásárló ÖBB és egykori leányvállalata versenytársaként. Ám e kötelezettség 2011-ben lejár, s megnyílik az út a MÁV előtt, hogy saját teherfuvarozási leányvállalatot hozzon létre. A GYSEV a privatizációs pályázaton nyertes konzorcium tagja volt, de az EU kiválásra és az áruszállítás külön leányvállalatba szervezésére kötelezte. A GYSEV Cargo első vezérigazgatója az a Heinczinger István volt, akit a MÁV éléről mozdítottak el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.