Ha Európán kívüli befektető érdeklődik a súlyosan veszteséges és eladósodott magyar nemzeti légitársaság iránt, az minden valószínűség szerint kínai csoport lehet – mondta lapunk kérdésére egy légügyi piaci szakértő. Az idézett vélemény szerint ha valakinek értéket jelent a Malév európai státusa, akkor az elsősorban távol-keleti cég. A kínaiak számára pedig nem okoz gondot előteremteni a financiális hátteret – mondta a szakértő. Mint ismert, Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a közelmúltban azt mondta, hogy a Malév ügyében a kormány gyors és határozott megoldást szeretne elérni. Megerősítette, hogy komoly, előremutató tárgyalások folynak egy új szakmai befektetővel a magyar légitársaságról. A partner kilétét nem kívánta felfedni, de azt elmondta, hogy az új partner rendelkezik stratégiával, valamint a szükséges financiális eszközökkel a Malév fejlesztéséhez. Lapinformációk szerint amerikai és török légitársaságok lehetnek a befektetők.
A mondat elhangzása után azonnal megindultak a találgatások a befektető kilétéről. Lapunk megkérdezett néhány, a légi piacon működő szakértőt, és a válaszokból az derült ki, hogy a háttértárgyalások alapján a legesélyesebb jelölt a Demján Sándor által képviselt befektetői csoport lehet. Ezt valószínűsíti, hogy a nagyvállalkozó az elmúlt években több alkalommal jelezte, szívesen bekapcsolódna a légiközlekedési üzletbe. A sikertelen 2004-es privatizációkor Demján cége, az Euroinvest Rt. meg is vásárolta a pályázati dokumentációt, de végül távol maradt a tendertől. Az Euroinvest akkori nyilatkozatai alapján azt vizsgálta, hogy a több milliárdos adósságú Malév működtethető-e eredményesen. A tenderen esélyesként kezelték a kínai Hainan Airlines légitársaságot, ám az is visszalépett. Később a kínai légitársaság szándéknyilatkozatot írt alá Demján cégével, hogy a Malév megvásárlása esetén kizárólagos stratégiai partnerként vesz részt a nemzeti légitársaság talpra állításában, ám a dolog végül meghiúsult.
Majd miután a idén tavasszal a magyar kormány kénytelen volt visszaállamosítani a légitársaságot, Demján Sándor ismét bejelentkezett a feladatra. Mécs Imre, a hírbe hozott üzletemberhez köthető Magyar Tőketársaság Zrt. vezérigazgatója júniusban azt nyilatkozta, arról tárgyalnak, hogy – külföldi befektetőpartnerekkel együtt – részt vállaljanak egy adósságaitól megtisztított „új Malév” beindításában. Lapunk megkereste Mécs Imrét, a vezérigazgató azonban most nem kívánta kommentálni piaci értesüléseket.
Napi balfék: Bud Spencer tanácsai a diszkójampinak