Ki lesz a Malév befektetője?

Demján Sándort, illetve a vele kapcsolatban álló kínai légitársaságot sejtik némelyek a nemzeti fejlesztési miniszter új Malév-befektetőre utaló mondata mögött, míg lapinformációk szerint amerikai és török légitársaságok lehetnek a kiszemeltek. Demján Sándor cége nem kívánta kommentálni értesüléseinket.

2010. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Európán kívüli befektető érdeklődik a súlyosan veszteséges és eladósodott magyar nemzeti légitársaság iránt, az minden valószínűség szerint kínai csoport lehet – mondta lapunk kérdésére egy légügyi piaci szakértő. Az idézett vélemény szerint ha valakinek értéket jelent a Malév európai státusa, akkor az elsősorban távol-keleti cég. A kínaiak számára pedig nem okoz gondot előteremteni a financiális hátteret – mondta a szakértő. Mint ismert, Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a közelmúltban azt mondta, hogy a Malév ügyében a kormány gyors és határozott megoldást szeretne elérni. Megerősítette, hogy komoly, előremutató tárgyalások folynak egy új szakmai befektetővel a magyar légitársaságról. A partner kilétét nem kívánta felfedni, de azt elmondta, hogy az új partner rendelkezik stratégiával, valamint a szükséges financiális eszközökkel a Malév fejlesztéséhez. Lapinformációk szerint amerikai és török légitársaságok lehetnek a befektetők.
A mondat elhangzása után azonnal megindultak a találgatások a befektető kilétéről. Lapunk megkérdezett néhány, a légi piacon működő szakértőt, és a válaszokból az derült ki, hogy a háttértárgyalások alapján a legesélyesebb jelölt a Demján Sándor által képviselt befektetői csoport lehet. Ezt valószínűsíti, hogy a nagyvállalkozó az elmúlt években több alkalommal jelezte, szívesen bekapcsolódna a légiközlekedési üzletbe. A sikertelen 2004-es privatizációkor Demján cége, az Euroinvest Rt. meg is vásárolta a pályázati dokumentációt, de végül távol maradt a tendertől. Az Euroinvest akkori nyilatkozatai alapján azt vizsgálta, hogy a több milliárdos adósságú Malév működtethető-e eredményesen. A tenderen esélyesként kezelték a kínai Hainan Airlines légitársaságot, ám az is visszalépett. Később a kínai légitársaság szándéknyilatkozatot írt alá Demján cégével, hogy a Malév megvásárlása esetén kizárólagos stratégiai partnerként vesz részt a nemzeti légitársaság talpra állításában, ám a dolog végül meghiúsult.
Majd miután a idén tavasszal a magyar kormány kénytelen volt visszaállamosítani a légitársaságot, Demján Sándor ismét bejelentkezett a feladatra. Mécs Imre, a hírbe hozott üzletemberhez köthető Magyar Tőketársaság Zrt. vezérigazgatója júniusban azt nyilatkozta, arról tárgyalnak, hogy – külföldi befektetőpartnerekkel együtt – részt vállaljanak egy adósságaitól megtisztított „új Malév” beindításában. Lapunk megkereste Mécs Imrét, a vezérigazgató azonban most nem kívánta kommentálni piaci értesüléseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.