Tiltakozás az állami Cargo-cég miatt

2010. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A liberalizált piacot és a verseny tisztaságát félti a CER Hungary Zrt. az állami tulajdonú és állami támogatásban részesülő vasútvállalatok, így a a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) Cargo Zrt. piaci megjelenésétől – mondta lapunknak Horváth László, a magánvasúti társaság elnöke. A cégvezető arra a hírre reagált, hogy az osztrák közlekedési minisztérium – amely vasúti közlekedési hatóság is – kiadta a GYSEV Cargo osztrák leányvállalata számára a vasútvállalati biztonságirányítási tanúsítványt. A GYSEV tájékoztatása szerint ezzel minden feltétel teljesült ahhoz, hogy a cég önálló társaságba szervezze árufuvarozási üzletágát az Európai Unió versenyjogi bizottsága által előírt módon. A társaság menedzsmentje és a magyar közlekedési kormányzat azon dolgozik, hogy a tulajdonosok között kialakuljon a közös álláspont.
Az önálló GYSEV Cargót épp a napokban hozták hírbe egy leendő magyar állami vasúti teherszállítási vállalkozás tagjaként. A Der Standard osztrák lap értesülése szerint 2011-ben létrejöhet az együttműködés a GYSEV Zrt. és a MÁV között. A lap szerint így a GYSEV Cargo az osztrák állami vasút (ÖBB) versenytársává válhat a magyar vasúti árufuvarozási piacon. Korábbi teherszállítási üzletága, a MÁV Cargo privatizációjakor a MÁV kötelezettséget vállalt, hogy nem lép fel saját egykori leányvállalata versenytársaként. Ez a kötelezettség azonban 2011-ben lejár, s megnyílik az út a MÁV előtt, hogy saját teherfuvarozási leányvállalatot hozzon létre – írta a lap.
Lapunk kérdésére a MÁV-nál hivatalosan cáfolták, hogy tárgyalásokat folytatnak a GYSEV-vel egy későbbi együttműködés érdekében. Más forrásokból úgy tudjuk, hogy mindkét cégnél megfontolás tárgyává tették az esetleges együttműködést, hogy ezzel pótolják a MÁV Cargót.
A vasúti áruszállítási piac magántulajdonú szereplői azonban nem fogadnák örömmel, ha újabb, állami szereplő tűnne fel. Attól tartanak, hogy az állami vállalat olyan támogatásban részesülhet, amelyben a magáncégek nem, így versenyhátrányba kerülhetnek. A CER Hungary Zrt. szeptemberben nyílt levéllel fordult az EU közlekedési és versenypolitikai biztosaihoz a vasúti árufuvarozási piac torzulása miatt. Horváth László, a társaság elnöke akkor elmondta, arra hívták fel Siim Kallas közlekedési és Joaquín Almunia versenypolitikai biztos figyelmét, hogy néhány tagországban az állam támogatja a vasúti árufuvarozást, és ezzel beavatkozik a liberalizált piac működésébe, hátrányt okozva a profitorientált társaságoknak. Horváth László rámutatott, erre az európai vasutak szervezete is felhívta a figyelmet; az Európai Parlament több mint húsz tagállam elmarasztalását kérte a vasúti liberalizációs kötelezettségek nem megfelelő végrehajtása miatt, s az Európai Bíróság tizenhárom tagország ellen eljárást is indított.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.