Vakvágányon a MÁV működése

Helyenként annyira rossz a vasúti pálya állapota a Nyugatiban, hogy még a lépésben döcögő szerelvények is kisiklanak. A Közlekedésbiztonsági Szervezet közelmúltban közzétett zárójelentése, amely egy februári balesetet vizsgált, megállapítja, hogy „a pályahálózat működtetője részéről nem biztosítottak a szükséges erőforrások”, ezért kérdéses, jogosan kapott-e a MÁV működési engedélyt. A vasúttársaság szerint túlzók a megállapítások.

2010. 11. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencsére nem követelt emberéletet az a vasúti baleset, amely február 9-én történt a Nyugati pályaudvaron. A balesetről készült zárójelentésében a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) azt írja, hogy a „XIV. számú vágányra bejáró 2759 számú vonat utolsó előtti kocsija a 13. és 19. számú kitérők között négy tengellyel kisiklott. Az esemény következtében a vonat szétszakadt, a negyedik kocsi vonókészüléke kiszakadt. A kisiklott kocsi a vasúti pályát 15 méter hosszban megrongálta, s az állítóközpont épületétől alig fél méter távolságban állt meg.” Az érintett szakaszon 20 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben, ezt a szerelvény nem lépte túl. A vizsgálat megállapítása szerint a kisiklást az okozta, hogy a sínszálak elmozdultak a talpfákról. Emiatt „a nyomtávolság a kritikus méretet olyan mértékben meghaladta, amely méret nem alkalmas a biztonságos forgalom lebonyolítására.” Kiderült, hogy a nyomtávot korábban egy ideiglenes eszközzel, az úgynevezett összehúzató szerkezettel igyekeztek visszaállítani, azonban ez eltört.
A hibát a pályafenntartó szervezet munkatársainak kellett volna észlelniük, mert ilyen esetben a javításig le kell zárni a hibás szakaszt. A baleset idején a területet vastag hótakaró fedte, ezért csak akkor fedezhették volna fel a hibát, ha a szakaszt kiássák a hó alól. Ez azonban nem történt meg.
A KBSZ mindebből azt a következtetést vonta le, hogy a MÁV „rendelkezésére álló erőforrások nem elegendők a vasúti pályák és tartozékaik elvárt színvonalú fenntartására, továbbá a munkaszervezés nem biztosítja a rendelkezésre álló erőforrások gyors és szakszerű felhasználását sem, miközben a vasúti társaság működési engedélye ennek ellenkezőjét tartalmazza.” A biztonsági szervezet ezért javasolja a vasúthatósági feladatokat ellátó Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, vizsgálja meg, hogy a biztonsági feltételekhez szükséges pénzügyi források rendelkezésre állnak-e, és alkalmas-e a MÁV az üzemeltetésre.
Lapunk megkereste az ügyben a MÁV-ot. A cég szerint túlzó a KBSZ következtetése, amikor a Nyugati pályaudvaron, illetve még három másik helyen történt baleset miatt a MÁV működési engedélyének a felülvizsgálatát szorgalmazza. Ennek megállapításaival nem ért egyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.