Belső ellenőrzés vizsgálja a MÁV ügyeit

Nem maradhat a magyar vasúttársaság kötelékében olyan ember, aki közreműködött az elmúlt években elkövetett törvénytelenségekben – jelentette ki lapunk kérdésére Nádasy Zoltán, a MÁV belső ellenőrzésének új vezetője. A szakember kiemelt figyelmet szentel a MÁV Cargo eladására, az istvántelki műhelyépítésre vagy az „elfelejtett” ingatlanbérleti díjak behajtására.

2010. 12. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkötelezett a MÁV új vezetése abban, hogy a korábban keletkezett törvénytelenségeket feltárja és a törvényes állapotot viszszaállítsa – mondta lapunknak Nádasy Zoltán. A vasúttársaság novemberben kinevezett új belső ellenőrzési főosztályvezetője legfőbb feladatának a tényfeltárást nevezte. Attól függően, hogy a cselekmény értékhatára mekkora, a következmény lehet rendőrségi feljelentés vagy munkaügyi jogkövetkezmény. Nádasy Zoltán szerint a legfontosabb az, hogy minden cselekménynek meglegyen a következménye. A megújult szellemű belső ellenőrzést kiegészíti és segíti két külső szereplő: az Országgyűlés MÁV Zrt.-vizsgálóbizottsága, illetve az elszámoltatási kormánybiztos, ők egyes ügyeket vesznek górcső alá. A nagy értékű, illetve jelképes ügyekben a belső ellenőrzésnek is le kell tennie a garast – mondta a főosztályvezető. Ezek között említette a MÁV Cargo privatizációját.
Mint lapunk rendszeresen beszámolt róla, a társaság árufuvarozási leányvállalatát 2008. januárban vette meg a Rail Cargo Austria (RCA), az osztrák szövetségi vasút leánya. A pályázati szakaszban az RCA szerződést kötött a Geuronet nevű magyar betéti társasággal, amely a sikeres tender következményeként kétmilliárd forint sikerdíjat vehetett fel. Az ügyben mind a magyar, mind az osztrák korrupcióellenes hatóság vizsgálódik.
Nádasy Zoltán ezzel kapcsolatban elmondta, meg kell vizsgálni, hogy nem sértette-e privatizációs törvényt a magánosítás. Ugyancsak meg kívánják vizsgálni a Róbert Károly körúti központi székház bérletét, illetve az Istvántelekre költöztetett motorszín ügyét. Utóbbi azért történt, mert a tervezett kormányzati negyed beruházása miatt 2008-ban a Nyugati pályaudvar területéről el kellett távolítani az ott található műhelyek egy részét. A szűkös határidő miatt nagy fejetlenség kísérte a pályázati kiírásokat. A nyertes cég 1,2 milliárd forintért kapta meg a munkát. A főosztályvezető szerint már a szerződés aláírása is szabálytalan volt, hiszen a kivitelező cég nem rendelkezett az úgynevezett teljesítési biztosítékkal. Később pedig a kivitelezés határidejét és vállalási összegét is módosították – mindkét esetben a cég kívánalmainak megfelelően. Így lett az 1,2 milliárdos díjból 1,7 – a félmilliárdos áremelést pedig nem indokolta meg kellőképpen a kivitelező. Nádasy Zoltán sürgősen utána kíván nézni azoknak az ingatlanoknak is, amelyeknek a bérlői évek óta nem fizetnek a MÁV-nak. Nádasy Zoltán kiemelt két budapesti indatlant, amelynek bérlői tízmillió forintos nagyságrendű tartozást halmoztak fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.