Közutak: látszik a kiút

Néhány hónapos működése alatt megyei tagolásúvá szervezte át, s ezzel közelebb hozta a közlekedőkhöz a Magyar Közút országos szervezetét Kovács Ákos vezérigazgató. A nehéz műszaki és pénzügyi helyzetben lévő cégnek már-már balkáni állapotú közúthálózatot kell kezelnie, működtetnie. Az új vezető szerint jövőre a szinten tartás a cél, később a hatékonyabb szervezet, a koncepciózus fejlesztés és a korrupciós csatornák elzárása lehetővé teszi a fokozatos felzárkózást is.

2010. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyik európai szakmai szervezet jelentése szerint hazánk közúthálózata évek óta balkáni állapotban van. Túlzónak tartja a megállapítást?
– Nincs mit szépíteni: a 30 ezer kilométer hazai közúthálózat átlagéletkora csaknem negyven év. Az ideális 8-10 év lenne, a reális cél pedig 10-15 év lehet. Ám ez is csupán hosszú távon érhető el, mert nemcsak sok pénz, de távlatos gondolkodás is szükséges hozzá. Gazdaságosabban kell bánnunk a rendelkezésünkre álló pénzeszközökkel. Szeretnénk egy-két érdemtelenül elfelejtett technológiát is visszahozni, hogy a kijelölt útszakaszt a lehető leggazdaságosabban kezeljünk. Csak egy példa: üzemmérnökségeinken rengeteg mart aszfaltot tárolunk, amely a korábbi felújítások során keletkezett. Ez állami vagyon, leltározni és őrizni kell. A jövőben olyan technológiákat fogunk alkalmazni, amelyek során hasznosítható ez a vagyon, így gazdaságosabb lesz a rekonstrukció.
– Jövőre mennyi utat tudnak felújítani?
– Az idei mértékeket szeretnénk fenntartani, ehhez uniós és állami forrásokra támaszkodhatunk. Uniós alatt részint az Új Magyarország fejlesztési terv regionális operatív programot értjük. Ennek segítségével 2008 és 2010 között ezer kilométer 4-5 számjegyű út újult meg. A program következő szakaszában, 2013 végéig 65-70 milliárdnyi felújítást tudunk végezni. Ez fontos segítség, hiszen a 4-5 számjegyű utak vannak a legrosszabb állapotban, és itt közlekedik a lakosság döntő többsége. Ezeken az utakon kiemelten fontos, hogy a tömegközlekedés vagy a katasztrófaelhárítók nehéz járművei számára biztosítsuk a közlekedést. Ám ez a pénz csak a szinten tartáshoz elég. A több mint 30 ezer kilométeres hálózatban az uniós források révén egy év alatt 1000 kilométert tudunk felújítani.
– Akkor harminc év kell a teljes hálózat felújításához?
– Ennél jobb a helyzet, mert a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt., amely az engedélyköteles beavatkozások lebonyolítója, 2007– 2010-ben közel 950 kilométernyi fő- és mellékúthálózatot újított meg, ugyancsak uniós forrásból, a Magyar Közúttal együttműködve. Hasonló beavatkozásra számíthatunk a jövőben is.
– Mennyi saját forrással rendelkezik a cég? Az év elején riasztó hírek jelentek meg a költségvetés esetleges összeomlásáról. Tudnak bért fizetni karácsonykor?
– Mindenkit megnyugtatok, a bérre, működésre és a hálózat kezelésére megvannak a források. Való igaz, az előző tél nagy terhet rótt a cégre. Míg az átlagos években 60-70 ezer tonna só kell, tavaly 130 ezer tonnára volt szükség. A Magyar Közút vállalkozási szerződés alapján kapja a pénzét a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtól. Sokan attól tartottak, hogy a téli szezon többletköltsége elviszi a költségvetést. Hangsúlyozom, emiatt nem kell aggódni. Sótárolóinkban már ott van az átlagos télhez elegendő készlet, s ezt folyamatosan bővítjük, ahogy szükséges.
– Jut útfelújításra is?
– Ez a forrás elsősorban az alaptevékenységre, az útüzemeltetésre: kaszálásra, kátyúzásra, gépek üzemeltetésére szükséges. Ha nagyobb területen avatkozunk be, az fenntartási tevékenység, de egyre kevesebb jut a saját pénzből. A törvény előírja számunkra azt a kritériumrendszert, amely szerint el kell látnunk az úthálózat üzemeltetését, karbantartását. Ez az úgynevezett C szint, amelyhez a források nem állnak rendelkezésre, a hiány több mint tízmilliárd forint. Ráadásul a cégnél utoljára öt éve volt gépbeszerzés. Vannak negyvenéves eszközeink is. Ezen javítani kell, ilyen berendezésekkel nehézkes és költséges a téli üzemet ellátni. A C szintet csak úgy tudjuk fenntartani, ha azokra az útszakaszokra és időszakra összpontosítunk a beavatkozásokkal, amikor azokat a legoptimálisabban lehet elvégezni.
– Régóta folyik a cégnél a szervezeti átalakítás. Ennek révén sikerül forrásokat megtakarítani?
– Egyfelől gazdaságosan és racionálisan kell működnünk. De van egy másik szempont is: a közlekedők kiszolgálása. Eddig a hét régióban hét diszpécserszolgálat működött. Ez azonban nem vált be, túl nagy terület, 10, 15, 20 üzemmérnökség jutott egyre-egyre, s párhuzamosság is létre jött a régiók és a megyei szervezetek közt. Ez mind a költséget növelte. A hónap elején visszaállítottuk a megyei szervezetet, az egyes megyékre optimalizált, de mégis egységes struktúrával. A megyékben pedig visszaállítottuk a diszpécserközpontokat, így a lakossági panaszok kezelése, a lakosság kiszolgálása is hatékonyabb lesz.
– A szervezeti átalakítás járt-e megtakarítással?
– Összességében az átalakítást nullszaldósan sikerült megoldanunk. Hosszabb távon várhatóan megtakarítással is jár, és jobban látjuk el a feladatainkat. November 17-én átalakításokat hajtottunk végre az országos központban is. Márciusban, a téli üzem végén pedig az üzemmérnökségek következnek, amelyeknek a szervezeti kialakítását, területi elosztását, gazdaságos működését vizsgáljuk meg.
– Látja már, hogy miként lehet közelíteni az utak jelenlegi 40 éves átlagéletkorát a célul kitűzött 15 éves átlagéletkorhoz?
– Racionálisabban kell gondolkodnunk. Már a felújítandó útszakaszok kiválasztásánál körültekintőbbnek kell lennünk. Az utak állapota az előző nyolc évben jelentősen romlott: 2002-ben még 11 ezer kilométer rossz minőségű út volt, 2010-ben már 15,5 ezer kilométer. Miért? Talán mert nem mindig az ésszerűség alapján döntöttek a pénz elköltéséről. Voltak olyan szakaszok, amelyeket tavasszal kikátyúztunk, majd a tél előtt felújítottunk. Sok pénzt meg lehet takarítani, ha a felújítást és kátyúzást öszszehangoljuk. A másik, hogy ugyanannyi pénz többet ér, ha akkor áll rendelkezésre, amikor szükséges. Az eddigi gyakorlat alapján a pénzügyi forrásokat biztosító útpénztár tavasszal „nyílt meg”, majd elosztások alapján és közbeszerzések elindítása után augusztus–szeptemberben lehetett a vállalkozókkal szerződést kötni. Utat pedig köztudomásúlag tavasztól őszig lehet jó minőségben és gazdaságosan építeni. Mi most olyan konstrukciót alakítunk ki, hogy a vállalkozók nyáron dolgozhassanak. A fedezethez már február körül hozzá kell jutnunk. Megírjuk a közbeszerzést, májusban pedig lehet szerződést kötni és dolgozni. Három hónap nyereség.
– A szóbeszéd szerint sok forrás elfolyt korrupciós csatornákon is. Tudják már, hogy ha elzárják a csapokat, azzal mennyi pénzt lehet megspórolni?
– Nem tagadom, találtunk furcsa dolgokat a szekrényekben. Erről addig nem kívánok részletesen beszélni, amíg a jogászok nem tisztázzák, hogy mi volt szabályos és mi nem. Ha szükséges, megtesszük a megfelelő jogi lépéseket, és a nyilvánosságot is tájékoztatjuk az eredményről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.