Igazi összerakós játékra emlékeztet a BKV nyolc budapesti járatán, jövő nyáron üzembe álló Webasto S91 típusjelű, csaknem nyolc méter hosszú, kéttengelyes, 17 ülő és 25 álló utas szállítására alkalmas, alacsony padlós midibusz. Az alvázat az első és a hátsó futóművel a Rába, a motort a Daimler, a felépítményt (vagyis a busz törzsét) a Nabi, a szellőző-légkondicionáló rendszert maga a névadó Webasto gyártja. Utóbbi neves német járműberendezés-készítő, szellőző-, hűtő-fűtő rendszereket gyártanak buszokba, hajókba, haszongépjárművekbe. Bár Webasto névre hallgat az új magyar autóbusz, a német cég magyar leányvállalata csupán a fejlesztés és a gyártás előkészítése százmillió forintos nagyságrendű finanszírozását teremtette meg. A midibusz valódi alkotója a Molitus tervezőiroda, amelynek mérnökgárdája az utolsó Ikarus-cég, az Egyedi Autóbusz Gyár (EAG) Kft. megszűnése után önállósodott. A Molitus az S91 midiautóbusz kifejlesztésére a Webasto Hungária Kft.-től kapott megbízást. Az iroda készítette el a teljes gyártási dokumentációt, megkereste a gyártáshoz a lehetséges alvállalkozókat, valamint megszerezték a magyar típusbizonyítványt. Az S91 tehát a mérnökök személyén keresztül az egykori Ikarus leszármazottjának tekinthető, de ennél még közvetlenebb kapcsolat is felfedezhető – mondta el lapunk kérdésére Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. Az S91 ugyanis formai kialakításában, gépészeti elrendezésében utódja az EAG hasonló midigyártmányának, amelyet Európa több országába exportáltak korábban.
A magyar buszgyártók örömmel hallották, hogy a BKV kiszervezett járatain az első 40 jármű magyar gyártmányú lesz – mondta az elnök. S remélik, hogy azt a 60 darab városi szólóbuszt, amelyet a nemrégiben elbírált fővárosi tender kiírása még tartalmaz, ugyancsak magyar gyártóktól szerzi be az üzemeltető – amely ez esetben az Orangeways Kft. Közismert, hogy az állami tulajdonú közlekedési vállalatok járműállománya elavult – mondta Vincze-Pap Sándor. Csak a BKV-nál több mint ezer új buszra van szükség, és ha a tulajdonos állam 2016-ra a járművek átlagos életkorát országosan a jelenlegi 11 évről 8 esztendőre kívánja mérsékelni, akkor legalább 2700 új autóbuszt kell beszerezni. A Mabusz azt szeretné, ha magyar tulajdonú vállalkozások lennének akár a buszszállításra, akár a járatkiszervezésre kiírt tenderek győztesei, mert csak így biztosított a hazai buszgyártók helyzetbe hozása. Ha mindenütt magyar buszokat állítanak forgalomba a következő öt-hat évben, akkor akár nyolc-tízezer új munkahely jöhet létre az országban – mondta a szövetség elnöke.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése