Beruházások, kisebb támogatással

A korábban becsült összegnél lényegesen kevesebb állami támogatást kap a két most induló dunántúli járműipari beruházás. Matolcsy György azt állította, adókedvezményről nem volt szó a kormányülésen, ám lapunk kérdésére azt elismerte, hogy a készpénz mellett infrastrukturális fejlesztések egészítik ki a kormány hozzájárulását a gyárépítésekhez.

2011. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány 11,2 milliárd forinttal támogatja az Audi és 5,5 milliárd forinttal az Opel magyarországi beruházását – jelentette be tegnap Matolcsy György gazdasági miniszter. A politikus elmondta, a két cég beruházása közvetlenül 2634 munkahelyet teremt, ha pedig a beszállítókat is nézzük, akkor
17 500 munkahely jön létre a következő években. Az Audi támogatása a beruházás 5,2 százaléka, s három év alatt megtérül. A GM Opel kormánytámogatása a beruházás öt százaléka, a megtérülési idő pedig öt év. Egy audis munkahely Győrben nyolc-tíz másik munkahelyet hoz létre. A miniszter mindkét beruházás esetében legalább 12-15 éves működésre számít.
A beruházás az állam és az ország szempontjából többszörösen megtérül – szögezte le Matolcsy György. A beruházások – kiegészülve a Mercedes kecskeméti gyárépítésével – azt is jelentik, hogy Magyarország a térségi járműipari versenyben előrelép, behozva Lengyelországot. (A térségi vezető pozíciót Csehország foglalja el, második Szlovákia.) Beszámolt arról is, hogy a két nagy autóipari beruházás – kiegészülve a Daimler kecskeméti gyárépítésével – kétszázaléknyi GDP-többletet hoz. Jelenleg a magyarországi bruttó hazai terméken belül 3,1 százalék a járműipar aránya, ehhez jön majd a plusz két százalék, ha elindulnak a beruházások. A teljes magyar export 16-18 százalékát adja a járműipar. A gazdasági miniszter felhívta a figyelmet arra is, hogy január 1-jétől az összes kormányzati támogatási forrás 75 százalékát kapták a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások, és 25 százalékát kapták a külföldi tulajdonosi részvétellel működő társaságok. A miniszter azt mondta, hogy a jelenlegi kormánydöntés nem foglalkozott a társasági vagy helyi adókedvezménnyel, illetve a szakképzési hozzájárulás elengedésével, de nem zárta ki, hogy később tárgyalhatnak erről. Lapunk kérdésére Matolcsy György elmondta, bár a megegyezésnek közvetlenül nem része, hogy a kormány vagy a helyi önkormányzat infrastrukturális fejlesztésekkel egészíti ki a beruházások támogatását, de a győri ipari park szervizútjának megépítését segítette, hogy a kormány megállapodott az Audival.
Korábban a sajtóban találgatások megjelentek a támogatás mértékével kapcsolatban. A Mercedes kecskeméti beruházásának 22,1 milliárdos állami támogatása azt sejtette, hogy hasonló nagyságú pénzre számíthat az Audi is. Egyes lapértesülések szerint a 11 milliárd készpénzt hasonló nagyságrendű infrastrukturális beruházás egészíti ki, amelynek részeként újabb lehajtó épül Győrnél az M1-es autósztrádáról, megépül a győri ipari park szervizútja, és a város bővíti a terület szennyvízcsatorna-rendszerét. Az Opel-beruházás támogatásának mértékét korábban 7,5 milliárd forintosra jelezte a szaktárca, ezt sikerült a tárgyalásokon mérsékelni. Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára lapunk kérdésére azt mondta, a megállapodásnak nem része – az uniós előírások szerint nem is lehet az – a hazai beszállítói arány kikötése. Ugyanakkor a tárgyalásokon és a későbbi együttműködésben folyamatosan figyelnek a magyar kis- és középvállalkozások bekapcsolódásának az elősegítésére.
Mint lapunk korábban beszámolt arról, már elindultak a talajmunkák Győrben azon a területen, amelyet az Audi Hungaria korábban megvásárolt, és hamarosan megkezdik a munkát az újonnan, 24 millió euróért vásárolt, korábban Natura 2000 védettséget élvező terület esetében is. Ha minden a tervek szerint halad, jövő őszre megkezdik az autógyártást, 2013-ban pedig legördül az első Győrben gyártott gépkocsi. Az új gyárban továbbra is gyártanak motorokat, méghozzá 15-féle erőforrást, erősítik a motorfejlesztést, kísérleti hajtóművek gyártását. A győri műszaki egyetem speciális tanszékével együttműködve motorfejlesztési centrumot kívánnak kialakítani. Az új üzemben teljes járműgyártás folyik majd, azaz karosszériaelemeket préselnek, heggesztenek, fényeznek, és a helyben készült motorok, illetve a szükséges alkatrészek beszerelésével kész autókat állítanak elő. Az amerikai General Motors tulajdonában lévő Opel ötszázmillió eurós beruházással megkettőzi eddigi hazai beruházásainak értékét Szentgotthárdon. A bővítés eredményeként három új motorcsalád gyártása kezdődik meg, termelés 2012-ben indul, a gyár a teljes kapacitását 2015-re éri el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.