A kormány 11,2 milliárd forinttal támogatja az Audi és 5,5 milliárd forinttal az Opel magyarországi beruházását – jelentette be tegnap Matolcsy György gazdasági miniszter. A politikus elmondta, a két cég beruházása közvetlenül 2634 munkahelyet teremt, ha pedig a beszállítókat is nézzük, akkor
17 500 munkahely jön létre a következő években. Az Audi támogatása a beruházás 5,2 százaléka, s három év alatt megtérül. A GM Opel kormánytámogatása a beruházás öt százaléka, a megtérülési idő pedig öt év. Egy audis munkahely Győrben nyolc-tíz másik munkahelyet hoz létre. A miniszter mindkét beruházás esetében legalább 12-15 éves működésre számít.
A beruházás az állam és az ország szempontjából többszörösen megtérül – szögezte le Matolcsy György. A beruházások – kiegészülve a Mercedes kecskeméti gyárépítésével – azt is jelentik, hogy Magyarország a térségi járműipari versenyben előrelép, behozva Lengyelországot. (A térségi vezető pozíciót Csehország foglalja el, második Szlovákia.) Beszámolt arról is, hogy a két nagy autóipari beruházás – kiegészülve a Daimler kecskeméti gyárépítésével – kétszázaléknyi GDP-többletet hoz. Jelenleg a magyarországi bruttó hazai terméken belül 3,1 százalék a járműipar aránya, ehhez jön majd a plusz két százalék, ha elindulnak a beruházások. A teljes magyar export 16-18 százalékát adja a járműipar. A gazdasági miniszter felhívta a figyelmet arra is, hogy január 1-jétől az összes kormányzati támogatási forrás 75 százalékát kapták a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások, és 25 százalékát kapták a külföldi tulajdonosi részvétellel működő társaságok. A miniszter azt mondta, hogy a jelenlegi kormánydöntés nem foglalkozott a társasági vagy helyi adókedvezménnyel, illetve a szakképzési hozzájárulás elengedésével, de nem zárta ki, hogy később tárgyalhatnak erről. Lapunk kérdésére Matolcsy György elmondta, bár a megegyezésnek közvetlenül nem része, hogy a kormány vagy a helyi önkormányzat infrastrukturális fejlesztésekkel egészíti ki a beruházások támogatását, de a győri ipari park szervizútjának megépítését segítette, hogy a kormány megállapodott az Audival.
Korábban a sajtóban találgatások megjelentek a támogatás mértékével kapcsolatban. A Mercedes kecskeméti beruházásának 22,1 milliárdos állami támogatása azt sejtette, hogy hasonló nagyságú pénzre számíthat az Audi is. Egyes lapértesülések szerint a 11 milliárd készpénzt hasonló nagyságrendű infrastrukturális beruházás egészíti ki, amelynek részeként újabb lehajtó épül Győrnél az M1-es autósztrádáról, megépül a győri ipari park szervizútja, és a város bővíti a terület szennyvízcsatorna-rendszerét. Az Opel-beruházás támogatásának mértékét korábban 7,5 milliárd forintosra jelezte a szaktárca, ezt sikerült a tárgyalásokon mérsékelni. Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára lapunk kérdésére azt mondta, a megállapodásnak nem része – az uniós előírások szerint nem is lehet az – a hazai beszállítói arány kikötése. Ugyanakkor a tárgyalásokon és a későbbi együttműködésben folyamatosan figyelnek a magyar kis- és középvállalkozások bekapcsolódásának az elősegítésére.
Mint lapunk korábban beszámolt arról, már elindultak a talajmunkák Győrben azon a területen, amelyet az Audi Hungaria korábban megvásárolt, és hamarosan megkezdik a munkát az újonnan, 24 millió euróért vásárolt, korábban Natura 2000 védettséget élvező terület esetében is. Ha minden a tervek szerint halad, jövő őszre megkezdik az autógyártást, 2013-ban pedig legördül az első Győrben gyártott gépkocsi. Az új gyárban továbbra is gyártanak motorokat, méghozzá 15-féle erőforrást, erősítik a motorfejlesztést, kísérleti hajtóművek gyártását. A győri műszaki egyetem speciális tanszékével együttműködve motorfejlesztési centrumot kívánnak kialakítani. Az új üzemben teljes járműgyártás folyik majd, azaz karosszériaelemeket préselnek, heggesztenek, fényeznek, és a helyben készült motorok, illetve a szükséges alkatrészek beszerelésével kész autókat állítanak elő. Az amerikai General Motors tulajdonában lévő Opel ötszázmillió eurós beruházással megkettőzi eddigi hazai beruházásainak értékét Szentgotthárdon. A bővítés eredményeként három új motorcsalád gyártása kezdődik meg, termelés 2012-ben indul, a gyár a teljes kapacitását 2015-re éri el.
Orbán Viktor: Magyarország a középmezőny élére kerülhet a bérszínvonalban