A MÁV vizsgálóbizottságában 2002 és 2010 között három cég tevékenységét vizsgálták, s kiderült, a Vako Kft., a Szemafor-Clean Kft. és a Tip-Top Kft. közbeszerzés nélkül végzett takarítást. Spaller Endre azt mondta, e területet azért vették górcső alá, mert ha valamivel elégedetlenek az utasok, akkor az a tisztaság. Bár a MÁV-nál többször volt szó arról, hogy közbeszerzést kellene a takarításra kiírni, ez részben sikerült. A Vako Kft. tevékenységének egy részét 2006-ban meghirdették, s a cég akkor azt el is veszítette. A KDNP-s képviselő adatai szerint 2006-ban a Vako több mint 300 milliós szerződéssel rendelkezett, ám miután a közbeszerzési pályázaton elbukott, megrendelésének értéke százötvenmillió alá esett. – Ki tudja, mekkora megtakarítást lehetett volna elérni, ha az összes ilyen munkát közbeszerzésre bocsátják – vetette fel a politikus.
Kitért arra is, hogy az egyik érintett cég, a Szemafor-Clean Kft. tulajdonosa Böröcz Zoltán, az MSZP nagykanizsai elnöke, szocialista önkormányzati képviselő, valamint Papp Győzőné ügyvezető, akinek férjét a nagykanizsai szocialisták egyik prominensének tartják. A nagykanizsai MSZP színeiben Göndör István képviselő többször is indult az országgyűlési választásokon, s ő jelenleg a MÁV-vizsgálóbizottság szocialista tagja. Spaller ezt nem tartotta szerencsésnek. – Úgy tűnhet, az MSZP-nek a saját üzleti körét kellene vizsgálnia – vélte.
Lapunk kérdésére, hogy a nevezett cégek jelenleg is szerződéses szolgáltatói-e a nemzeti vasúttársaságnak, Spaller nem tudott válaszolni. Mint mondta, a vizsgálóbizottság a 2002–2010 közötti időszakot tekinti át, ezért a pillanatnyi helyzetről nincs információja. Felvilágosításért a MÁV-hoz fordultunk. A vasúttársaság elismerte, hogy az érintett szerződéseket – nem közbeszerzési eljárás során – a MÁV Rt. Gépészeti Szakigazgatósága 1998-ban kötötte, s azok ma is érvényesek. A múlt évben a Tip-Top Kft. 194,9, a Vako Kft. 168, a Szemafor-Clean Kft. 94,6 millió forintért végzett szolgáltatást a vasútnak. A birtokunkba került dokumentum szerint e három cégen kívül nyolc másik vasút- és épülettakarítással foglalkozó céggel dolgoztat a MÁV, ezekkel – egy kivételével – ugyancsak határozatlan idejű szerződést kötöttek.
A Spaller által megnevezett cégek közül a legnagyobb a Vako Kft., tulajdonosa, Pásku Ferenc a 90-es évek közepe óta van jelen a vagontakarítási üzletben, jelenleg az ország nyolc megyéjében 76 telephelyen, éves szinten több százezer kocsi tisztaságáért felel. Az utazók leggyakrabban a koszos vasúti kocsik miatt panaszkodnak a MÁV-ra. A takarítók háromféle feladatot végeznek, leggyakrabban csak sepernek, kiürítik a szemeteseket. A nagyobb napi takarításnál fel is kell mosniuk. Ritkábban mossák az oldalfalakat, a berendezést, az ablakokat, porszívózzák a kárpitot, s törölgetik le a műbőr üléseket.
Szavaztak az olvasók: ez Magyar Péter legbotrányosabb kijelentése