Közbeszerzés nélkül fizettek milliárdokat

Az MSZP nagykanizsai elnöke az egyik tulajdonosa annak a takarítóvállalkozásnak, amely az előző években közbeszerzés nélkül végzett évente 50–100 millióért vagontisztítást a MÁV-nak – állította Spaller Endre KDNP-s képviselő. Az utóbbi nyolc évben e célra összesen 4,2 milliárdot fizetett ki a vasúttársaság.

2011. 04. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV vizsgálóbizottságában 2002 és 2010 között három cég tevékenységét vizsgálták, s kiderült, a Vako Kft., a Szemafor-Clean Kft. és a Tip-Top Kft. közbeszerzés nélkül végzett takarítást. Spaller Endre azt mondta, e területet azért vették górcső alá, mert ha valamivel elégedetlenek az utasok, akkor az a tisztaság. Bár a MÁV-nál többször volt szó arról, hogy közbeszerzést kellene a takarításra kiírni, ez részben sikerült. A Vako Kft. tevékenységének egy részét 2006-ban meghirdették, s a cég akkor azt el is veszítette. A KDNP-s képviselő adatai szerint 2006-ban a Vako több mint 300 milliós szerződéssel rendelkezett, ám miután a közbeszerzési pályázaton elbukott, megrendelésének értéke százötvenmillió alá esett. – Ki tudja, mekkora megtakarítást lehetett volna elérni, ha az összes ilyen munkát közbeszerzésre bocsátják – vetette fel a politikus.
Kitért arra is, hogy az egyik érintett cég, a Szemafor-Clean Kft. tulajdonosa Böröcz Zoltán, az MSZP nagykanizsai elnöke, szocialista önkormányzati képviselő, valamint Papp Győzőné ügyvezető, akinek férjét a nagykanizsai szocialisták egyik prominensének tartják. A nagykanizsai MSZP színeiben Göndör István képviselő többször is indult az országgyűlési választásokon, s ő jelenleg a MÁV-vizsgálóbizottság szocialista tagja. Spaller ezt nem tartotta szerencsésnek. – Úgy tűnhet, az MSZP-nek a saját üzleti körét kellene vizsgálnia – vélte.
Lapunk kérdésére, hogy a nevezett cégek jelenleg is szerződéses szolgáltatói-e a nemzeti vasúttársaságnak, Spaller nem tudott válaszolni. Mint mondta, a vizsgálóbizottság a 2002–2010 közötti időszakot tekinti át, ezért a pillanatnyi helyzetről nincs információja. Felvilágosításért a MÁV-hoz fordultunk. A vasúttársaság elismerte, hogy az érintett szerződéseket – nem közbeszerzési eljárás során – a MÁV Rt. Gépészeti Szakigazgatósága 1998-ban kötötte, s azok ma is érvényesek. A múlt évben a Tip-Top Kft. 194,9, a Vako Kft. 168, a Szemafor-Clean Kft. 94,6 millió forintért végzett szolgáltatást a vasútnak. A birtokunkba került dokumentum szerint e három cégen kívül nyolc másik vasút- és épülettakarítással foglalkozó céggel dolgoztat a MÁV, ezekkel – egy kivételével – ugyancsak határozatlan idejű szerződést kötöttek.
A Spaller által megnevezett cégek közül a legnagyobb a Vako Kft., tulajdonosa, Pásku Ferenc a 90-es évek közepe óta van jelen a vagontakarítási üzletben, jelenleg az ország nyolc megyéjében 76 telephelyen, éves szinten több százezer kocsi tisztaságáért felel. Az utazók leggyakrabban a koszos vasúti kocsik miatt panaszkodnak a MÁV-ra. A takarítók háromféle feladatot végeznek, leggyakrabban csak sepernek, kiürítik a szemeteseket. A nagyobb napi takarításnál fel is kell mosniuk. Ritkábban mossák az oldalfalakat, a berendezést, az ablakokat, porszívózzák a kárpitot, s törölgetik le a műbőr üléseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.