Drágul a repülés a kerozinár miatt

Miközben a légitársaságok szemérmesen hallgatnak róla, az utazási irodáknál már megjelent a kerozin drágulása miatti felár. Az utazóknak együtt kell élniük a nyári szezonban a repülőjegyárak drágulásával, még ha kerozinfelárnak is nevezik.

2011. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezúton tájékoztatjuk önöket, hogy a világpiaci olajár drasztikus emelkedése miatt május 1-jétől irodánk kénytelen kerozinpótdíjat bevezetni. A pótdíj összege minden úti célra egységesen 6900 forint utasonként – tette közzé honlapján a Kartago Tours. Ami az olajárat illeti, valóban többéves csúcson jár, egy hordó Brent típusú könnyűolajért több mint 120 dollárt kértek a napokban. A repülőgépek hajtóanyagáért, a kerozinért még többet kell fizetni. A Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség, az IATA adatai szerint hordónként 141,8 dollár volt az ár múlt hét közepén. Ez a szint 1,2 százalékkal haladta meg az egy héttel korábbit, 6,2 százalékkal az egy hónappal azelőttit, és 45,6 százalékkal volt drágább az egy évvel ezelőtt rögzített árnál.
Nem a Kartago az egyetlen utazási iroda, amely felszámítja a hajtóanyag drágulását chartergéppel bonyolított utazásainál. A legtöbb iroda alkalmaz öt-hétezer forintos többletköltséget, csupán abban tér el a gyakorlat, hogy a reptéri illetékkel és más alkalmi költségekkel együtt az utazás árán belül vagy azon kívül tüntetik-e fel.
A légitársaságok kifejezetten kétlelkűek a kerozinpótdíj kommunikálását tekintve. Egyfelől általánossá vált, hogy a jegyár maga nem tartalmazza a felárat, hanem külön tüntetik fel, mintegy elhatárolódva az utasoknak kellemetlenséget okozó többletköltségtől. De még így, elkülönítve is óvatosan bánnak a nyilvánosságra hozatallal. Magunk tapasztalhattuk a közelmúltban, hogy miközben egy jó nevű európai légitársaság – igazodva versenytársaihoz – bevezette a kerozinfelárat, magyarországi vezetője nem jelenthette be a tényt, a sajtó munkatársai csupán azt rögzíthették, hogy az árlistákban megjelent a többletdíj.
Lapunk megkereste az ügyben a Malév kommunikációs igazgatóját. Róna Márta azt mondta: folyamatosan elemzik a hajtóanyag árának emelkedéséből adódó hatásokat, és arról számolt be, hogy most nem született döntés a kerozinpótlék emeléséről. A nemzeti légitársaság március elején jelentette be, hogy a kerozinpótdíj módosítására kényszerül, így járatonként legfeljebb öt euróval magasabb lesz ez a díj. A Malév ezzel a lépésével számos európai, amerikai és ázsiai légitársaság gyakorlatát követte.
Emlékezetes, az olajárválság 2008-ban komoly gondokat okozott az iparágnak, amikor a 130- 145 dolláros hordónkénti ár miatt légitársaságok tucatjai mentek csődbe. Az IATA számításai szerint 2008-ban az üzemanyag árának emelkedése miatt negyvenmilliárd dollárral nőtt a cégek költsége.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.