Mélyrepülésben: útban a MÁV-jelentés

Sokba kerül az adófizetőknek, miközben egyre romlik a szolgáltatás minősége – ezt a megállapítást is tartalmazza majd a MÁV-albizottság jelentése, amelyet a héten állítanak össze a bizottság tagjai és szakértői. Manninger Jenő javaslatára több esetet az ÁSZ és a Kehi vizsgálói elé tárnak.

2011. 05. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Törvénymódosítás, büntetőfeljelentés, valamint több állami ellenőrző szervezet számára javaslat a vizsgálódásra – várhatóan ilyen elemeket is tartalmaz majd a MÁV tevékenységét 2002–2010 között vizsgáló parlamenti albizottság jelentése. Legalábbis erre vonatkozó javaslatok is elhangzottak a testület tegnapi, a jelentés összeállítását előkészítő ülésén. Az egyik szakmai anyag szerint az elmúlt nyolc év sok tekintetben komoly színvonalesést hozott a magyar vasúttársaság működésében. A késések aránya 3,6-ról 12,2 százalékra emelkedett, vagyis megháromszorozódott. Ez nem is csoda, hiszen a sebességkorlátozások aránya a teljes pályahálózathoz képest 37-ről 46 százalékra nőtt, míg a műszaki hibák száma évente 3800-ról 4900-re. Mindezt összefoglalva a „menetrendszerűség” tíz százalékkal romlott, miközben a pályafejlesztési beruházások jócskán elmaradnak a környező országok hasonló adataitól. A karbantartási költségek ezzel szemben sokkal magasabbak, és az utóbbi években meredeken emelkedtek. Pontatlan és lassú – ráadásul nem mindig tiszta – járműveken nem szívesen utaznak az emberek. Az utasszám – olvasható az előkészítő háttéranyagban – a 2002-es 160-ról 2010-re 135 millióra olvadt, ráadásul a teljes árú jegyet váltók ennek kevesebb mint öt százalékát teszik ki.
Aggodalmát fejezte ki Manninger Jenő, az albizottság fideszes elnöke a tervezett pályafejlesztésekkel kapcsolatban. A tervek között nagy sebességű vasút építése is szerepel, amelyet uniós forrásból finanszíroznának, ezzel szemben a MÁV teljes pályahálózatán 600 évente kerül sor egy váltó felújítására, ha a jelenlegi karbantartási ütemet vesszük figyelembe. Az első Orbán-kormány közlekedési államtitkára arra figyelmeztetett, hogy egyensúlyt kell tartani az európai folyosók és a helyi érdekű hálózatok műszaki szintjének fenntartása között. Azt mondta, hogy a magyar vasútnak nem a repülőjáratokkal, hanem a közúttal kell versenyeznie, ezért nem az egyes kiemelt szakaszok 300 kilométeres, hanem a nagyvárosokat összekötő vonalak 120 kilométeres sebességére kell koncentrálni.
Több bizottsági tag bírálta a MÁV-csoport félbemaradt szerkezeti átalakítását. Úgy vélték, hogy a leányvállalatok egy része csak látszólagos önállóságot kapott, például a járműkarbantartást végző Gépészet Zrt. és a mozdonyokat biztosító Trakció Zrt. bevételeinek döntő részét a MÁV-Starttól szerzi. Ezek önmagukban életképtelenek, érdemes újragondolni önállóságuk megtartását. Ugyanakkor megfontolnák a visszaállamosítást azoknál a tevékenységeknél, mint a takarítás vagy a felső vezeték karbantartása, ahol a privatizált cégek visszaélnek monopolisztikus helyzetükkel a MÁV kárára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.