Vasúti helyben járás

Feleslegesen adott a piacinál háromszor magasabb árat az osztrák állami vasút a magyar Cargóért, hiszen bárki létrehozhat zöldmezős céget olcsóbban, ami még korszerűbb is – állította Heinczinger István, a MÁV korábbi vezérigazgatója a parlament MÁV-ügyeket vizsgáló albizottsága előtt.

2011. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerkezetátalakítás, hatékonyságnövelés, modernizálás: ezek azok a célok, amelyeket a mindenkori kormányok a MÁV vezetése számára megjelöltek, és ezek azok a pontok, ahol az elmúlt kilenc évben keveset sikerült előrelépni. Legalábbis ezt támasztotta alá Heinczinger István meghallgatása a parlament MÁV-albizottsága előtt. Heinczinger, aki a magyar vasúttársaságot különböző posztokon 2005 októberétől 2009 novemberéig vezette, elmondta, hogy belépésekor meglepte, milyen életidegen szemlélet uralkodik a cégnél. Állítása szerint az egyik vasutas vezető azt mondta: „Ha nem zavarnának az utasok, egészen jól megvolnánk.” A vasúti vezérkar 2005-ben hármas célt tűzött ki: szervezeti és szerkezeti átalakítás, adósságkezelés és modernizáció.
A három cél érdekében tett lépésekről a korábbi vezető hosszasan beszélt az albizottság előtt. A testület korábbi rendezvényeinek szorgalmas látogatói számára azonban ismerősnek tűntek az érvek, és csalódással állapíthatták meg, hogy a megjelölt fő célok nem változtak az egymást követő menedzsmentek számára. Ez azonban nem dicséretes következetesség eredménye, ugyanis mind a 2002–2005 között irányító Mándoki László, mind az őt követő Heinczinger István szemléletet kívánt váltani, szervezetet átalakítani és adósságot ledolgozni. Csakhogy a 2010-ben irányító helyzetbe kerülő jelenlegi vezetésnek ugyanezekkel a problémákkal kellett szembenéznie: 300 milliárdos adósságállománnyal, átalakításra váró adminisztrációval és túlnyomóan korszerűtlen pályával, gördülőállománnyal. Azaz 2002 és 2011 között a lényeges kérdésekben helyben járt a magyar államvasút, miközben külföldi kézbe került a Cargo, és méregdrága bérirodában székel az igazgatóság. Manninger Jenő bizottsági elnök jelezte, hogy a fenti két témában Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos vizsgálódik, és a jövőben sor kerül albizottsági meghallgatására.
A sokat vitatott MÁV Cargo privatizációjával kapcsolatban Heinczinger István úgy vélte, hogy kivételesen szerencsés pillanatban jött létre az üzlet. Egy évvel később már tombolt a válság, ami különösen érzékenyen érintette a vasúti szállítmányozást. A közelmúltban a sokkal nagyobb és értékesebb eszközállománnyal rendelkező lengyel Cargót csak kétszer akkora áron kínálják a piacon. A volt vezérigazgató azt állította, hogy az osztrákok a 102,5 milliárd forintos árral a reális piaci érték háromszorosát fizették, és azóta további 40 milliárdot költöttek a cégre. Kifejtette, hogy 30 milliárd forintból zöldmezős beruházásban jobb, korszerűbb vasúti szállítócéget lehetett volna alapítani. Manninger Jenő, az albizottság elnöke vitatta ezt a vélekedést, mondván, nem lehet véletlen, hogy az osztrák állam fontosnak tartotta saját tulajdonban tartani a stratégiai területet, és megvette hozzá a magyar Cargót is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.