A vasútra terelné a MÁV az ingázókat

A személyautókat nem érintenék a közúti közlekedés drágításával kapcsolatos tervek – legalábbis egy korábban nyilvánosságra került kormányzati állásfoglalás szerint. Lantos Csaba, a MÁV igazgatósági tagja többek között ezzel az eszközzel növelné a vasúton utazók számát. A tervek között a vonaton fizetendő viteldíj csökkentése is szerepel.

2011. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bedobta a követ az állóvízbe Lantos Csaba, a MÁV igazgatósági tagja, amikor egy szakmai konferencián azt javasolta, hogy az egyéni közlekedést meg kell drágítani azért, hogy többen vegyék igénybe a közösségi közlekedési eszközöket. Az autósok joggal kapták fel a fejüket a merész mondatokra, hiszen az elmúlt időszakban az üzemanyagárak soha nem látott magasságba emelkedtek. Lantos Csaba ráadásul azt is javasolta, hogy a munkaadók ne térítsék meg a személygépkocsival munkába járó dolgozók kiadásait, ugyanakkor az ismert kormányzati álláspont szerint a használatarányos útdíj bevezetésekor nem vonatkozik majd a személyautókra. Lantos Csaba érvelését érdemes komolyan venni, hiszen személyében nem csupán a MÁV igazgatóságának egyik tagja nyilvánult meg, neve korábban úgy is felmerült, mint a Nemzeti Közlekedési Holding leendő vezetője.
Egyetért Lantos Csaba nézeteivel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) – mondta lapunknak Dorner Lajos. Az egyesület elnöke szerint az elmúlt évtizedben elhibázott közlekedésfejlesztési koncepció érvényesült. Az autópálya-építés erőltetése helyett a kötött pályás közlekedést kellett volna fejleszteni. A magyar közúti infrastruktúra a szomszédos országokban bevezetett használatarányos útdíj hiányában a magyar utakra vonzza a szlovák, román, bolgár, török kamionok tízezreit. A civil szervezet elnöke szerint rövid idő alatt ki lehet építeni a díjszedő infrastruktúrát. Dorner Lajos szerint érthetetlen, hogy a kormányzat miért késlekedik a bevezetésével.
Hasonlóképp érzékeny területet érintett Lantos Csaba, amikor a menetdíjkedvezmények újragondolását javasolta. Jelenleg drágák a teljes árú jegyek, de az utazók jelentős kedvezményeket vesznek igénybe. Az igazgatósági tag szerint 30 százalékkal csökkenteni kell a teljes árú jegyek díját, valamint 5 százalékosra mérsékelni az általános forgalmi adó kulcsát, ám szűkíteni kell a kedvezmények körét. Mindezekkel egy időben kell sort keríteni a tarifaközösségek kialakítására – tette hozzá Dorner Lajos. A cél az, hogy egy agglomerációs településen élő munkavállaló a jelenlegi három helyett csak egy bérletet használjon, ám annak ára kedvezőbb legyen, mintha külön-külön vásárolná meg azokat.
Az egyéni és a közösségi közlekedés közti versenyképességi különbség enyhítéséért sokat tehet majd a legkésőbb 2013. december 31-ig kötelezően bevezetendő dugódíj. Ennek feladata nem az, hogy pénzt szedjen be az autósoktól, hanem hogy távol tartsa a személygépkocsik egy részét a főváros belső részétől. Ezzel közvetett módon ösztönzi az embereket a közösségi közlekedés használatára. A dugódíj beszedésének két módja van: a kapus és a zónás, ahol rendszámleolvasó kamerák ellenőriznek. A kapus módszert a városi bevezető utakon, Budapest esetében az M0-s körgyűrűn belül lehet megvalósítani, a zónás rendszerre pedig már több változatot is kidolgoztak. Mindkét megoldástól azt várják, hogy a városon belül felgyorsul a forgalom, csökkennek a dugók. Döntés azonban még nincs a bevezetésről. A már most hevesen tiltakozók figyelmét arra hívta fel a VEKE elnöke, hogy a kocsik számának növekedése egy határon túl már nem kezelhető díjfizetéssel sem. Bécsben a Ringen belülre még az ott lakók is csak korlátozottan hajthatnak be, autójukat ott nem is tárolhatják. Tokióban pedig csak az vásárolhat gépkocsit, aki igazolja, hogy garázzsal rendelkezik, azaz nem foglalja a méregdrága közterületet az autójával.

Visszavesszük a MÁV Cargo harmadát? A szakminisztériumból kiszivárgott információkra hivatkozva azt írja a Népszabadság, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) – a MÁV Cargo utódja – részleges viszszavásárlására készül a magyar kormány. A lap információja szerint az RCH 30 százalékos részvénycsomagja a remények szerint tízmilliárd forintnál nem kerülhet többe. Mint emlékezetes, Christian Kern, az osztrák vasút (ÖBB) vezérigazgatója május végi sajtótájékoztatóján lapunk kérdésére nem cáfolta kategorikusan, hogy tárgyalásokat folytatnak a magyar kormánnyal a RCH részbeni visszaállamosításáról. Szó szerint azt mondta, hogy spekulációról van szó, amelynek van némi valóságalapja. Azt ugyanakkor megerősítette Kern, hogy tárgyalásokat folytatnak a kormánnyal és a MÁV-val a hoszszú távú együttműködésről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.