Bedobta a követ az állóvízbe Lantos Csaba, a MÁV igazgatósági tagja, amikor egy szakmai konferencián azt javasolta, hogy az egyéni közlekedést meg kell drágítani azért, hogy többen vegyék igénybe a közösségi közlekedési eszközöket. Az autósok joggal kapták fel a fejüket a merész mondatokra, hiszen az elmúlt időszakban az üzemanyagárak soha nem látott magasságba emelkedtek. Lantos Csaba ráadásul azt is javasolta, hogy a munkaadók ne térítsék meg a személygépkocsival munkába járó dolgozók kiadásait, ugyanakkor az ismert kormányzati álláspont szerint a használatarányos útdíj bevezetésekor nem vonatkozik majd a személyautókra. Lantos Csaba érvelését érdemes komolyan venni, hiszen személyében nem csupán a MÁV igazgatóságának egyik tagja nyilvánult meg, neve korábban úgy is felmerült, mint a Nemzeti Közlekedési Holding leendő vezetője.
Egyetért Lantos Csaba nézeteivel a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) – mondta lapunknak Dorner Lajos. Az egyesület elnöke szerint az elmúlt évtizedben elhibázott közlekedésfejlesztési koncepció érvényesült. Az autópálya-építés erőltetése helyett a kötött pályás közlekedést kellett volna fejleszteni. A magyar közúti infrastruktúra a szomszédos országokban bevezetett használatarányos útdíj hiányában a magyar utakra vonzza a szlovák, román, bolgár, török kamionok tízezreit. A civil szervezet elnöke szerint rövid idő alatt ki lehet építeni a díjszedő infrastruktúrát. Dorner Lajos szerint érthetetlen, hogy a kormányzat miért késlekedik a bevezetésével.
Hasonlóképp érzékeny területet érintett Lantos Csaba, amikor a menetdíjkedvezmények újragondolását javasolta. Jelenleg drágák a teljes árú jegyek, de az utazók jelentős kedvezményeket vesznek igénybe. Az igazgatósági tag szerint 30 százalékkal csökkenteni kell a teljes árú jegyek díját, valamint 5 százalékosra mérsékelni az általános forgalmi adó kulcsát, ám szűkíteni kell a kedvezmények körét. Mindezekkel egy időben kell sort keríteni a tarifaközösségek kialakítására – tette hozzá Dorner Lajos. A cél az, hogy egy agglomerációs településen élő munkavállaló a jelenlegi három helyett csak egy bérletet használjon, ám annak ára kedvezőbb legyen, mintha külön-külön vásárolná meg azokat.
Az egyéni és a közösségi közlekedés közti versenyképességi különbség enyhítéséért sokat tehet majd a legkésőbb 2013. december 31-ig kötelezően bevezetendő dugódíj. Ennek feladata nem az, hogy pénzt szedjen be az autósoktól, hanem hogy távol tartsa a személygépkocsik egy részét a főváros belső részétől. Ezzel közvetett módon ösztönzi az embereket a közösségi közlekedés használatára. A dugódíj beszedésének két módja van: a kapus és a zónás, ahol rendszámleolvasó kamerák ellenőriznek. A kapus módszert a városi bevezető utakon, Budapest esetében az M0-s körgyűrűn belül lehet megvalósítani, a zónás rendszerre pedig már több változatot is kidolgoztak. Mindkét megoldástól azt várják, hogy a városon belül felgyorsul a forgalom, csökkennek a dugók. Döntés azonban még nincs a bevezetésről. A már most hevesen tiltakozók figyelmét arra hívta fel a VEKE elnöke, hogy a kocsik számának növekedése egy határon túl már nem kezelhető díjfizetéssel sem. Bécsben a Ringen belülre még az ott lakók is csak korlátozottan hajthatnak be, autójukat ott nem is tárolhatják. Tokióban pedig csak az vásárolhat gépkocsit, aki igazolja, hogy garázzsal rendelkezik, azaz nem foglalja a méregdrága közterületet az autójával.
Visszavesszük a MÁV Cargo harmadát? A szakminisztériumból kiszivárgott információkra hivatkozva azt írja a Népszabadság, hogy a Rail Cargo Hungaria (RCH) – a MÁV Cargo utódja – részleges viszszavásárlására készül a magyar kormány. A lap információja szerint az RCH 30 százalékos részvénycsomagja a remények szerint tízmilliárd forintnál nem kerülhet többe. Mint emlékezetes, Christian Kern, az osztrák vasút (ÖBB) vezérigazgatója május végi sajtótájékoztatóján lapunk kérdésére nem cáfolta kategorikusan, hogy tárgyalásokat folytatnak a magyar kormánnyal a RCH részbeni visszaállamosításáról. Szó szerint azt mondta, hogy spekulációról van szó, amelynek van némi valóságalapja. Azt ugyanakkor megerősítette Kern, hogy tárgyalásokat folytatnak a kormánnyal és a MÁV-val a hoszszú távú együttműködésről.
Manfred Weber parancsára ültek Magyar Péter képviselői ukrán zászlós pólóban az Európai Parlamentben