Mindezt az utolsó pillanatban, hiszen a többségi tulajdonos Hochtief vásárlási kötelezettsége néhány napon belül lejár: az állam ugyanis június 18-ig gyakorolhatja azt a jogát, hogy a BA kisebbségi tulajdonrészével kapcsolatban jelezze eladási szándékát a többségi tulajdonosnak. Így a többségi tulajdonos Airport Hungary Tanácsadó (AHUK) Kft., a Hochtief magyarországi vállalata a részvényesi megállapodás alapján köteles megvásárolni azt. A kisebbségi részvények eladási értéke 36,6 milliárd forint – közölte a fejlesztési tárca. A tisztázatlan körülmények között privatizált, majd többször továbbértékesített BA veszteséges gazdálkodása miatt az utóbbi években nem fizetett osztalékot a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nek.
*
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) rámutatott, hogy a vagyontörvény szerint a BA-ban meglévő részesedés nem tartozik a tartósan állami tulajdonban tartandó vagyoni körbe. A kormány azután döntött az eladás mellett, hogy nyilvánvalóvá vált, a többségi tulajdon visszavásárlására nincs lehetőség. Ennek oka az, hogy mivel a Hochtief-csoport döntése alapján hat nemzetközi repülőterét egy vállalatban üzemeltető cégét az anyacégtől elkülönített eljárásban – egy csomagban – kívánja értékesíteni a nemzetközi piacon, ez egy szakmai befektető vagy akár egy pénzügyi befektető megjelenését is eredményezheti. Mindezek következtében a kormány határozatában jóváhagyta, hogy az állami vagyon felügyeletéért felelős nemzeti fejlesztési miniszter lehívja a Budapest Airport Zrt.-ben meglévő kisebbségi részesedés értékesítésére vonatkozó eladási opciót a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül. A korábban profitot termelő, 100 százalékos állami tulajdonban lévő vállalat többségi tulajdonának a szocialista kormányzat által 2005-ben végrehajtott felelőtlen privatizálása miatt az állami tulajdonban maradt kisebbségi részesedés jelentősen veszített eredeti értékéből. Az eladására azért kerül sor, mivel a jelenlegi állami részesedés már nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében. A fejlesztési tárca szerint az előző kormányok alatt lefolytatott intézményesített privatizációk olyan kényszerpályára állították a magyar államot, amelyről csak felelős és hatékony vagyongazdálkodással elehet letérni. A privatizációs veszteségek minimalizálására hatékony megoldást nyújt a BA Zrt. esetében a meglévő tulajdoni hányad értékesítése, hiszen a magyar állam csak olyan kisebbségi társasági vagyonelemeket tart tartósan állami tulajdonban, amelyek hasznosan működtethetők – állította a tárca közleménye.
A céginformációk szerint 2010-ben a BA üzemi szintű nyeresége 50,76 millió euró volt, közel kétmillióval kevesebb az előző évinél. A pénzügyi műveleteken viszont 86,51 millió euró veszteséget számoltak el, ami miatt a mérleg szerinti veszteség elérte a 36,38 millió eurót, közel kétmillióval többet a 2009. évinél. A privatizáció idején, 2005-ben az akkori Ferihegyi Nemzetközi Repülőteret üzemeltető, 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazat részvényének eladásáért és a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokért 465 milliárd forintot fizetett 2005 végén a pályázaton nyertes BAA. A brit cég 2007-ben adta tovább a ferihegyi reptérkezelő többségi tulajdonát a Hochtief vezette konzorciumnak.
Manfred Weber parancsára ültek Magyar Péter képviselői ukrán zászlós pólóban az Európai Parlamentben