Eladja az állam a reptérkezelőt

Mivel nem szerezhette meg a többségi részesedést, az állam a Budapest Airportban (BA) még meglévő, 36,6 milliárd forint értékű kisebbségi tulajdonától is megválik.

2011. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindezt az utolsó pillanatban, hiszen a többségi tulajdonos Hochtief vásárlási kötelezettsége néhány napon belül lejár: az állam ugyanis június 18-ig gyakorolhatja azt a jogát, hogy a BA kisebbségi tulajdonrészével kapcsolatban jelezze eladási szándékát a többségi tulajdonosnak. Így a többségi tulajdonos Airport Hungary Tanácsadó (AHUK) Kft., a Hochtief magyarországi vállalata a részvényesi megállapodás alapján köteles megvásárolni azt. A kisebbségi részvények eladási értéke 36,6 milliárd forint – közölte a fejlesztési tárca. A tisztázatlan körülmények között privatizált, majd többször továbbértékesített BA veszteséges gazdálkodása miatt az utóbbi években nem fizetett osztalékot a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nek.

*

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) rámutatott, hogy a vagyontörvény szerint a BA-ban meglévő részesedés nem tartozik a tartósan állami tulajdonban tartandó vagyoni körbe. A kormány azután döntött az eladás mellett, hogy nyilvánvalóvá vált, a többségi tulajdon visszavásárlására nincs lehetőség. Ennek oka az, hogy mivel a Hochtief-csoport döntése alapján hat nemzetközi repülőterét egy vállalatban üzemeltető cégét az anyacégtől elkülönített eljárásban – egy csomagban – kívánja értékesíteni a nemzetközi piacon, ez egy szakmai befektető vagy akár egy pénzügyi befektető megjelenését is eredményezheti. Mindezek következtében a kormány határozatában jóváhagyta, hogy az állami vagyon felügyeletéért felelős nemzeti fejlesztési miniszter lehívja a Budapest Airport Zrt.-ben meglévő kisebbségi részesedés értékesítésére vonatkozó eladási opciót a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül. A korábban profitot termelő, 100 százalékos állami tulajdonban lévő vállalat többségi tulajdonának a szocialista kormányzat által 2005-ben végrehajtott felelőtlen privatizálása miatt az állami tulajdonban maradt kisebbségi részesedés jelentősen veszített eredeti értékéből. Az eladására azért kerül sor, mivel a jelenlegi állami részesedés már nem biztosít érdemi szerepet a Budapest Airport Zrt. stratégiai működésében. A fejlesztési tárca szerint az előző kormányok alatt lefolytatott intézményesített privatizációk olyan kényszerpályára állították a magyar államot, amelyről csak felelős és hatékony vagyongazdálkodással elehet letérni. A privatizációs veszteségek minimalizálására hatékony megoldást nyújt a BA Zrt. esetében a meglévő tulajdoni hányad értékesítése, hiszen a magyar állam csak olyan kisebbségi társasági vagyonelemeket tart tartósan állami tulajdonban, amelyek hasznosan működtethetők – állította a tárca közleménye.
A céginformációk szerint 2010-ben a BA üzemi szintű nyeresége 50,76 millió euró volt, közel kétmillióval kevesebb az előző évinél. A pénzügyi műveleteken viszont 86,51 millió euró veszteséget számoltak el, ami miatt a mérleg szerinti veszteség elérte a 36,38 millió eurót, közel kétmillióval többet a 2009. évinél. A privatizáció idején, 2005-ben az akkori Ferihegyi Nemzetközi Repülőteret üzemeltető, 8,02 milliárd forint jegyzett tőkéjű Budapest Airport 75 százalék mínusz egy szavazat részvényének eladásáért és a 75 évre szóló vagyonkezelési jogokért 465 milliárd forintot fizetett 2005 végén a pályázaton nyertes BAA. A brit cég 2007-ben adta tovább a ferihegyi reptérkezelő többségi tulajdonát a Hochtief vezette konzorciumnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.