Múlt évben 35,83 milliárd forint nem konszolidált veszteséggel zárt a Magyar Államvasutak (MÁV), ami a tervezettnél közel kétmilliárd forinttal kevesebb, és jócskán elmarad a 2009. évi 53,88 milliárd forintos veszteségtől – ismertette a társaság auditált, nem konszolidált, de még el nem fogadott éves beszámolóját Petrilla György. A MÁV pénzügyi igazgatója szerint a veszteség fő oka az, hogy a pályavasút indokolt költségeit a központi költségvetés nem fedezte teljes mértékben. A 2009. évi 53,88 milliárd forint veszteségből kiszűrve egy korábbi vitatott áfa-visszatérítés 20 milliárd forint közeli összegét, a bázisidőszak vesztesége az eredménykimutatás szerint 33,93 milliárd forint volt. A konszolidált árbevétel 5,3 százalékkal 170,43 milliárd forintra csökkent. Üzemi szinten a veszteség 40,74 milliárd forintról 26,7 milliárd forintra esett vissza. Petrilla György fontos gazdálkodási eredménynek nevezte, hogy a nem konszolidált 221,867 milliárd forint hitel 38,8 százaléka a működési kölcsön, a többi beruházási. Az arányok 2006-ban még azt mutatták, hogy a hitelek nagy része, 61,1 százaléka a működést finanszírozta. A MÁV-csoport auditált, de még jóvá nem hagyott tavalyi konszolidált vesztesége 32 milliárd forint – mondta a pénzügyi igazgató.
Az idei évre még nincs jóváhagyott költségvetés, mert olyan események várhatók, amelyek azt jelentősen befolyásolják – utalt Petrilla György a MÁV hiteleinek konszolidációjára. A magán-nyugdíjpénztári vagyon átadásából a MÁV adósságának tervezett 300 milliárd forintos konszolidációja azt jelenti, hogy a 270 milliárd forint működési és beruházási hitelek, illetve az ezeket terhelő évi 9 milliárd forint kamat fizetésétől szabadul meg a vasúttársaság.
Meg kell fontolni a MÁV vagy a GYSEV keretében vagy önálló, új cégként a magyar vasúti szállítási piacon működő többségi magyar tulajdonú gazdasági társaság létrehozását – tette közzé az LMP, miután nyilvánosságra került a MÁV-ot 2002–2010 között vizsgáló bizottság jelentése. Eközben több osztrák lap is hírt adott arról, hogy a magyar kormány azt fontolgatja: visszavásárolja az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) veszteséges árufuvarozó részlegének, a Rail Cargo Hungariának (RCH), a korábbi MÁV Cargo-üzletrészét. Emlékezetes, május végén lapunk kérdésére az ÖBB vezérigazgatója, Christian Kern nem cáfolta kategorikusan, hogy tárgyalások zajlanak a magyar kormány és az osztrák cég között tulajdonrész vásárlásáról. Bár Kern spekulációnak minősítette a kérdést, elismerte, hogy van valóságalapja.
Manfred Weber parancsára ültek Magyar Péter képviselői ukrán zászlós pólóban az Európai Parlamentben