Lefaragott hiányából az államvasutak

A tervezettnél kétmilliárd forinttal kisebb veszteséggel zárta a múlt évet a MÁV. Az LMP azt javasolja, hogy jöjjön létre új állami vasúti szállítócég, miközben az osztrák sajtó arról ír, a magyar kormány beszáll a Rail Cargo Hungariába.

2011. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt évben 35,83 milliárd forint nem konszolidált veszteséggel zárt a Magyar Államvasutak (MÁV), ami a tervezettnél közel kétmilliárd forinttal kevesebb, és jócskán elmarad a 2009. évi 53,88 milliárd forintos veszteségtől – ismertette a társaság auditált, nem konszolidált, de még el nem fogadott éves beszámolóját Petrilla György. A MÁV pénzügyi igazgatója szerint a veszteség fő oka az, hogy a pályavasút indokolt költségeit a központi költségvetés nem fedezte teljes mértékben. A 2009. évi 53,88 milliárd forint veszteségből kiszűrve egy korábbi vitatott áfa-visszatérítés 20 milliárd forint közeli összegét, a bázisidőszak vesztesége az eredménykimutatás szerint 33,93 milliárd forint volt. A konszolidált árbevétel 5,3 százalékkal 170,43 milliárd forintra csökkent. Üzemi szinten a veszteség 40,74 milliárd forintról 26,7 milliárd forintra esett vissza. Petrilla György fontos gazdálkodási eredménynek nevezte, hogy a nem konszolidált 221,867 milliárd forint hitel 38,8 százaléka a működési kölcsön, a többi beruházási. Az arányok 2006-ban még azt mutatták, hogy a hitelek nagy része, 61,1 százaléka a működést finanszírozta. A MÁV-csoport auditált, de még jóvá nem hagyott tavalyi konszolidált vesztesége 32 milliárd forint – mondta a pénzügyi igazgató.
Az idei évre még nincs jóváhagyott költségvetés, mert olyan események várhatók, amelyek azt jelentősen befolyásolják – utalt Petrilla György a MÁV hiteleinek konszolidációjára. A magán-nyugdíjpénztári vagyon átadásából a MÁV adósságának tervezett 300 milliárd forintos konszolidációja azt jelenti, hogy a 270 milliárd forint működési és beruházási hitelek, illetve az ezeket terhelő évi 9 milliárd forint kamat fizetésétől szabadul meg a vasúttársaság.
Meg kell fontolni a MÁV vagy a GYSEV keretében vagy önálló, új cégként a magyar vasúti szállítási piacon működő többségi magyar tulajdonú gazdasági társaság létrehozását – tette közzé az LMP, miután nyilvánosságra került a MÁV-ot 2002–2010 között vizsgáló bizottság jelentése. Eközben több osztrák lap is hírt adott arról, hogy a magyar kormány azt fontolgatja: visszavásárolja az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) veszteséges árufuvarozó részlegének, a Rail Cargo Hungariának (RCH), a korábbi MÁV Cargo-üzletrészét. Emlékezetes, május végén lapunk kérdésére az ÖBB vezérigazgatója, Christian Kern nem cáfolta kategorikusan, hogy tárgyalások zajlanak a magyar kormány és az osztrák cég között tulajdonrész vásárlásáról. Bár Kern spekulációnak minősítette a kérdést, elismerte, hogy van valóságalapja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.