Magyarok készítik a villamosokat

Eljött a pillanat, amikor feltápászkodhat a földről a magyar vasútijármű-gyártás. A Ganz hosszú évek után ismét villamosokat gyárthat, a főváros motorkocsiigénye pedig évtizedekre munkához juttathat egy hazai járműcsaládot kifejlesztő vállalkozást.

2011. 06. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan eredményt hirdetnek a debreceni villamostenderen. Július elején arról kell dönteniük a bírálóknak, hogy a magyar villamosvasút-legenda, a Ganz magyar gyárában, hazai munkáskezekkel épített járművét rendelik-e meg, vagy a külföldi versenytársak közül választanak. Ganz Ábrahám szülőföldjén remélhetőleg nyom a latban, hogy az egykor a világ élvonalába tartozó technológia és tudás örököse indult, és győzelemre esélyes pályázatot nyújtott be – mondta el lapunknak Fényi Zoltán, a Ganz–Skoda szóvivője. A városban közmegelégedésre működik a honi gyártó 22 trolibusza. A Ganz mellett szól, hogy ha a villamosokat is ez a cég szállítja, akkor olyan közös fenntartó és javító bázis alakítható ki Debrecenben, amely így sokkal olcsóbban működtethető – fejtegette a szóvivő. Fontos szempont az is, hogy a gyártás során magyaroknak biztosít munkahelyeket és a magyar költségvetésbe fizet adót.
Az a szorult helyzet, amelybe a főváros került, lehetőséget ad a magyar vasútijármű-gyártás újraélesztésére – mondta lapunknak Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke kifejtette: az elkövetkezendő 10-15 évben öszszesen 700 villamos motorkocsit kell beszerezni: 110 a 2-es, 240 a 3-as, 60 a 4-es metróra, és mintegy 300 a tervek szerint metróvá átépülő HÉV-ekre. (Emellett a MÁV-nak is szüksége lesz az elkövetkező 15 évben mintegy 100 motorvonatra, mondta korábban lapunknak Zaránd György, a MÁV Gépészet vezetője.) Ez az óriási mennyiség önmagában is munkát ad egy üzemnek évtizedeken át. Dorner Lajos szerint Magyarország kitüntetett érdeke, hogy ez a gyár belföldön létesüljön, a járművekben magas legyen a hazai részhányad, a fejlesztésben és a gyártási folyamatban magyar mérnökök és munkaerő kaphasson meghatározó szerepet. Ezáltal a kocsik vételárának jelentős része adók és járulékok formájában visszakerül az államháztartásba, és a háttéripar is megerősödhet. Ahogy egykor a Ganz V43-as mozdonya, az új hazai vasúti járműcsalád készülhetne licenc alapján, s egy ilyen befektetés állami támogatásban is részesülhetne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.