Hamarosan eredményt hirdetnek a debreceni villamostenderen. Július elején arról kell dönteniük a bírálóknak, hogy a magyar villamosvasút-legenda, a Ganz magyar gyárában, hazai munkáskezekkel épített járművét rendelik-e meg, vagy a külföldi versenytársak közül választanak. Ganz Ábrahám szülőföldjén remélhetőleg nyom a latban, hogy az egykor a világ élvonalába tartozó technológia és tudás örököse indult, és győzelemre esélyes pályázatot nyújtott be – mondta el lapunknak Fényi Zoltán, a Ganz–Skoda szóvivője. A városban közmegelégedésre működik a honi gyártó 22 trolibusza. A Ganz mellett szól, hogy ha a villamosokat is ez a cég szállítja, akkor olyan közös fenntartó és javító bázis alakítható ki Debrecenben, amely így sokkal olcsóbban működtethető – fejtegette a szóvivő. Fontos szempont az is, hogy a gyártás során magyaroknak biztosít munkahelyeket és a magyar költségvetésbe fizet adót.
Az a szorult helyzet, amelybe a főváros került, lehetőséget ad a magyar vasútijármű-gyártás újraélesztésére – mondta lapunknak Dorner Lajos. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke kifejtette: az elkövetkezendő 10-15 évben öszszesen 700 villamos motorkocsit kell beszerezni: 110 a 2-es, 240 a 3-as, 60 a 4-es metróra, és mintegy 300 a tervek szerint metróvá átépülő HÉV-ekre. (Emellett a MÁV-nak is szüksége lesz az elkövetkező 15 évben mintegy 100 motorvonatra, mondta korábban lapunknak Zaránd György, a MÁV Gépészet vezetője.) Ez az óriási mennyiség önmagában is munkát ad egy üzemnek évtizedeken át. Dorner Lajos szerint Magyarország kitüntetett érdeke, hogy ez a gyár belföldön létesüljön, a járművekben magas legyen a hazai részhányad, a fejlesztésben és a gyártási folyamatban magyar mérnökök és munkaerő kaphasson meghatározó szerepet. Ezáltal a kocsik vételárának jelentős része adók és járulékok formájában visszakerül az államháztartásba, és a háttéripar is megerősödhet. Ahogy egykor a Ganz V43-as mozdonya, az új hazai vasúti járműcsalád készülhetne licenc alapján, s egy ilyen befektetés állami támogatásban is részesülhetne.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását