MÁV: pénzszűke és pazarlás egyszerre

Megduplázódtak az adminisztratív költségek az elmúlt nyolc év alatt a MÁV-nál, miközben tízmilliárdokat költöttek különféle tanácsadók szervezet-korszerűsítési munkáinak díjazására. Pályafenntartásra viszont feleannyit fordítottak, mint 2002 előtt – áll a MÁV tevékenységét vizsgáló parlamenti bizottság jelentésében, amelyet az Országgyűlés illetékes bizottsága általános vitára alkalmasnak nyilvánított.

2011. 06. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akkor bízta meg a MÁV-Start, a MÁV személyszállítási cége a Carat 21 Kft.-t a vasút népszerűsítésével 2008 decemberében, amikor a sztrájk miatt épp szünetelt a szolgáltatása, ráadásul úgy, hogy előbb fizettek és csak utána rendelték meg, miért is fizettek korábban. Többek közt ez az eset is olvasható a Magyar Államvasutak Zrt. jelenlegi gazdasági helyzetéhez vezető, 2002–2010 közötti döntések vizsgálatára létrehozott vizsgálóbizottság munkájáról készült jelentésben. Ezt a bizottság elnöke, Manninger Jenő tegnap ismertette az Országgyűlés gazdasági és informatikai bizottsága előtt, amely általános vitára alkalmasnak minősítette a jelentést. Szarvas Ferenc elnök-vezérigazgató meghívottként reagált a bizottság megállapításaira, így többek között új szervezeti struktúra szükségességére. Mint mondta, az igazgatóság június végéig jóváhagyja a szervezeti változtatásokat. Beszélt arról is, hogy a szakszervezeti vezetők munkaidő-kedvezményét napi 3,8 óráról 3 órára csökkentették, és kisebb lett a díjazásuk is – ezt is javasolta a jelentés. A vizsgálóbizottság emellett azt szorgalmazta, hogy a MÁV ne erőltesse a nagy sebességű vonalakat, helyette inkább állítsa helyre a meglévő vonalakon az építéskori maximális sebességet. Szarvas Ferenc ezt a 85 százalékos uniós támogatással megújuló fővonalakon nem tartotta lehetségesnek, mivel az ilyen támogatás feltétele a 160 kilométeres óránkénti sebesség.
A több mint 70 oldalas bizottsági jelentés jó néhány konkrét esetet ismertet, amelyeknél tetten érhető a MÁV szempontjából hátrányos üzletkötés. Ilyen volt a menetjegy-értékesítési projekt (MHR), amelyről 2006-ban készült belső ellenőrzési jelentés. Ez megállapította, hogy Mándoki Zoltán vezérigazgató 300 milliós kárt okozott, mert leállította a projektet, amikor esély lett volna a befejezésére.
Hírhedtté vált vasutaskörökben a Papírtekercs Kft. ügye is. A cég 2004-ben mintaoltalom alá helyezte a menetjegypapírt a hozzá tartozó biztonsági elemekkel, amelyeket később a MÁV is bevezetett. Amikor aztán a MÁV közbeszerzést írt ki, egyedüli lehetséges győztes a Papírtekercs kft. lett. A MÁV Ingatlankezelő (IK) Kft.-nél pedig a belső ellenőrzés azt tárta fel, hogy bizonyos esetekben fiktív cégek árajánlataival nyert meghívásos közbeszerzésen egy cég. Ugyanakkor azt nem tárta fel az ellenőrzés, hogy a cégnek milyen MÁV-os kapcsolatai voltak, pedig nyilvánvaló, hogy valakinek döntenie kellett a MÁV IK-n belül a nem létező cégek meghívásáról. A fentiekhez hasonló jelenségeket tárt fel a jelentés a Debreceni Járműjavító, az Eurometro Kft., a MÁV-nak a Pan-Tel Zrt.-ben fennálló 10,07 százalékos részesedése, az Álom Sziget 2004. Kft., a TÉKISZ Zrt. 1,2 százalékos részesedése, a MÁV Jegynyomda Kft. értékelése vagy a MÁV-KO Kft. értékesítése esetében. Ezeknek a cégeknek az értékbecslése során akár százmilliós nagyságrendű „tévedés” történhetett.
A jelentés vizsgálta a MÁV teljesítményét is, és megállapította, hogy a romló színvonalú eszközök romló szolgáltatást és kevesebb utast. Romlott a hatékonyság is: amíg 2001-ben az árbevétel 91,4 százaléka (171 milliárd forint) volt a közvetlen költség, 18,6 százalék (35 milliárd forint) pedig igazgatási és egyéb általános költség, addig 2007-ben már 114,6 százalék (205 milliárd forint) volt a közvetlen költség, és 33,2 százalék (59 milliárd forint) az igazgatási és egyéb általános költség. Mindez annak ellenére történt, hogy a MÁV az elmúlt években 14 milliárd forintot költött különféle tanácsadók díjazására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.